گام‌های ساده برای مقابله با اضطراب

منبع: فرزند

119

1398/5/19

02:12


گام‌های ساده برای مقابله با اضطراب

با انواع استرس آشنا شده و تاثیرات آن را روی زندگی روزمره و عملکرد طبیعی افراد مطالعه کردیم. در این مطلب نیز چند گام ساده برای مقابله با استرس و کاهش تاثیرات آن رو فرد را آورده ایم تا در مواقع ضروری و حمله ای جانور موذی، با آن مقابله کنیم.

ایستاده و نفس بکشید

وقتی اضطراب حمله می کند، صبر کرده و فکر کنید چه چیزی موجب متشنج شدن شما شده است. اضطراب معمولا به دلیل نگرانی در مورد رویداد های آینده یا گذشته تجربه می شود. صرف نظر از ایجاد استرس، بزرگترین مشکل این است که توانایی توجه به لحظه حال را از دست خواهید داد.

هنگامی که فکر خود را از نگرانی ها پاک کرده و به زمان حال برگردید، اضطراب قدرت خود را از دست خواهد داد. دفعه بعدی که اضطراب شما را از زمان حال خارج می کند، کنترل خود را با نشستن و نفس عمیق کشیدن به دست بگیرید. این راه کار ساده شما را دوباره به زمان حال باز خواهد گرداند.

  • در راحت ترین حالت ممکن بنشینید.
  • چشمانتان را بسته و از طریق بینی هوا را به درون بکشید و از طریق دهان خارج کنید.
  • با هر بار کشیدن هوا به درون ریه به خود فکر کنید و با هر بار خروج هوا از ریه، به کلمه “اکنون” بیندیشید.
  • تمرین تنفس، قویترین تکنیکی است که به مغز و بدن کمک می کند اضطراب را از خود دور کرده و توجه شما را به زمان حال باز گرداند.

کشف آنچه شما را آزار می‌دهد

علائم فیزیکی اضطراب، مانند لرزش، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب، معمولا بیشتر از درک دلیل اضطراب آشکار می شود. با این حال، برای فهمیدن ریشه اضطراب، ابتدا باید کشف کنید چه عاملی باعث بروز آن می شود. برای این منظور، زمانی را صرف جستجو در افکار و احساسات خود کنید.

یادداشت کردن آنها راهی مناسب برای کشف منبع اضطراب است. اگر اضطراب شما را شب بیدار نگه می دارد، سعی کنید دفترچه یادداشت کنار تختخواب خود داشته باشید. تمام افکار آزارهنده را بنویسید. همچنین می توانید با یک دوست در مورد آنها صحبت کنید.

سرکوب یا مقابله با استرس

در بیشتر مواقع اضطراب حاصل ترس از اتفاقی است که اتفاق نیفتاده و شاید هیچوقت اتفاق نیفتد. برای مثال، هرچند همه چیز مرتب است، ممکن است در مورد مسائل بالقوه، مانند از دست دادن شغل، بیمار شدن یا امنیت کسی که دوستش دارید، دچار نگرانی شوید.

شما می توانید اضطراب خود به یک منبع قدرت تبدیل کرده و اجازه دهید ترس و نگرانی جای خود را به تمرکز بر زمان حال بدهد. برای مثال به جای فکر به از دست دادن شغل، تمرکز خود را روی چگونگی بهترین بودن در آن بگذارید. به جای فکر به از دست دادن غزیزانتان زمان بیشتری را با آنها صرف کنید.

با کمی تمرین یاد میگیرید چگونه اضطراب خود را سرکوب کرده و مثبت بیندیشید.

تمرکز روی کاری که از آن لذت می‌برید

در هنگام دار شدن به اضطراب، بهتر است خود را مشغول کار دیگری کنید که استرس کمتری دارد. مثلا ملاقات با دوست، انجام کارهای خانه یا انجام کارهای لذت بخش و سرگرم کننده.

  • گوش دادن به موسیقی
  • پیاده روی یا ورزش
  • انجام کارهای خانه یا باغچه
  • انجام کارهای خلاقانه مانند نقاشی، نویسندگی یا درست کردن کاردستی
  • خواندن کتاب یا تماشای فیلم
  • نماز و دعا یا انجام تمرینات مدیتیشن

بیشتر افراد تجربه دچار شدن به اضطراب را در دفعات مختلف دارند. هنگامی که اضطراب روی روابط فرد، عملکرد و سایر بخش های زندگی، تاثیر گذار باشد، احتمال اینکه این اضطراب نشانه ای از بیماری روحی و روانی باشد، زیاد است. اگر علائم اضطراب دارید، حتما با روانشناس و یا روانکاو متخصص صحبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو