درمان میکروب معده با توصیه های خانگی و پزشکی

درمان میکروب معده با توصیه های خانگی و پزشکی


منبع: آرگا

294

1398/5/19

02:10


میکروب معده نوعی باکتری است که در داخل معده زندگی می کند که به نام هلیکوباکتر پیلوری معروف است، اگر درمان میکروب معده به سرعت انجام نشود می تواند فرد را دچار زخم معده کند. از این رو در ادامه شما را درمان های خانگی و حتی پزشکی آشنا می کنیم.

این میکروب ذره بینی می تواند از راه های مختلفی وارد بدن مان شود که مهم ترین دلیل آن رعایت نکردن بهداشت است، اگر این میکروب وارد بدنمان شود قابلیت آن را دارد که چندین سال در معده ما زندگی کنند و پوشش داخل معده ما را آلوده سازد که در صورت اقدام نکردن به موقع نسبت به درمان میکروب معده باعث نازک شدن دیواره معده می شود و منجر به زخم و گاستریت و در موارد شدید تر می تواند باعث سرطان معده شود.

     

علت ایجاد میکروب معده چیست

روش های درمان میکروب معده

میکروب معده یکی از شایع ترین بیماری هایی است که تقریبا بیشتر افراد به آن دچار شده اند، که می توان با رعایت موازین بهداشتی و داشتن سبک زندگی سالم خود و فرزندانتان را از این میکروب دور نگه دارید. اگر بخواهیم از طریق درمان های پزشکی برای درمان میکروب معده اقدام کنیم نیاز به درمان های ۳گانه دارد، این درمان شامل دو درمان از طریق آنتی بیوتیک است و یک درمان دیگر شامل مهار کننده پمپ پروتون است.

اما از آنجایی که استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند عوارض زیادی داشته باشد در گام اول درمان میکروب معده باید به پیشگیری از این عوارض با کمک روش های خانگی بپردازیم، البته باید گفت که استفاده از روش های خانگی جهت درمان میکروب معده نمی تواند میکروب را به طور کامل از بین ببرد اما می تواند تا حدودی به روند درمان آن کمک کند تا سلامت خود را بدست آورد.

درمان خانگی میکروب معده

از بهترین روش های طبیعی و خانگی درمان معده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عسل: عسل به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال می تواند در جهت درمان میکروب معده بسیار سودمند باشد، مطالعاتی زیادی که روی این ماده غذایی با ارزش صورت گرفته نشان داده که عسل خواص ضد هلیکوباکتریی دارد و می تواند این باکتری را سرکوب کند.

درمان میکروب معده با مصرف عسل

آلوئه ورا: از آنجایی که آلوئه ورا در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است، مصرف ژل آلوئه ورا باعث می شود تا از رشد این میکروب جلوگیری کرده، حتی استفاده از آن باعث شده آن دسته از میکروب هایی که به دارو مقاومت نشان داده اند هم از بین بروند.

بروکلی: یکی از ترکیبات بسیار با ارزشی که در بروکلی به شدت یافت می شود، سولفورافان است که این ترکیب قادر است باکتری هلیکوباکتری پیلوری را نابود کند.

شیر: یکی از ترکیبات بسیار مهمی که هم در شیر انسان یافت می شود و هم در شیر گاو لاکتوفرین است، این ترکیب در برابر بیماری میکروب معده فعالیتهای بازدارنده ای نشان داده است، طی تحقیقاتی که روی این موضوع صورت گرفته نشان داده است که مصرف شیر گاو باعث از بین رفتن ۱۰۰ درصد از میزان میکروب معده شده است. ترکیب دیگری که در شیر وجود دارد ملانوئیدن است که از رشد میکروب معده جلوگیری می کند.

درمان میکروب معده به روش خانگی

روغن علف لیمو: این روغن معطر از آن دسته روغن های است که باید آن را استنشاق کنند، مطالعات نشان داده که استفاده از این روغن از رشد هلیکوباکتری پیلوری جلوگیری کرده، و میزان قابل توجهی از این باکتری را در معده کاهش می دهد.

چای سبز: این چای یکی از سالم ترین نوشیدنی هایی است که تاثیرات بی نظیرش برای همه آشکار است، از این رو به دلیل دارا بودی آنتی اکسیدان و مواد مغذی در از بین بردن  و درمان میکروب معده کمک شایانی می کند.

درمان میکروب مهده با استفاده از چای سبز

پروبوتیک: پروبیوتیک ماده است که در محصولات لبنیاتی و تخمیری وجود دارد، وجود این ماده برای سلامتی بسیار با ارزش و سودمند است و امروزه با توجه به فواید آن در کاهش میکروب معده مصرف آن رو به افزایش است.

نوشیدنی جادویی: این نوشیدنی که روش خانگی درمان میکروب معده محسوب می شود تاثیر بی نظیری بر روی سلامت معده دارد، فقط کافیست ۱ قاشق چای خوری زنجبیل، یک عدد آب لیمو ترش، یک عدد خیار را یا مقداری جعفری و یا گشنیز همراه با ۱ پیمانه آب را درون مخلوط کن بریزید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید و سپس نوش جان کنید.

استفاده از معجون جادویی برای درمان میکروب معده

درمان پزشکی میکروب معده

در این نوع درمان پزشک ابتدا باید با روش های مخصوص به تشخیص میکروب معده بپردازد تا در صورت وجود زخم معده دارو های مورد نظر را تجویز کند، پزشک برای اطمینان بیشتر از وجود زخم معده و یا سرطان روش های متفاوت مانند:معاینه فیزیکی، آزمایش خون، آزمایش مدفوع، آزمایش اوره، آندوسکوپی ، سی تی اسکن را انجام می دهد و سپس به با توجه به تشخیص به سراغ تجویز دارو می رود.

آنتی بیوتیک ها: مانند کلاریترومایسین، آموکسی‌سیلین، مترونیدازول، تتراسایکلین یا تینیدازول. استفاده از داروی اکسید بیسموت در کنار دارو های آنتی بیوتیک به نابودی میکروب معده بسیار کمک می کند.

دارو های کاهش دهنده اسید معده: دکس‌لانسوپرازول، اسموپرازول، امپرازول، پانتوپرازول و رابپرازول.

دارو های مهار کننده هیستامین: فاموتیدین، نیزاتیدین، سایمتیدین و رانیتیدین

نکته: استفاده از دارو های ضد التهاب و غیر استروئیدی می توانند به لایه مخاطی معده آسیب برسانند به همین دلیل اگر درد دارید و قصد استفاده از مسکن را دارید بهتر از قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

درمان میکروب معده با روش های پزشکی

توجه داشته باشید که اگر درمان پزشکی شما با آنتی بیوتیک ها به درستی انجام نشود و در مصرف آن کوتاهی کنید موجب می شوید تا میکروب معده قوی تر شود و وضعیت را بدتر کند. بعد از گذشت ۲ هفته از درمان پزشک برای اطمینان از خروج این میکروب از معده شما برایتان آزمایش مدفوع و اوره تجویز می کند.

 برای پیشگیری از ابتلا به میکروب معده حتما به نکات بهداشتی توجه فراوانی داشته باشید برای مثال شست و شوی مرتب دست ها بعد از دستشویی، قبل از غذا خوردن، مصرف نکردن آب آلوده و غذای آلوده، استفاده نکردن از غذاهای چرب و پر ادویه. مصرف غذا های نپخته به خصوص گوشت نیمه پز استفاده نکنید.

روش های انتقال میکروب معده

همچنین بعد از خوردن شام تا دو ساعت از دراز کشیدن خودداری کنید، در وعده شام از مصرف غذا های سنگین خودداری کنید، از مواد خوراکی از قبیل مغز های روغنی، بادام هندی، غذاهای دریایی، گوشت مرغ، گوشت گوسفند و جگر تمامی این ها برای معده مفید هستند استفاده کنید.

علائم بیماری میکروب معده

  • درد و ورم شکم
  • بی‌ اشتهایی احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • آروغ زدن

میکروب معده و راه های درمان آن

درمان میکروب معده کار راحتی است، اما اگر نسبت به علائم آن بی توجه باشید ممکن است به زخم معده منجر شود که در این صورت درمان آن بسیار سخت می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو