5 علت اصلی لکه بینی در ماه دوم بارداری

منبع: اوما

174

1398/5/19

02:17


5 علت اصلی لکه بینی در ماه دوم بارداری

خونریزی در بارداری اتفاقی نسبتاً شایع است و همیشه به معنی وجود مشکل نیست اما می تواند نشانه ای خطرناک باشد. 

پاسخ خانم دکتر فاطمه ارشادی، متخصص زنان و زایمان و نازایی، در مورد لکه بینی و خونریزی در ماه دوم بارداری اظهار کرد: " هر گونه خونریزی ولکه بینی در تمام دوران بارداری غیر طبیعی است وباید بررسی شود.در سه ماهه دوم لکه بینی می تواند مربوط به احتمال سقط جنین و جفت سر راهی باشد که باید حتما به پزشک مراجعه گردد‌".

در صورت خونریزی غیرطبیعی در بارداری چه کاری باید انجام دهید؟

از آنجایی که خونریزی واژن در بارداری (فرقی نمی کند کدام سه ماهه بارداری) می تواند نشانه وجود مشکلی باشد، در صورت خونریزی واژینال با پزشک تماس بگیرید. از نوار بهداشتی استفاده کنید تا ببینید چقدر خونریزی دارید و به نوع خون نیز توجه کنید (به عنوان مثال، رنگ خون می تواند صورتی، قهوه ای یا قرمز باشد، همچنین ممکن است خون دارای لخته یا بدون لخته باشد). هر بافتی که از واژن خارج می شود را برای آزمایش نزد پزشک ببرید. در هنگام خونریزی از تامپون استفاده نکنید و از رابطه جنسی بپرهیزید.

باید سونوگرافی انجام دهید تا دلیل خونریزی را متوجه شوید. معمولاً برای معاینه، سونوگرافی واژینال و شکمی انجام می شود. در صورت مشاهده علائم زیر حتماً به اورژانس مراجعه کنید. این علائم نشانه سقط جنین یا مشکلی جدی است:

  • درد شدید یا گرفتگی شدید در قسمت پایین شکم
  • خونریزی شدید، حتی اگر درد ندارید
  • ترشحات واژینال حاوی بافت
  • سرگیجه یا غش
  • تب بالای 38 درجه سانتی گراد و یا لرز

دلایل خونریزی و لکه بینی در اوایل بارداری

1- خونریزی لانه گزینی

ممکن است در اوایل بارداری خونریزی خفیف بی ضرر که لکه بینی نامیده می شود، تجربه کنید. لکه بینی زمانی رخ می دهد که نطفه در حال رشد به دیواره رحم متصل می شود. این نوع خونریزی معمولاً نزدیک به زمان پریودی رخ می دهد. 

2- تغییرات دهانه رحم

بارداری باعث تغییراتی در دهانه رحم می شود و گاهی این تغییرات باعث خونریزی می شود (مثلاً بعد از رابطه جنسی).

3- سقط جنین یا بارداری خارج از رحم

در طول 12 هفته اول بارداری، خونریزی واژن می تواند نشانه سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. با اینحال در بسیاری از خانم ها که در این مرحله از بارداری خونریزی می کنند، بارداری به صورت موفق و طبیعی ادامه می یابد..

4- سقط جنین

بارداری که پیش از هفته 24 خاتمه یابد، سقط جنین نامیده می شود. از هر 5 بارداری یک بارداری با سقط جنین خاتمه می یابد. بیشتر سقط های زودرس (پیش از 14 هفتگی بارداری) به خاطر مشکلات جنین اتفاق می افتند. همچنین دلایل دیگری برای سقط جنین وجود دارد مانند مشکلات هورمونی یا لخته شدن خون.

بیشتر سقط ها در طول 12 هفته اول بارداری (سه ماهگی) رخ می دهد و متاسفانه از بسیاری از آنها نمی توان جلوگیری کرد. علائم دیگر سقط جنین عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات و درد در قسمت پایین شکم
  • ترشحات یا مایعات از واژن
  • ترشحات بافتی از واژن
  • از بین رفتن علائم بارداری مانند حساسیت سینه ها و احساس بیماری

اگر خونریزی یا هر کدام از علائم بالا را دارید، با ماما یا متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

4- بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم زمانی رخ می دهد که تخمک بارور بیرون از رحم (به عنوان مثال در لوله های فالوپی) لانه گزینی کند. این اتفاق باعث خونریزی می شود. بارداری خارج از رحم خطرناک است زیرا تخمک بارور نمی تواند خارج از رحم به درستی رشد کند. بنابراین تخمک باید برداشته شود. برداشتن تخمک از طریق عمل یا دارو انجام می شود.

معمولاً علائم بارداری خارج از رحم بین هفته چهارم و دوازدهم بارداری دیده می شوند اما ممکن است دیرتر رخ دهند.  سایر علائم بارداری خارج از رحم عبارتند از:

  • درد در قسمت پایین و یک طرف شکم 
  • خونریزی واژن یا ترشحات آبکی قهوه ای
  • درد در نوک شانه
  • ناراحتی در هنگام ادرار یا مدفوع

با این حال، این علائم لزوماً نشانه مشکل جدی نیستند. گاهی اوقات این علائم به خاطر مسائل دیگر اتفاق می افتد مانند مشکلات معده. اما بهتر است پس از مشاهده این علائم به ماما یا پزشک مراجعه کنید.

دلایل لکه بینی در اواخر بارداری

 

علت لکه بینی در ماه دوم بارداری

1- تغییرات دهانه رحم

این تغییرات منجر به خونریزی می شوند؛ به ویژه پس از رابطه جنسی.

2- عفونت واژن

پزشک یا ماما آزمایشاتی انجام می دهند و به درمان عفونت می پردازند.

3- نمایش خونین

این اتفاق زمانی رخ می دهد که موکوس پلاگ (مایع مسدودکننده دهانه رحم) که در دوران بارداری در دهانه رحم قرار دارد، خارج می شود و نشان میدهد که دهانه رحم برای شروع درد زایمان آماده است. این اتفاق چند روز قبل از شروع انقباضات یا در طول درد زایمان رخ میدهد. 

4- جدا شدن زودرس جفت

جدا شدن زودرس جفت مشکلی جدی است که طی آن جفت شروع به جدا شدن از دیواره رحم می کند. جدا شدن زودرس جفت معمولا باعث درد معده می شود و این اتفاق حتی بدون خونریزی رخ میدهد. 

5- جفت سر راهی یا جفت پایین

این حالت زمانی رخ می دهد که جفت به قسمت پایین رحم، نزدیک به دهانه رحم یا روی دهانه رحم، متصل می شود. خونریزی ناشی از جفت پایین خیلی زیاد است و مادر و جنین را به خطر می اندازد. توصیه می شود برای این خونریزی به اورژانس مراجعه کنید و معمولاً سزارین توصیه می شود.

6- Vasa praevia

این یک شرایط بسیار نادر است. در این حالت رگ های خونی جنین از طریق غشای پوشش دهنده دهانه رحم جریان می یابد. هنگامی که کیسه آب شما پاره می شود، این رگ ها پاره شده و موجب خونریزی واژن می شوند. در این صورت جنین حجم زیادی خون از دست می دهد که بسیار خطرناک است. 

فهمیدن علت خونریزی در بارداری

برای فهمیدن دلیل خونریزی، باید معاینه واژینال یا لگنی و سونوگرافی یا آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون انجام داد.  پزشک در خصوص علائم دیگر از جمله گرفتگی عضلات، درد و سرگیجه از شما می پرسد. گاهی اوقات فهمیدن دلیل خونریزی امکان ندارد.

اگر علائم شما شدید نباشند و زمان زایمان نزدیک نباشد، معاینه انجام می شود و در بعضی موارد، باید در بیمارستان بستری شوید. مدت زمان بستری بودن در بیمارستان به دلیل خونریزی و هفته بارداری بستگی دارد. در هنگام بستری شدن در بیمارستان، پزشک و پرستارها مراقب شما و جنین هستند و در صورت وجود مشکلات دیگر به سرعت اقدام می کنند.

Traci C. Johnson .Bleeding During Pregnancy. www.webmd.com.. on July 3, 2019

 

دکتر فاطمه ارشادی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان متخصص زنان و زایمان، فارغ التحصیل سال 1375 پزشکی عمومی از دانشگاه تهران و رشته تخصصی جراحی زنان ونازایی از دانشگاه هرمزگان در سال ۱۳۸۳ می باشد. خدمات قابل انجام در مطب وی درمانها وجراحی های مربوط به بیماریهای زنان، انجام سونو گرافی، مراقبتهای دوران بارداری و راهنماییها و مشاوره های لازم جهت ازمایشات غربالگری جنین و انجام زایمان های طبیعی و سزارین می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو