مشروح چهارمین دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم پرونده بانک سرمایه

منبع: آسمونی

89

1398/3/5

15:31


به گزارش آسمونی:چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه صبح امروز ( یکشنبه) – ۵ خردادماه – در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قاضی مسعودی مقام گفت: در جلسه قبلی ادعاهایی مطرح شد در بحث کلان و عمده بودن و گزارش‌هایی داده شد؛ لذا ما از بانک مرکزی خواستیم نمایندگان آن در رابطه با موضوع توضیح دهند.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده بانک مرکزی با حضور در جایگاه به ارایه توضیحات پرداختند.

امیر مظلوم‌شایان نماینده بانک مرکزی در ارایه توضیحاتش گفت: در خصوص مسایل مطرح شده درباره استعلامات اخذ شده از سوی بانک مفاد پاسخ خود را به محضر دادگاه می‌گویم، ضمن اینکه تعاریفی را از روی آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان قرائت می‌کنم. مجموع تسهیلات و تعهدات کلان باید حداقل معادل ۱۰ درصد سرمایه موسسه اعتباری باشد. با توجه به اینکه سرمایه این بانک ۵ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال بوده با احتساب ۱۰ درصد تسهیلات کلان است.

وی ادامه داد: تسهیلات کلان است و اگر موضوع کیفرخواست کلان بودن تسهیلات باشد تسهیلات کلان احراز شده و آنکه سقف ۲۰ درصد را رد نکرده در خصوص هیات مدیره وقت کاربرد دارد.

نماینده بانک مرکزی افزود: بیش از ۵۹ میلیارد تومان تسهیلات به استناد این آیین نامه کلان محسوب می شود.

در این هنگام سیدهادی رضوی در پاسخ نامه‌ای را که از بانک مرکزی در دست داشت مبنی بر تسهیلات و مفاد آن قرائت کرد و خطاب به نماینده بانک مرکزی گفت: این نامه مورد تایید شما هست یا خیر؟

نماینده بانک مرکزی گفت: شما می گویید تسهیلات کلان است و من می گویم بله.

قاضی مسعودی مقام گفت: تسهیلات مربوط به مدیران ۲۰ درصد و مربوط به تسهیلات گیرندگان ۱۰ درصد است.

نماینده بانک‌ مرکزی مجددا با اشاره به تعریف تسهیلات و تعهدات کلان برای هر ذی نفع واحد که میزان آن حداقل ۱۰ درصد سرمایه باشد، خطاب به متهم رضوی گفت: آیا شما طبق این تعریف ۱۰ درصد هستید.

متهم پاسخ داد: بله.

نماینده بانک مرکزی گفت: از حیث پرداخت و اعطا، سقف ۲۰ درصد رد نشده که مشمول هیات مدیره است و تسهیلات شما کلان بود و وثایق کافی نبود و صلاحیت دریافت نداشتید.

نماینده بانک مرکزی  خطاب به رییس دادگاه گفت: تسهیلات کلان است و اگر لازم است موارد ذکر شده را به صورت مکتوب به دادگاه ارایه می‌کنم.

در این هنگام قاصی مسعودی مقام از متهم احسان دلاویز خواست در جایگاه حاضر شود.

در ادامه قاضی مسعودی مقام خطاب به احسان دلاویز متهم ردیف دوم پرونده گفت: بر اساس گزارش هیات کارشناسی و نظریه سازمان بازرسی و گزارش دادستانی و گزارش شورای عالی ضد پولشویی وزارت صنعت، شما متهم به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام بانکی و دریافت ۵ فقره تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۷۵ میلیارد ریال هستید، از خود دفاع کنید.

متهم دلاویز در دفاع از خود گفت: بنده دفاع حقوقی را به وکیلم می سپارم، اما با توجه به عناوین اتهامی توضیحاتی را باید مطرح کنم. در کیفرخواست اتهام‌ مطرح شده به بنده یک مورد نیست و چند اتهام دیگر نیز مطرح شده است.

رییس دادگاه در پاسخ به متهم گفت: بقیه اتهامات در صلاحیت این دادگاه نیست و در دادگاه کیفری دو به آنها رسیدگی می‌شود.

متهم دلاویز گفت: اتهامات مطرح شده در این پرونده به من از سوی هادی رضوی چندین بار پس گرفته شده است و نمی دانم چرا مجدد به آنها رسیدگی می شود. هادی رضوی و خانم شریف کاظمی مطالبی را مطرح کردند که تناقضاتی هم در مبلغ پرداختی و هم در دلیل پرداخت آنها از سوی این دو نفر وجود دارد. مثلا هادی رضوی یک بار گفته که دو میلیارد تومان به من پرداخت کرده است، در حالی که خانم شریف کاظمی آن را ۴ میلیارد تومان مطرح کرده است. یک بار گفته اند این مبلغ را برای گرفتن تسهیلات داده اند و بار دیگر گفته اند آن را برای افزایش تسهیلات به من داده‌اند. در کل یک روایت یکسان در کیفرخواست وجود ندارد.

متهم دلاویز افزود: مسایل حاشیه‌ای زیادی در پرونده هست که رضوی به بخشی از آنها در جلسات گذشته اشاره کرده است. حتی نوع احضارم به دادسرا هم حاشیه داشت. من نیمه دوم اسفند ماه از طریق یک اس ام اس به دادگاه احضار شدم و در بازپرسی به من گفته اند که هادی رضوی ادعا کرده به شما مبالغی را پرداخت کرده است و من متعجبم که این موضوع مطرح شده است.

متهم ردیف پرونده ادامه داد: من نمی دانم چرا امروز در دادگاه هستم و فکر می‌کنم دلیل حضورم دوستی با امامی و رضوی هست، اما باید در محضر دادگاه بگویم بین من و هادی رضوی هیچ دوستی وجود ندارد و تنها یک ارتباط فرهنگی و کاری بوده است. آقای رضوی چندین بار به خاطر اتهامی که به بنده زده است، حلالیت گرفته و من نمی توانستم حلالیت او را نپذیرم؛ زیرا شرالناس به کسی می گویند که عذرخواهی دیگران را نپذیرد.

متهم دلاویز گفت: بنده اگر موقعیتی داشتم از تلاش خودم بوده و از سوی کمک جناح یا حزبی نبوده است. هادی رضوی یکبار در مراسم افطاری بنده را دید و سوگند خورد و حلالیت گرفت. واقعیت این است که هیچ دوستی بین من و هادی رضوی نیست زیرا شحصیت های ما دو نفر با هم متفاوت است. هادی رضوی فردی تندخو و عصبی مزاج است که همه را از موضع بالا نگاه می کند اما شخصیت من متفاوت است و من خاک پای همه هستم و اهل از بالا نگاه کردن به دیگران نیستم. هادی رضوی سیراب ارتباطات در هر حوزه‌ای هست و هیچ نیازی به ارتباط با من و امثال من ندارد. حتی بنده با هادی رضوی اختلافات سیاسی داریم و همین اختلافات اجازه نمی داد که رابطه دوستانه نزدیک داشته باشیم البته رضوی هر از گاهی می آمد و با عذرخواهی دل آدم را بدست می آورد.

متهم دلاویز گفت: من سوگند می خورم که هرگز هیج نقطه و نیت مشترکی با هادی رضوی نداشته ام. آدم‌های نزدیک به من و رضوی می‌دانند که من همیشه رفتارهای او را نقد می کردم‌.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو