مشهورترین فستیوال های موسیقی | دنیایی از شادی و هیجان

مشهورترین فستیوال های موسیقی | دنیایی از شادی و هیجان


منبع: همگردی

198

1398/5/19

09:21


موسیقی از دیرباز تا کنون یکی از مهمترین سرگرمی ها و دل مشغولی های بشر بوده است. حتی طبیعت نیز با آواز پرندگان و صدای آب و خش خش برگ های پاییزی انگار به نواختن موسیقی مشغول است. ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ و بسته به شرایط اجتماعی و جغرافیایی، دارای موسیقی مخصوص خود شده و گاهی در اثر جنگ و یا مهاجرت این موسیقی ها در برخی نقاط دنیا شباهت های بسیاری به هم پیدا کرده اند. در حقیقت، موسیقی در بسیاری از موارد باعث پیوندهایی در جهان هستی گردیده، به طوریکه در برخی مشهورترین فستیوال های موسیقی افرادی کنار هم به نواختن یک موسیقی مشترک پرداخته اند که حتی به زبان گفتاری هم آشنا نبوده اند. امروزه و با پیشرفت صنایع الکترونیکی و ساخت سازهایی با کیفت های بالا و نحوه پخش، بهترین فستیوال های موسیقی دنیا برگزار می شوند که ورای زبان و تمدن مشترک، برای همه زیبا و شنیدنی هستند. در ادامه با چند مورد از جشنواره های موسیقی آشنا خواهیم شد.

 مشهورترین فستیوال های موسیقی

بنیکاسم (Benicassim) در اسپانیا

هر ساله بین روزهای سیزده تا شانزده جولای یکی از مشهورترین فستیوال های موسیقی در کشور اسپانیا برگزار می شود. این فستیوال بین المللی که بنکانیسم نام دارد، در ساحل دریای مدیترانه، میزبان سی هزار تا پنجاه هزار عاشق دنیای موسیقی از سراسر جهان است که علاوه بر موسیقی به شب زنده داری در یک ساحل آرام علاقه دارند. ساعت برگزاری این فستیوال از پنج عصر تا هشت صبح است و بیشترین تمرکز اجرا کنندگان بر آهنگ های الکترونیکا، راک و پاپ است. تعدای از خوانندگان و نوازندگان این فستیوال جهانی موسیقی که یکی از بهترین فستیوال های موسیقی دنیا به شمار می آید، عبارتند از کندریک لامر (Kendrick Lamar) ، کمیکال برادرز (Chemical Brothers)، دیسکلوژر (Disclosure)، میجر لیزر (Major Lazer) و یوز (Muse)

بنیکاسم (Benicassim) در اسپانیا

گلاستونبری (Glastonbury) در انگلستان

شهر سامرست کشور انگلستان هر ساله در آخرین تعطیلات ماه ژوئن به مدت پنج روز پذیرای یکی از مقتدرترین و باشکوه ترین جشنواره های موسیقی است. فستیوال گلاستونبری انگلستان در حقیقت پاسخی بود به جشنواره موسیقی وود استاک (Woodstock) که در شهر نیویورک برگزار می شد و اولین اجرای این فستیوال جهانی در سال 1970 میلادی اتفاق افتاد. در حال حاضر گلاستونبری یکی از مشهورترین فستیوال های موسیقی است. نکته حائز اهمیت در این فستیوال، زمین برگزاری آن بوده که معمولا خیس و گلی است. پس اگر قصد دارید تا در پنج روز آخر تعطیلات ماه ژوئن به سامرست بروید و سری به گلاستونبری بزنید، چکمه های خود را فراموش نکنید. برخی از نوازندگان و خوانندگان شرکت کننده در این جشنواره که یکی از مشهورترین فستیوال های موسیقی به حساب می آید، عبارتند از آلوناجورج (AlunaGeorge)، سیندی لوپر (Syndi Lauper)، دیسکلوژر (Disclosure)، گریمز (Grimes)، الی گولدینگ (Ellie Goulding)، سنتی گولد (Santigold)، چورچس (Churches)، زی زی تاپ (ZZ Top)، ال. سی. دی ساوند سیستم (LCD Soundsystem)، ادل (Adele)، کلدپلی (Coldplay)، میوز (Muse) و بک (Beck)

گلاستونبری (Glastonbury) در انگلستان

آستین سیتی لیمیتس (Austin City Limits) در آمریکا

سوم ژانویه هر سال در آستین تگزاس یکی از بهترین فستیوال های موسیقی دنیا برگزار می شود که با آمارهایی که در ادامه خواهید خواند، پی به بزرگی این جشنوراه دنیای موسیقی خواهید برد. این فستیوال مشهور که از سال 1976 میلادی کار خود را آغاز کرده تا به امروز از خوانندگان و سبک های مختلفی میزبانی کرده که از این میان می توان به نیل یانگ (Neil Young) و (Johny Cash) اشاره کرد. جالب است بدانید که در این فستیوال جهانی صد و سی گروه موسیقی بر روی هشت استیج برنامه اجرا و جمعیتی بالغ بر دویست هزار نفر از این فستیوال بی نظیر جهانی دیدن می کنند. محل برگزاری این جشنواره بزرگ دنیای موسقی در پارک زیلکر (Zilker) شهر آستین است و به همین دلیل در حال حاضر آستین را مشهورترین و معروف ترین پایتخت موسیقی زنده دنیا می دانند. البته فستیوال آستین سیتی لیمیتس به قدری در سال های اخیر رشد کرده که برنامه های خود را در دو آخر هفته پشت سر هم تکرار می کند. برای نام بردن از نوازندگان و خوانندگان شرکت کننده در این فستیوال به دلیل تغییرات هر ساله کمی دچار مشکل خواهیم شد، اما برخی از افراد مشهوری که در سال گذشته در این جشنواره جهانی اجرا داشته اند عبارتند از فو فایترز (Foo Fighters)، دریک (Drake)، ویکند (The Weeknd)، استروکس (The Strokes)، دیسکلوژر (Disclosure) و فلورنس + مشین (Florence + The Machine)

آستین سیتی لیمیتس (Austin City Limits) در آمریکا

گاورنرز بال (Governors Ball) در آمریکا

شهر نیویورک سیتی در ایالات متحده آمریکا یکی دیگر از برگزار کنندگان مشهورترین فستیوال های موسیقی است. فستیوال موسیقی گاورنرز بال هر سال در روزهای سوم تا پنجم جون در این شهر برگزار می شود. در این جشنواره جهانی، سبک های بسیاری همچون الکترونیک، ایندی، پاپ، فولک، راک، هیپ هاپ اجرا می شوند. برخی از خوانندگان نوازندگانی که تا کنون در این فستیوال جهانی دنیای موسیقی هنر نمایی کرده اند عبارتند از استروکس (Strokes)، کیلرز (The Killers)، ام83 (M83)، رابین (Robyn)، دث کب فور کیوتی (Death Cab for Cutie)، بک (Back) و کانیه وست (Kanye West)

گاورنرز بال (Governors Ball) در آمریکا

فوجی راک (Fuji Rock) در ژاپن

کوهستان زیبای نیبا در کشور ژاپن هفته آخر ماه جولای در هر سال، پذیرای یکی از بهترین فستیوال های موسیقی دنیا است. این جشنواره هنری که در جوار پیست اسکی نیبا برگزار می شود دارای منظره ای بی نظیر از تپه های سرسبز و طبیعتی بکر بوده که بدون موزیک و موسیقی هم دلنواز و زیبا است. شاید اگر بدانید که برای رفتن از یک صحنه به صحنه ای دیگر در این فستیوال باید سوار تراموای برقی شوید، متوجه عظمت و بزرگی این فستیوال شوید. سیگر روس (Sigur Ros)، رد هات چیلی پپرز (Red Hot Chili Peppers)، جیمز بلیک (James Blake) و دیسکلوژر (Disclosure) نام تعدادی از خوانندگان و نوازندگانی است که در فستیوال جهانی فوجی راک به هنرنمایی پرداخته اند.

فوجی راک (Fuji Rock) در ژاپن

بونارو (Bonnaroo) در آمریکا

هشتم تا یازدهم جولای در محلی به مساحت 2/832/802 مترمربع، ده صحنه و استیج موسیقی پذیرای هنرمندان دنیای موزیک است با نام بونارو. محل میزبانی این جشنوراه هنری فوق العاده، تنسی است که هر سال به مدت چهار روز عاشقان موسیقی را دور هم جمع می کند. هنرمندان بنام و مشهور بسیاری تا کنون در این فستیوال جهانی به اجرا پرداخته اند. نام برخی از این نوازندگان و خوانندگان دث کب فور کیوتی (Death Cab for Cutie)، پیرل جم (Pearl Jam)، تیم ایمپالا (Tame Impala)، مکلمور اند ریان لویس (Macklemore & Ryan Lewis)، هایم (Haim)، الی گولدینگ (Ellie Goulding)، جی. کول (J. Cole) و ال. سی. دی ساوندسیستم (LCD Soundsystem) است.

بونارو (Bonnaroo) در آمریکا

الکتریک دیزی (Electrica Daisy Carnival) در آمریکا

اگر هنگام شرکت در یک فستیوال جهانی دنیای موسیقی انرژی بالایی دارید و می خواهید آن را مصرف کنید، از هفدهم تا نوزدهم جون به لاس وگاس بروید و در فستیوال جهانی الکتریک دیزی شرکت کنید و لذت ببرید. هر ساله جمعیتی بالغ بر چهار صد هزار نفر در این سه روز به شنیدن موزیک هایی در سبک تکنو، بانوس (bounce)، ترپ (trap) و موسیقی هایی در سبک رقص می پردازند و انرژی خود را تحلیه می کنند. در این فستیوال جهانی دنیای موسیقی، نوازندگان و خوانندگانی چون و فلوم (Flume)، باسنکتار (Bassnectar)، موبی (moby)، کلوین هریس (Calvin Harris)، اویچی (Avicii) و بسیاری دیگر شرکت دارند.

الکتریک دیزی (Electrica Daisy Carnival) در آمریکا

کوچلا (Coachella) در آمریکا

سازهای هنری، حضور افراد بسیار مشهور و یک فستیوال جهانی در دنیای موسیقی، اتفاقی است که هر ساله در آخر هفته های ماه آوریل، افراد بسیاری را به ایندیو کالیفرنیا می کشاند تا از شرکت در یکی از بهترین جشنواره های موسیقی لذت ببرند. در این جشنواره بی نظیر خوانندگان و نوازندگان بسیاری تا کنون حضور داشته اند که برخی از آن ها عبارتند از ال. سی. دی ساوندسیستم LCD) Soundsystem)، کلوین هریس (Calvin Harris)، سوفیان استونس (Sufjan Stevens)، سیا (Sia)، میجر لیزر (Major Lazer)، دیسکلوژر (Disclosure)، هالسی (Halsey)، چورچس (Churches) و الی گولدینگ (Ellie Goulding).

کوچلا (Coachella) در آمریکا

برنینگ من (Burning man) در آمریکا

برنینگ من در حقیقت یک فستیوال موسیقی نیست و بیشتر یک حرکت فرهنگی و سبک زندگی است، اما به دلیل حضور دی جی های مشهور و ثروتمند و اجراهایی که صورت می گیرند، بسیاری از مردم در روز بیست و هفتم آکوست هر سال خود را به بلک راک سیتی نوادا می رسانند و از رخدادهای موسیقی این فستیوال جهانی لذت می برند. با توجه به اینکه خوانندگان و نوازندگان این فستیوال هر ساله متفاوت بوده اند، به نام تعدادی از آن ها که در سال های گذشته در فستیوال جهانی برنینگ من شرکت داشته اند، اشاره می کنیم: ددماوس (Deadmaus)، میجر لیزر (Major Lazer) و دیپلو (Diplo)

برنینگ من (Burning man) در آمریکا

اگزیت (Exit) در صربستان

شهر نووی ساد کشور صربستان در سال 2000 میلادی جنبش بزرگی از دانش آموزان را به خود دید که در حمایت از دموکراسی و آرامش علیه دولت به راه افتاد. این جنبش سیاسی و اجتماعی به سرعت تبدیل به یکی از برزگترین فستیوال های اروپا در دنیای موسیقی گردید و شهرتی جهانی یافت. فستیوال موسیقی اگزیت هر ساله از هفتم تا دهم جولای برگزار می شود و همچنان به خواستگاه جنبش دو هزار میلادی پایبند است و به همین دلیل دارای اجراها و برنامه هایی بی نظیر هست. از جمله نوازندگان و خوانندگان شرکت کننده در این جشنواره می توان به ویز خلیفه (Wiz Khalifa)، الی گولدینگ (Ellie Goulding)، باستیل (Bastille) اشاره کرد.

اگزیت (Exit) در صربستان

سخن آخر

جشنواره های موسیقی مشهوری هر ساله در سراسر جهان برگزار می شوند که هر کدام سبک و روش خاص خود را دارند. برخی از این جشنواره های موسیقی نام و شهرت بیشتری در جهان کسب کرده اند و باعث حضور نوازندگان و خوانندگان بسیاری شده اند. آشنایی با جشنواره های موسیقی، نحوه اجرا و تاریخ برگزاری آن ها کمک می کند تا در صورت سفر به یکی از این کشورها، با کمی جا به جایی در برنامه سفر تجربه ای متفاوت را نصیب گردشگران کند. هر چند که برخی از این جشنواره های موسیقی، خود دلیلی برای انتخاب یک مقصد گردشگری هستند.

 مشهورترین فستیوال های موسیقی 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو