قارچ گانودرما چیست و چه فوایدی دارد؟

منبع: فرزند

110

1398/5/19

09:13


قارچ گانودرما چیست و چه فوایدی دارد؟

در طب شرقی از گیاهان و قارچ های زیادی استفاده می شود و قارچ گانودرما یکی از متداولترین آنهاست. پتانسیل درمانی مختلفی دارد که شامل تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان است.

به تازگی امنیت استفاده از آن چالش برانگیز شده است.

قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما در نواحی گرم و مرطوب قاره آسیا می روید. سالهاست از این قارچ در طب سنتی شرقی استفاده می شود. در این قارچ مولکول هایی مانند پلی ساکارید ها و پپتیدوگلیکان ها هستند که ممکن است سبب فواید این قارچ باشند.

در حالی که این قارچ را به صورت تازه و خام نیز می تواند میل کرد، از پودر یا عصاره آن نیز می توان استفاده کرد. انواع مختلف آن در سلول های حیوانی و انسانی آزمایش شده است.

فواید و موارد استفاده از قارچ گانودرما

تقویت سیستم ایمنی

یکی از مهم ترین فواید قارچ گانودرما، تقویت سیستم ایمنی بدن است. با اینکه جزئیات آن هنوز کشف نشده است، اا مطالعات نشان می دهد، قارچ گانودرما روی ژن های گلبولهای سفید خون که جز اصلی سیستم ایمنی بدن است، تاثیر می گذارد.

علاوه بر آن، مطالعات نشان داده برخی از انواع این قارچ می تواند مسیر التهاب در گلبول های سفید خون را تغییر دهد. تحقیقاتی روی بیماران سرطانی نشان داده است که برخی مولکول های موجود در این قارچ فعالیت نوعی از گلبول های سفید که کشنده های طبیعی نام دارند را افزایش می دهد.

کشنده های طبیعی مسئول مبارزه باسلول های سرطانی هستند. تحقیقات دیگری نشان داده است این قارچ باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون برای مبارزه با سرطان روده بزرگ می شود.

به طور کلی تحقیقات ثابت کرده اند قارچ گانودرما در بهبود عملکرد گلبول های سفید بدن تاثیر می گذارد که در نتیجه ایمنی بدن تقویت می شود و توانایی آن در مبارزه با بیماری هایی مانند سرطان افزایش میابد.

درمان خستگی و افسردگی

روی تاثیر قارچ گانودرما بر تقویت سیستم ایمنی و ضد سرطانی بودن آن تاکید بسیاری شده است. اما این قارچ خاص بالقو دیگری نیز دارد. این قارچ می تواند خستگی و افسردگی را درمان کرده و کیفیت زندگی فرد را بالا ببرد.

در یک تحقیق تاثیر آن بر ۱۳۲ نفر از افرادی که دچار ضعف اعصاب بودنند، مطالعه شد. و این قارچ توانست سردرد و سرگیجه و خستگی مفرط این افراد را تاحد زیادی کنترل کند و پس از ۸ هفته استفاده از این قارچ ضعف اعصاب در حد زیادی بهبود یافت.

همچنین این آزامیش روی گروه ۴۸ نفره افراد مبتلا به سرطان سینه انجام شد که این افراد پس از ۴ هفته متوجه کاهش اضطراب شدند.

سلامت قلب

یک تحقیق ۱۲ هفته ای روی ۲۶ فرد ثابت کرد قارچ گانودرما با عث افزایش کلسترول خوب و کاهش تری گلیسیرید خواهد شد. اما تحقیقات روی افراد سالم، تغییری را ایجاد نکرد. به علاوه در تحقیقاتی ثابت شد مقدار کلسترول در طی ۱۶ هفته استفاده از این قارچ بالا نرفت.

کنترل قند خون

برخی تحقیقات ثابت کرد مولکول های موجود در قارچ گانودرما، باعث کاهش قند خون در حیوانات شد. همچنین نتیجه این تحقیق در انسان ها نیز مشابه بود. اما برای اثبات آن نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

وضعیت آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که از آسیب رسید به سلول ها جلوگیری میکنند. به همین دلیل مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان در رژیم غذایی برای حفاظت از بدن توصیه شده است.

بسیاری از تحقیقات و دست آورد ها اثبات کرده اند که قارچ گانودرما سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین طبق مطالعات انجام شده، پس از ۴ تا ۱۲ هفته مصرف قارچ گانودرما، دو نوع از آنتی اکسیدان ها و آنزیم های مهم خون افزایش میابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو