استخراج بیت کوین آزاد و مبادله‌ رمزارزها ممنوع شد

منبع: روزیاتو

78

1398/5/7

12:27


استخراج بیت کوین آزاد و مبادله‌ رمزارزها ممنوع شد

یک بام و دو هوای دولت درباره کریپتوکارنسی ها

پس از ماه ها انتظار، بالاخره دولت تدبیر و امید، تکلیف استخراج بیت کوین و به طور کلی ارز های رمز نگاری شده را روشن کرد و هیات وزیران، استخراج رمز ارزها را مجاز اما مبادله آن ها را ممنوع اعلام کرد.

قرار شد برق صادراتی هم در اختیار استخراج کنندگان قرار بگیرد و سازمان استاندارد نیز نسبت به استانداردسازی ماینرها و تجهیزات مربوطه اقدام کند.

این که جامعه، چیزی را استخراج کند که امکان مبادله آن را نداشته باشد و مسئولیتی نیز برگردن نظام بانکی و دولت درباره فرآیند خرید و فروش و استخراج آن نباشد، تا کنون مسبوق به سابقه در نظام قانون گذاری و خدمات صنعتی کشور نبوده است و به نظر می رسد شاهد یک مصوبه محافظ کارانه درباره یک پدیده جدید در عصر دهکده جهانی هستیم .

البته باید تا حدی، حق را به دولت داد اما نسبت به یک بام و دو هوای مصوبه، منتقد بود. بسیاری از کشورها، همچنان نظر مساعدی درباره رمز ارزها ندارند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به نظر می رسد باید مدتی صبر کرد تا تکلیف دنیا با رمز ارزها مشخص شود. همین که دولت، استخراج بیت کوین و اتریوم و ریپل و استفاده از ماینرها را مجاز اعلام کرده است، سیگنال خوبی برای آینده اقتصاد دیجیتال و کارآفرینی دیجیتالی ایران است که به فال نیک میگیریم.

داستان کریپتوکارنسی ها، همچنان برای جامعه جهانی ، در هاله ای از ابهام است و نسبت به امنیت و کارکرد و تاثیرش در اقتصاد سنتی و دیجیتالی امروز جهان، نظر شفاف و یکسانی وجود ندارد. باید منتظر اعلام تعرفه برق برای ماینرها توسط توانیر باشیم تا ببینیم با این اوصاف، در وضعیت بیت کوین حدود ۱۰ هزار دلاری، همچنان استخراج با برق صادراتی، صرف می کند یا خیر.

حتما ببینید: پیش بینی  آینده بیت کوین

بیت کوین ۱ میلیون دلاری؟

اما همچنان، تحلیلگران، بیت کوین ۱ میلیون دلاری را دور از انتظار نمی دانند. اما چه زمانی بیت کوین ۱۰ هزار دلاری امروز به ۱۰۰ برابر قیمت می رسد، پاسخی برای آن وجود ندارد. همان طور که کسی فکرش هم نمی کرد که بیت کوین زیر ۱ دلار چند سال پیش تا ۲۰ هزار برابر افزایش پیدا کند و ده ها هزار نفر را به فهرست میلیونرهای جهان اضافه کند.

برای ورود به دنیای رمز ارزها، نیاز به سرمایه گذاری سنگین نیست. شما میتوانید در حد ۱۰ دلار یا ۱۰۰ دلار یا ۵۰۰ دلار، بیت کوین یا هر ارز دیگری خریداری کنید و به منظور سرمایه گذاری بلند مدت، نگهداری نمایید. اگر ریسک و جرات آن را ندارید، وارد بازار سرمایه ایران شوید که آماده یک تاریخ سازی دیگر تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی است.

اگر آینده اقتصاد شما، ربطی به رمز ارزها و خرید و فروش سهام نداشته باشد و همچنان مشغول ذهن فریبکار خود و وحشت از این بازار و بی حوصلگی در ورود به این عرصه باشید، مجبورید به قول «وارن بافت»: تا زمانی که زنده اید، کار کنید!

قانون استخراج بیت کوین

تعرفه برق مشترکین خانگی تا پیش از مصوبه هیات دولت درباره استخراج بیت کوین است.

مصوبه دولت درباره رمز ارزها

هیات وزیران به استناد اصل یک صد وس ی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد و توسعه کاربردهای فناوری دفاتر  توزیع شده (فناوری زنجیره بلوک) و گواهی الکترونیکی منتشر شده مبنی بر این فناوری مانند رمز ارزها و گواهی الکتروتیکی در کشور را به شرح زیر تصویب کرد.

  • استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده (رمز ارزها) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان های مناطق آزاد تجاری،  صنعتی و ویژه اقتصادی، مجاز است.
  • استقرار واحدهای استخراج فرآورده های پردازشی رمز نگاری شده  (رمز ارزها) شامل محدودیت ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، ۵۰ کیلومتری شهر  اصفهان و ۳۰ کیلومتری مراکز سایر استان ها نیست.
  • سازمان ملی استاندارد موظف است، با همکاری وزارت خانه های نیرو و فناوری اطلاعات و ارتباطات ، برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت،  توان الکترونیکی و استانداردهای فناورانه  مرتبط برای واردات تجهیزات  فرآورده های پردازش رمز نگاری شده را تدوین و ابلاغ کند.
  • تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده های پردازشی رمز نگاری شده (رمز ارزها) با قیمت متوسط برق صادراتی که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال می شود.
  • مصرف برق برای استراج رمز ارز ها، در ساعات اوج مصرف برق کشور ممنوع است . وزارت نیرو، ساعت  و  زمان اوج مصرف در طی سال را تعیین و ابلاغ می کند و از  طریق شرکت های تابعه و وابسته با نصب کنتور هوشمند نسبت به کنترل مصرف در این ساعت اقدام می کند.
  • استفاده از انشعاب برق جهت استخراج رمز ارزها صرفا با ارائه مجوزهای تعیین شده در این مصوبه مجاز است.
  • هر گونه استفاده از انشعاب برق مصرف خانگی، کشاورزی و صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمز ارز ها ممنوع است.
  • وزارت نیرو موظف است از طریق شرکت های تابعه و وابسته نسبت به شناسایی،  قطع و جمع آوری انشعابات فاقد  مجوز اقدام و مجازات استفاده  کنندگان غیرمجاز  آب و برق و تلفن و فاضلاب و گاز (مصوب ۱۳۹۶) اعمال کند.
  • استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده (ارز دیجیتال) به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز خواهد بود.
  • استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی شود
  • مبادلات با ارز دیجیتال مجاز نیست
  • استخراج ارز دیجیتال همچون سایر فعالیت های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود
  • اگر بعد از صدور ارز دیجیتال، ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور باز گردد استخراج‌ کننده معاف از مالیات خواهد بود

باید منتظر تعرفه برق از سوی توانیر و تعین تکلیف مالیاتی استخراج کنندگان توسط سازمان امور مالیاتی در آینده نزدیک باشیم. به هر حال، داستان رمز ارزها، وارد فاز جدی و جالبی در اقتصاد ایران شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو