رابطه مستقیم نور خورشید و ورزش کردن!

منبع: آسان طب

117

1398/5/19

02:27


ورزش کردن زیر نور خورشید برای سلامتی و پوست بسیار مفید است. نورخورشید دارای ویتامین دی بوده و بدن به شدت به آن نیاز دارد. البته یاداوری می کنیم در زیر نور خورشید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید البته به شرط استفاده از ضد آفتاب می تواند از شما در برابر سرطان ملانوم محافظت کند. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره رابطه نورخورشید و ورزش اطلاعاتی را آماده کرده ایم که تقدیم می کنیم.

نور خورشید

تاثیر نور خورشید به ورزش

از گذشته تا به الان همواره از مضرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نورآفتاب به پوست اشاره کرده اند که می توان در این بین به آفتاب سوختگی، مسمومیت با آفتاب، ایجاد چین و چروک، ایجاد کک و مک و حتی سرطان پوست، اشاره کرد. اما این موضوع بدین معنا نیست که شما باید از نور خورشید فراری باشید زیرا با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، قرار گرفتن در معرض آفتاب فواید بسیاری را برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت.
نور خورشید فواید بسیاری را برای سلامتی ما به همراه دارد که با رعایت برخی نکات بهداشتی می توانید از آنها استفاده کنید که در این مطلب با این فواید بیشتر آشنا می شویم:
 
اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید، باعث از بین رفتن میکروب های بد از طریق یک فرآیند طبیعی به نام اکسیداسیون می شود. در واقع نور آفتاب اثر ضدعفونی کنندگی دارد و آفتاب گردش خون را بالا می برد و کمک به درمان بیماری های پوستی می کند.
 
در صورت استفاده از ضدآفتاب های مناسب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می تواند از شما در برابر سرطان ملانوم محافظت کند. مطالعات انجام گرفته حاکی از این موضوع است، افرادی که در محیط های بسته هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ملانوم قرار دارند تا افرادی که بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل می گذرانند و علت این موضوع این است که آنچه که شما از نور خورشید در داخل منزل دریافت می کنید، اشعه مضر UVA است اما قرار گرفتن در محیط آزاد و نور خورشید باعث جذب اشعه UVB و در نتیجه ویتامین D می شود.
 
همه ما از تاثیر ویتامین D موجود در نورآفتاب بر کلسیم آگاه هستیم، تحقیقات اخیر حاکی از این موضوع است که ارتباط مستقیمی بین تراکم استخوان ها و میزان ویتامین D3 موجود در خون دارد. در واقع هر چه میزان ویتامین D3 موجود در خون کمتر باشد، تراکم استخوانی کاهش و در نتیجه احتمال شکستگی استخوان ها نیز افزایش پیدا می کند.
مطالعات بسیاری نشان داده اند که قرار گرفتن البته با حفظ موارد ایمنی و بهداشتی در نور خورشید باعث کاهش احتمال بروز برخی بیماری های خاص می شود. به عنوان مثال نور خورشید باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر می شود و همچنین بیماری MS بیشتر در افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند، دیده می شود.

شاید برایتان جالب باشید که نور خورشید، می تواند روی سوخت ساز بدن و در نتیجه BMI  تأثیر مثبت داشته باشد و باعث کنترل وزن شود. اما خبر خوب این است که فقط با استفاده از ۲۰ دقیقه نور خورشید می توانید سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید و در نتیجه گامی برای کنترل وزن برداشته باشید .

در مطالعات جدید دانشگاه نورت وسترون به این نتیجه رسیده اند که استفاده از نور صبحگاهی خورشید میزان شاخص توده ی بدن یا همانBMI  را پایین می آورد. صرف نظر از سطح فعالیت های فیزیکی و فردی، رژیم غذایی، خواب، یا سن در افرادی که بین فاصله ی زمانی ٨ صبح تا ظهر، مدت زمان بیشتری در معرض نور طبیعی قرار می گیرند BMI آن ها به طور قابل توجهی، کمتر از کسانی است که بعد از آن در معرض نور طبیعی خورشید قرار گرفته اند.

دکتر جیوانی سنتوستاسی می گوید، دلیل این اثر گذاری نور خورشید، این است که نور طبیعی، ریتم ساعت داخلی بدن را افزایش می دهد، که این ریتم در واقع تنظیم کننده متابولیسم، گرسنگی و سطح انرژی بدن است. در واقع مطالعات قبلی نشان داده بود که تماس مداوم با نور کم در ساعت های بعد از ظهر یا غروب، ساعت داخلی بدن را از کار انداخته و ریسک چاقی را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:

مقدار ورزش مناسب در هفته؛ عوارض ورزش بیش از حد

حالا چقدر نور خورشید نیاز دارید؟

نور خورشید

پژوهشگران کشف کرده اند که ۵٠٠ واحد روشنایی (مقدار نوری که یک سطح را پوشش می دهد) میزان معجزه آسایی از نور خورشید است که BMI شما را تحت تأثیر قرار می دهدو به شما در کنترل وزن کمک می کند. البته نور صبحگاهی خورشید در محیط بیرون، هزاران واحد روشنایی دارد. حتی در صبح یک روز ابری  ١٠٠٠ واحد روشنایی دارد. کسانی که بیشتر روز در مجاور بیش از ۵٠٠ واحد از این نور بوده اند، میزان BMI به مراتب کمتری نسبت به آن هایی که دیرتر در معرض نور بوده اند، دارند.

دکتر کتی رید می گوید، نور مصنوعی چنین خاصیتی را ندارد.

بیشتر دفاتر کار که کمبود نور دارند، ٢٠٠ تا ٣٠٠ واحد روشنایی دارند بنابراین میزان نور داخل محیط کار شما هر چقدر باشد، بهتر است برای چند دقیقه کوتاه هم که شده از محیط کار بیرون بروید.

البته همراه با زمان تابش نور خورشید، مدت زمانی که در زیر نور خورشید هستید هم اهمیت دارد. شما حداقل باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه را در بیرون سپری کنید تا BMI تحت تأثیر قرار بگیرد. به نظرم بد نیست یک فنجان قهوه یا چای را در محیط بیرون از محل کار یا منزل میل کنید. یا حتی می توانید روزنامه یا مجله مورد علاقه یتان را کنار یک پنجره بزرگ بخوانید. خلاصه ناهار را بیرون میل کنید یا حتی چند دقیقه ورزش مثل دوچرخه سواری را در صبح و زیر نور خورشید انجام دهید. به گفته  دکتر کتی رید، هرچه بیشتر در زیر نور خورشید قرار بگیرید نتایج بهتری نیز می گیرید. البته عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب رو به هیچ وجه فراموش نکنید!

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو