تبخال تناسلی چیست وچگونه درمان میشود

تبخال تناسلی چیست وچگونه درمان میشود


منبع: اوما

171

1398/5/19

02:17


تبخال تناسلی چیست وچگونه درمان میشود

یکی دیگر از نگرانی های افراد تبخال تناسلی است که جز بیماری های مقاربتی به شمار می رود. اما علت ایجاد تبخال تناسلی چیست؟علائم آن چه شکلی است؟آیا تبخال تناسلی درمان هم دارد؟ در این مقاله به کلیه پرسش های شما پاسخ داده میشود:


تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک بیماری منتقله از راه جنسی (بیماری مقاربتی) است. این بیماری منجر به زخم های تبخالی می شود، که تبخال های دردناکی است که در اثر باز شدن مایعی از آن خارج می شود. حدود 16 درصد از افراد بین 14 تا 49 سال از این بیماری رنج می برند.

شکل ظاهری تبخال تناسلی

 

شکل ظاهری تبخال تناسلی

علت ایجاد تبخال تناسلی چیست؟

دو نوع از ویروس ها باعث تبخال تناسلی می شوند: ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) و ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-2) که متعلق به یک خانواده از ویروس ها هستند. ویروسها از طریق غشای مخاطی شما وارد بدن شما می شوند. غشای مخاطی شما لایه های نازک بافتی است که سوراخ های بدن شما را می پوشانند. آنها در بینی، دهان و اندام تناسلی یافت می شوند. هنگامی که ویروس ها درون بدن شما قرار دارند، خود را در سلول های شما جای می دهند. ویروس ها به راحتی با محیط خود سازگار می شوند، به طوری که درمان آنها دشوار می شود. HSV-1 یا HSV-2 را می توان در مایعات بدن افراد آلوده یافت، از جمله:

  • بزاق
  • مایع منی
  • ترشحات واژن

با علائم تبخال تناسلی آشنا شوید:

اولین علامت معمولا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نمایان می شود.

علائم عمومی برای مردان عبارتند از :

ایجاد تبخال بر روی آلت تناسلی، بیضه یا باسن (نزدیک یا اطراف مقعد).

علائم عمومی برای زنان عبارتند از:

ایجاد تبخال در اطراف یا در نزدیکی مهبل (واژن)، مقعد و باسن.

علائم عمومی برای مردان و زنان عبارتند از:

  • تشکیل تبخال در دهان و لبها، صورت و هر جای دیگر که در تماس با مناطق آلوده قرار دارند.
  • محل آلوده اغلب قبل از ظاهر شدن تبخال شروع به خارش می کند.
  • ممکن است تبخال زخمی شوند (زخم های باز) و مایع خارج شود.
  • یک هفته بعد از تبخال ممکن است زخم هایی ظاهر شود.
  • غدد لنفاوی شما ممکن است تورم داشته باشد. غدد لنفاوی با عفونت و التهاب بدن مبارزه می کنند.
  • ممکن است سردرد، درد های بدن و تب داشته باشد.

علائم عمومی نوزاد مبتلا به تبخال (از طریق زایمان طبیعی) ممکن است شامل زخم بر روی صورت، بدن و اندام تناسلی باشد. کودکان مبتلا به تبخال تناسلی ممکن است عوارض بسیار شدید داشته باشند:

  • کوری
  • آسیب مغزی
  • مرگ

اگر تبخال تناسلی دارید و حامله هستید حتما به پزشک خود بگویید. آنها اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد در حین زایمان انجام خواهند داد و حتی ممکن است به این دلیل زایمان به صورت طبیعی انجام نشود.

تشخیص بیماری تبخال تناسلی چگونه است؟

درمان تبخال تناسلی

  1. پزشک معمولا عفونت تبخال را یک بررسی بصری زخم های تبخال انجام می دهد. اگرچه همیشه لازم نیست، اما پزشک آزمایشاتی نیز انجام می دهد تا نتایج بصری را تایید کند.
  2. آزمایش خون می تواند ویروس هرپس سیمپلکس را قبل از شیوع آن تشخیص دهد. اگر فکر می کنید در معرض تبخال تناسلی قرار گرفته اید، با پزشک خود ملاقات کنید، حتی اگر هیچ نشانه ای مشاهده نکرده اید.

چگونه تبخال تناسلی منتقل می شود؟

تبخال تناسلی به راحتی از اولین سوزش یا خارش منتقل میشود. شما می توانید تبخال تناسلی را به شکل زیر دریافت کنید:

  •  از تماس پوست با پوست با منطقه آلوده، از جمله واژن، رابطه جنسی مقعد و دهان 
  •  زمانی که هیچ زخمی یا تاول قابل مشاهده ای وجود ندارد
  •  اگر تاول تبخالی، دستگاه تناسلی شما را لمس کند
  •  با انتقال عفونت از انگشتان دست شخص دیگری به دستگاه تناسلی شما
  •  با اشتراک گذاری لوازم جنسی با کسی که تبخال دارد

شما نمی توانید به روش زیر تبخال تناسلی دریافت کنید:

• از طریق اشیاء مانند حوله، کارد و چنگال یا فنجان - ویروس هنگامی که دور از پوست شما باشد به سرعت از بین می رود.

چرا تبخال تناسلی برمی گردد؟

تبخال تناسلی توسط ویروس به نام تبخال ایجاد می شود. هنگامی که این ویروس را دارید، این ویروس در بدن شما می ماند. این ویروس در بدن شما گسترش نخواهد یافت و باعث ایجاد لکه های قرمز در جاهای دیگر می شود. ویروس در نزدیکی عصب باقی می ماند و موجب تورم می شود. اگر می توانید، از چیزهایی که باعث شروع نشانه ها می شوند اجتناب کنید. عواملی که باعث شروع نشانه ها می شوند عبارتند از:

  •  نور ماوراء بنفش - به عنوان مثال، لامپ چراغ
  •  اصطکاک در ناحیه تناسلی - به عنوان مثال، از رابطه جنسی (روانکاری ممکن است کمک کند) و یا لباس های تنگ

برخی از محرک ها اجتناب ناپذیرند از جمله:

درمان سریع و قطعی تبخال تناسلی

هیچ درمان برای تبخال تناسلی وجود ندارد. درمان می تواند شیوع بیماری را کاهش دهد، اما نمی تواند ویروس های عفونی تبخال را درمان کند. درمان با داروهای ضد ویروسی باعث موارد زیر می شود:

  •  در ابتدای شیوع زخم باعث بهبود زودتر می شود
  •  باعث کاهش شدت و مدت علائم بیماری می شود
  •  باعث کاهش فرکانس عود می شود
  •  احتمال انتقال ویروس تبخال به دیگری را کم می کند

داروها

داروهای ضد ویروسی ممکن است به بهبود زمان بهبودی زخم ها و کاهش درد کمک کنند. داروها ممکن است در اولین نشانه های شیوع (سوزن، خارش و سایر علائم) برای کاهش علائم مصرف شوند. داروهای ضد ویروسی برای تبخال تناسلی عبارتند از:

  • ( Acyclovir (Zovirax
  •  (Valacyclovir (Valtrex

پزشک شما ممکن است توصیه کند دارو را فقط زمانی که علائم بیماری را دارید مصرف کنید یا حتی بدون علائم داروهای خاصی را هر روز مصرف کنید. این داروها معمولا هیچ عوارض جانبی ندارند.

مراقبت در منزل

هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. محل آلوده را پاک و خشک نگه دارید. لباس های گشاد و پنبه ای بپوشید.

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

عوارض ناشی از تبخال تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1-  سایر عفونت های منتقله از راه جنسی

  • زخم های تناسلی، خطر ابتلا به عفونت های منتقله از راه جنسی، از جمله ایدز را افزایش می دهد.

2- عفونت نوزاد تازه متولد شده

  • نوزادان متولد شده در هنگام تولد از مادران آلودگی دریافت می کنند. این ممکن است باعث آسیب مغزی، کوری یا مرگ نوزاد شود.

3- مشکلات مثانه

  • در بعضی موارد، زخم های مرتبط با تبخال تناسلی باعث التهاب اطراف لوله ای می شود که ادرار از مثانه به بیرون می رود. تورم می تواند برای چندین روز دفعات دفع مجاری ادرار را متوقف کند و نیاز به سوند برای تخلیه مثانه باشد.

4-  مننژیت

  •  در موارد نادر، عفونت HSV منجر به التهاب غشاها و مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع می شود.

5-  التهاب رکتال (پروتکت)

  • تبخال تناسلی ممکن است منجر به التهاب پوشش رکتوم، به ویژه در مردان دارای رابطه جنسی با مردان، شود.

آیا در صورت داشتن تبخال تناسلی می توانم شیردهی انجام دهم؟

بله، اما اگر تبخال روی یکی از سینه ها وجود داشته باشد، نمی توانید شیردهی انجام دهید. اگر تبخال تناسلی دارید، ممکن است عفونت به هر قسمت از سینه، از جمله نوک پستان و آرئول، گسترش یابد. اگر تبخال تناسلی بر روی یک یا هر دو سینه وجود داشته باشد:

  •  می توانید شیردهی را ادامه دهید تا زمانی که نوزاد با تبخال تماس نداشته باشد.
  •  از سینه ای که زخم دارد به نوزاد شیر ندهید. تبخال از طریق تماس با زخم گسترش می یابد و برای نوزاد تازه متولد شده خطرناک است.

 تا زمان بهبود زخم شیر را با پمپ از سینه خارج کنید. پمپاژ مانع از پر شدن سینه و درد می شود. می توانید شیر را ذخیره کنید و در بطری به نوزاد بدهید. اما اگر بخشی از پمپ در هنگام پمپاژ زخم را لمس کند، شیر را بیرون بریزید.

اگر تبخال داشته باشم، آیا می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

اگر تبخال دارید، باید با شریک جنسی خود صحبت کنید و اجازه دهید او بداند احتمال انتقال به او وجود دارد. استفاده از کاندوم ممکن است به کاهش این خطر کمک کند اما از خطر به طور کامل خلاص نخواهد شد. داشتن زخم یا سایر علائم تبخال، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. حتی اگر نشانه ای نداشته باشید، می توانید همسرتان را آلوده کنید.

شما ممکن است در مورد اینکه چگونه تبخال تناسلی بر سلامت کلی شما، زندگی جنسی و روابط تاثیر می گذارد، نگران باشید. بهتر است برای صحبت با پزشک در مورد این نگرانی ها صحبت کنید، همچنین مهم است تشخیص دهید تبخال درمان ناپذیر نباشد و بتوانید آن را با دارو کنترل کنید. درمان روزانه (به عنوان مثال مصرف روزانه داروهای ضد ویروسی) برای تبخال ممکن است خطر ابتلای تبخال تناسلی را به شریک جنسی کاهش دهد. مطمئن باشید که در مورد گزینه های درمان با پزشک خود صحبت می کنید. از آنجا که تشخیص تبخال تناسلی ممکن است بر روی روابط جنسی فعلی یا آینده شما تأثیر بگذارد، مهم است که درک کنید چگونه با شرکای جنسی درباره STD ها صحبت کنید.

واکسن تبخال تناسلی

اخیرا واکسن جدیدی برای درمان تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی (Herpes genital) تحت عنوان واکسن تبخال تناسلی در حال ورود به آزمایش‌های بالینی انسان می‌باشد. طبق گزارشی جدید، واکسن در برابر ویروس یگانه تبخال نوع دوم ( ویروسی که در اثر رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند و باعث تبخال تناسلی یا HSV می‌شود ) تأثیرگذار بوده است.

باید در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. این مسئله از بروز تبخال تناسلی و سایر بیماری های STD جلوگیری می کند. هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما این شرایط را می توان با دارو کنترل کرد. این بیماری در بدن شما خاموش می شود تا زمانی که چیزی اتفاق بیفتد. شیوع بیماری ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که دچار استرس، بیماری یا خستگی شوید. دکتر به شما کمک خواهد کرد تا به مدیریت این مشکل بپردازید.

تبخال تناسلی و بارداری

اگر باردار هستید و تبخال تناسلی دارید، دکتر زایمان سزارین را به شما پیشنهاد خواهد داد. اما علت چیست؟ در زمان تولد از طریق واژن ویروس هرپس ممکن است به کودک منتقل شود مخصوصا اگر زمان تولد نوزاد علائم نیز ظاهر شوند. این ویروس می تواند باعث خارش، مشکلات چشم و سایر مشکلات جدی تر شود. احتمال ابتلا به این ویروس از طریق سزارین کاهش می یابد. همچنین دکتر احتمالا با نزدیک شدن زمان تولد نوزاد داروهای ضد ویروس برای مادر تجویز می کند.


سوالات رایج شما درباره تبخال تناسلی

 

تبخال تناسلی و سوالات رایج

1- آیا تبخال درمان می شود؟

هیچ درمان برای تبخال وجود ندارد. با این حال، داروهایی وجود دارد که می تواند موجب پیشگیری یا کوتاه شدن شیوع بیماری شود. یکی از این داروهای ضد تبخال می تواند روزانه مصرف شود و احتمال این که عفونت را به شریک جنسی خود انتقال دهید، کمتر می شود.

2- چه اتفاقی می افتد اگر درمان نشوم؟

تبخال تناسلی باعث ایجاد زخم های دردناک تناسلی می شود و در افراد با سیستم ایمنی ضعیف شدیدتر است. اگر ضایعات و یا مایعات زخم هایتان را لمس کنید، ممکن است تبخال به قسمت دیگری از بدن تان انتقال یابد مانند چشم ها. تبخال ها یا مایعات را لمس نکنید تا از بروز تبخال در قسمت دیگری از بدن جلوگیری کنید. اگر زخم ها یا مایعات را لمس کنید، بلافاصله دست های خود را بشویید تا از عفونت جلوگیری کنید.

3- رابطه بین تبخال تناسلی و HIV چیست؟

عفونت تبخال می تواند سبب زخم ها یا شکاف در پوست و یا پوشش دهان، واژن و رکتوم شود. این روش راهی برای انتقال HIV به بدن است. حتی بدون زخم های قابل مشاهده، تبخال تناسلی، تعداد سلول های CD4 که برای وارد شدن به بدن بدنبال ویروس HIV هستند را افزایش می دهد. هنگامی که یک فرد ویروس تبخال و HIV  دارد، شانس بیشتری برای انتقال ویروس HIV به شریک جنسی بدون عفونت در هنگام تماس جنسی با دهان، واژن یا رکتوم دارد.

4- آیا تبخال تناسلی باعث مشکلات دیگر می شود؟

برای اکثر زنان تبخال تناسلی معمولا مشکلات جدی سلامت را ایجاد نمی کند. تبخال در گسترس HIV نقش مهمی بازی می کند. تبخال می توانند باعث انتقال HIV به بدن شما شوند. 

5- اگر باردار باشم و تبخال تناسلی داشته باشم باید چه کاری انجام دهم؟

طبیعی است با وجود این بیماری نگران سلامتی فرزند خود باشید. تبخال تناسلی ممکن است در هنگام زایمان طبیعی به نوزاد منتقل شود. بنابراین در طول بارداری حتما به پزشک خود بگویید که تبخال تناسلی دارید. پزشک اقدامات امنیتی را در طی زایمان انجام می دهد. همچنین ممکن است از زایمان سزارین استفاده کند. تبخال تناسلی ممکن است باعث عوارض حاملگی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

1-Nhs team.Genital herpes. www.nhs.uk. 6 September 2017

2-Brindles Lee. Genital Herpes. www.healthline.com. on November 27, 2017

3-Womenshealth team. Genital herpes. www.womenshealth.gov.January 30, 2019

 

دکتر مهشید بحرینی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان جراح، متخصص زنان و زایمان و نازایی و کارشناس رسمی پزشکی قانونی می باشند. ایشان دکترای پزشکی عمومی را در سال 1360 از دانشگاه علوم پزشکی تهران کسب کردند و تخصص زنان و زایمان-نازایی را در سال 1367 از دانشگاه علوم پزشکی تهران گرفتتند همچنین دوره های هیستروسکوپی و ناباروری هیپرپلازی، دوره آموزشی ژنتیک را گذرانده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو