علائم زایمان چیست ؟

منبع: اوما

306

1398/5/19

02:17


علائم زایمان چیست ؟

تجربه زایمان در خانم های مختلف متفاوت است حتی در یک خانم در بارداری های مختلف فرق می کند. اگر چه هیچ راهی وجود ندارد که بتوان نوع درد زایمان یا زمانی که به طول می انجامد را دریافت اما ترس از نوع فرایند و درد آن امری طبیعی است. هنوز مشخص نشده است چه مکانیزمی باعث درد زایمان می شود. آن چه باعث شروع درد زایمان می شود ناشناخته است هرچند داستان های قدیمی زیادی در این رابطه وجود دارد. برخی از آن ها درست است و برخی هیچی تاثیری ندارد.

در مطالعه ای بر روی 200 زن که به تازگی زایمان کرده اند، نیمی از آن ها اعلام کردند در هفته های آخر بارداری حداقل یک روش را برای ایجاد درد زایمان تجربه کرده اند. نتایج نشان می دهد که 85% زنان باردار پیاده روی، 45% نزدیکی جنسی، 22% مصرف غذاهای تند و 15% تحریک نوک پستان خود را امتحان کرده اند.

  •  مصرف غذای تند، پیاده روی طولانی و راه رفتن در مسیرهای ناهموار باعث درد زایمان نمی شود. 
  •  دو روشی که می تواند باعث شروع فرایند شود شامال نزدیکی جنسی و تحریک نوک پستان می باشند.

**  نزدیکی جنسی (نزدیکی در هفته آخر بارداری) در این زمان بارداری کاری دشوار است اما اسپرم دارای هورمون هایی است که باعث نرم شدن بدن شده و زایمان را پیش می اندازد.

** همچنین تحریک نوک پستان نیز باعث شروع درد زایمان در خانم هایی که زمان زایمان آن ها نزدیک است و بارداری طبیعی را تجربه می کنند می شود.

خانم باردار می تواند این روش را با گرفتن نوک پستان در بین انگشت ها و دوران آن تا زمانی که انقباض اتفاق بیفتد ادامه دهد. هنگامی که انقباض اتفاق افتاد، دوران را قطع کرده و 5 دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را انجام دهید. این روش را یک یا دو ساعت انجام دهید. توصیه می کند هیچ گاه هر دو نوک پستان را همزمان دوران ندهید زیرا این مسئله باعث انقباض شدید می شود.

12 علائم هشدار دهنده زایمان

بدن نشانه های دیگری نیز در جهت شروع درد زایمان بروز می دهد. لودکا 12 نشانه رایج زایمان را مورد بحث می گذارد.

نشانه های زایمان

1- پایین افتادن جنین

- از چند ساعت تا چند هفته پیش از شروع درد زایمان، خانم باردار این احساس را پیدا می کند که کودک به پایین ترین قسمت در لگن او سقوط کرده است. در واقع نوزاد در موقعیتی قرار گرفته است که خود را برای تولد آماده کرده است.

- هنگامی که نوزاد در موقعیت قرار گرفت، فشار وارده بر دیافراگم مادر آزاد می شود و می تواند راحت تر نفس بکشد. اما این مسئله باعث افزایش فشار در مثانه می شود.(10 گیاه برای زایمان راحتتر)

2- حرکت روده (اسهال)

زنان اغلب درد و فشار لگن را به عنوان احساس نیاز به حرکت روده توصیف می کنند. بعضی از زنان نیز در روزهای پیش از زایمان، اسهال یا حرکت روده را گزارش می دهند. برخی خانم ها در ابتدای شروع درد زایمان اسهال می شوند یا به دلایل نامعلوم استفراغ می کنند. مشخص نیست آیا ابتدا اسهال اتفاق می افتد و سپس درد زایمان یا برعکس.

3- افزایش انرژی

برخلاف احساس اضطراب و خستگی در بارداری، بسیاری از زنان در طی هفته های قبل از زایمان احساس انرژی و هیجان می کنند. این احساس اغلب با فوریت برای انجام کارها همراه می باشد.

4- گشاد شدن دهانه رحم 

گشاد شدن دهانه رحم علائمی است که نزدیک زایمان اتفاق می افتد و این علامت توسط متخصص در طول معاینه لگنی تشخیص داده می شود. باز شدن دهانه رحم در روزها و حتی هفته های قبل از نزدیکی به زایمان آغاز می شود؛ "گشادن شدن کامل" به این معنی است که دهانه رحم به عرض 10 سانتی متر باز شده است.

5- نازک شدن دهانه رحم

علاوه بر گشاد شدن، نازک شدن (ریزش) دهانه رحم نیز رخ می دهد. این اتفاق هفته های قبل از زایمان رخ میدهد، زیرا نازک شدن دهانه رحم راحت تر اتفاق می افتد. این علامت نیز در طی یک آزمایش لگن توسط متخصص مراقبت های بهداشتی شناسایی می شود.

6- تکرر ادرار

افزایش نیاز به ادرار کردن نتیجه ورود سر کودک به لگن می باشد(تکرر ادرار در بارداری). وضعيت قرار گرفتن نوزاد در این حالت باعث افزایش فشار بيشتر بر مثانه مي شود به همین دلیل بسياري از زنان نزديك به زایمان به طور مکرر نياز به ادرار كردن دارند. همانطور که نوزاد پایین می آید، تنفس راحت تر می شود، زیرا فشار کمتری روی دیافراگم وارد می آورد.

7- مفاصل شما احساس شلی بیشتری دارند

در طول بارداری، هورمون آرامش باعث می شود رباط های شما نرم و شل شوند (همچنین این مساله باعث بروز ناراحتی های شما در این سه ماهه می شود). قبل از اینکه زایمان کنید، متوجه می شوید مفاصل شما در تمام بدن شل تر می شوند. آرامش – این آرامش راه طبیعی برای باز کردن لگن برای ورود مسافر کوچک به دنیای شما می باشد

8- احساس خستگی بیش از حد می کنید 

بین مثانه فعال و خستگی (خستگی در بارداری)، گاهی اوقات احساس می کنید در زمان به عقب سفر کرده اید. این شکم فوق العاده بزرگ، همراه با مثانه پر خوابیدن را سخت می کند. در صورتی که می توانید در طول روز بخوابید. 

9- ترشحات واژن تغییر رنگ می دهد 

در روزهای پیش از زایمان، ترشحات واژینال افزایش یافته و یا غلیظ تر می شود. همچنین ممكن است ترشحات مخاطی مشاهده كنید – مواد خارج شده از رحم. این مواد می تواند به صورت یک قطعه بزرگ (مشابه مخاطی که در بینی دارید، اما با رگه های ضعیف خون) و یا تعداد زیادی قطعه های کوچک باشد. این ترشحات غلیظ و صورتی به نام خون معروف می باشد و نشانه نزدیکی زایمان است (اگرچه بدون انقباض یا گشاد شدن دهانه رحم به مقدار سه تا چهار سانتیمتر، زایمان هنوز چند روز دیگر رخ میدهد).

10- انقباض های شدید و منظم

- رحم زن در طول مدت بارداری منقبض می شود. به گفته لودکا رحم یک ماهیچه است و باید برای اتفاقی که قرار است بیفتد خود را آماده کند. در واقع رحم خود را برای زایمان و درد ناشی از آن آماده می کند.

- در زمان نزدیک به زایمان، انقباض های رحم باعث حرکت نوزاد به کانال زایمان می شود و آخرین انقباض ها باعث هل دادن نوزاد به دنیای بیرون می شود.

- درد واقعی زایمان شامل انقباض های منظم و شدید است که در طول یک یا دو ساعت با فاصله 5 دقیقه اتفاق می افتد. این انقباض ها از پشت شروع شده و سپس به جلو حرکت می کنند.

- شکم سفت می شود مثل یک توپ بسکتبال و سپس شل می شود.  انقباض های واقعی این شکلی هستند (انقباضات براکستون هیکس).

11- ترشحات خونی از واژینال  

چند روز پیش از شروع درد زایمان، افزایش ترشحات واژینال که ممکن است صورتی، قهوه ای یا خونی باشند توجه مادر را جلب می کند. این ترشحات بخاطر آزاد شدن درپوش مخاطی می باشد که ورودی رحم را در طول بارداری مسدود کرده بود. این درپوش مخاطی در هنگام شروع دردهای زایمان و گشاد شدن ورودی رحم فرو می ریزد.

ترشحات خونی شدید نشانه های خطرناک است و به مادر توصیه می شود با پزشک خود تماس بگیرد.

12- درد پشت و گرفتگی عضلات

در طول درد زایمان، مادر احساس افزایش فشار یا گرفتگی عضلات در لگن و مقعد دارد. همچنین ممکن است در ناحیه پشت احساس درد داشته باشد.

تشخیص انقباض های درد واقعی زایمان از درد کاذب

- اگر زن باردار بیش از 6 انقباض در ساعت داشته باشد و این انقباض ها شدیدتر و بانظم تر شوند (با فاصله های منظم اتفاق بیفتند) به معنی نزدیکی زایمان است. درد زایمان واقعی با تغییر حالت مثل چرخیدن یا دراز کشیدن از بین نمی رود.

-  اکثر مردم نمی دانند فاصله بین انقباض ها را چگونه اندازه گیری کنند. این فاصله از شروع یک انقباض تا شروع انقباض بعدی می باشد. در واقع زمان استراحت بین دو انقباض می باشد.

-  انقباض های واقعی 30 تا 90 ثانیه ادامه می یابد.

- انقباض های درد کاذب به انقباض های Braxton Hicks معروف هستند که با فاصله زمانی های نامنظم اتفاق می افتند و پس از گذشت زمان به یکدیگر نزدیک نمی شوند زیرا فروکش می کنند.

- انقباض های کاذب در جلوی بدن در پایین ترین قسمت شکم اتفاق می افتد، ضعیف هستند و ممکن است پس از پیاده روی، استراحت یا تغییر حالت متوقف شوند (علائم زایمان در ماه نهم).

پاره شدن کیسه آب

کیسه آب و علائم زایمان

  • جنین رشد کرده و در داخل رحم زن که با مایع آمنیوتیک احاطه شده است قرار گرفته است. هنگامی که این کیسه پاره شود، برخی از خانم ها ریزش مایع و برخی دیگر چکیدن مایع را تجربه می کنند.
  • کیسه آب می تواند روزها پیش از شروع درد زایمان یا در هنگام درد پاره شود. در مواردی نیز اصلا پاره نمی شود. هنگام پاره شدن کیسه آب (علائم پارگی کیسه آب جنین)، مادر باید با پزشک ماما تماس بگیرد و رنگ و بوی مایع را توصیف کند.
  • این کار می تواند به ماما کمک کند تشخیص دهد آیا ادرار (نشانه ای رایج در دوران باردار) در حال چکیدن است یا مایع رحمی در حال خروج است.

هنگامی که کیسه آب پاره شود، نوزاد دیگر در پوششی از مایع محافظ قرار ندارد و خطر عفونت افزایش می یابد. به همین دلیل پزشک تمایل دارد یک یا دو روز پس از آن زایمان انجام شود.

اگر کیسه آب پاره شود و انقباض نداشته باشم چه اتفاقی می افتد ؟

اگر در زمان مشخص انقباض نداشته باشید، احتمالا باید از روش القا استفاده شود زیرا بدون کیسه آب جنین در معرض خطر عفونت میکروبی می باشد. اگر استرپتوکوک گروه B داشته باشید، پزشک بلافاصله شما را به بیمارستان می فرستدبلافاصله با پزشک یا ماما تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید اگر:

- کیسه آب شما پاره شده باشد یا قبل از هفته 37 بارداری انقباض داشته باشید زیرا می تواند به زایمان زودرس منجر شود. سایر علائم زایمان زودرس شامل خونریزی واژینال یا پاتوژن، ترشح غیر طبیعی واژینال، درد شکمی، فشار در ناحیه لگن شما یا کمر درد است.

- کیسه آب پاره شده است و یا فکر می کنید مایعات آمنیوتیک شما نشت می کند. اگر ترشحات شما زرد، قهوه ای یا سبز است، به پزشک یا ماما بگویید، زیرا این نشان دهنده حضور مكونیم، اولین مدفوع كودك است و بعضی اوقات نشانه ای از استرس جنین است. همچنین اگر ترشحات خونی به نظر می رسند به پزشک اطلاع دهید:

  • متوجه شده اید که جنین فعالیت کمتری دارد
  •  خونریزی واژینال، درد مداوم و شدید شکم یا تب دارید
  • قبل از هفته 37 انقباض دارید یا علائم دیگر زایمان زودرس دارید
  • سردرد شدید  یا مداوم، تغییرات بینایی، درد شدید یا ملایم در قسمت فوقانی شکم، تورم غیرطبیعی یا سایر علائم پره اکلامپسی دیده میشود.

1-BabyCenter Medical Advisory Board. How can I tell when I'm going to go into labor?2018

2- Cari Nierenberg. Is the Baby Coming? | 6 Signs of Labor. May 19, 2017

 

دکتر لیلا زنبق

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان متخصص زنان زایمان نازایی دارای بورد تخصصی. ورودی سال 81 پزشکی عمومی و فارغالتحصیل سال 89 از علوم پزشکی ایران در مقطع عمومی و دانشجوی ممتاز(استریت) در مقطع عمومی میباشد، دکتر لیلا زنبق مدرس زنان در دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب یزد هستند و در زمینه علمی خود مقالات مختلف پزشکی در مجلات ISI به چاپ راسنده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو