رژیم لاغری آب درمانی : فواید و مزایای سلامتی آن

منبع: اوما

170

1398/5/19

21:27


رژیم لاغری آب درمانی : فواید و مزایای سلامتی آن

رژیم آب به رژیمی گفته می شود که فرد در آن غذا نمی خورد و فقط آب می خورد. این رژیم به کاهش وزن کمک می کند، اما آیا ایمن است و اثرات آن در طولانی مدت چیست؟ ممکن است از رژیم آب برای کاهش وزن، به دلایل معنوی یا مذهبی، یا برای مبارزه با بیماری های خاص استفاده کرد. تحقیقات نشان می دهد این رژیم به صورت گاه گاه ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما روش های دیگر ممکن است در دراز مدت موثرتر باشد.

برای اطمینان از اینکه رژیم آب ایمن است، باید به درستی آماده شد و زمان مناسب برای غذا نخوردن انتخاب کرد، زمانی که بدن انرژی و کالری زیادی نیاز ندارد.

رژیم آب چیست؟

رژیم آب ممکن است به دلایل مختلف، از جمله روانی، رژیم غذایی یا دلایل پزشکی استفاده شود. رژیم آب رژیمی که فرد غذا نمی خورد و فقط آب می نوشد. زمان خاصی برای رژیم آب مشخص نشده است اما توصیه های پزشکی نشان می دهد از 24 ساعت تا 3 روز می توان بدون غذا سر کرد.

در طول تاریخ، مردم به دلایل مذهبی روزه می گرفتند. اما رژیم آب در حال حاضر در جنبش های سلامتی و اغلب همراه با مدیتیشن استفاده می شود.

فواید رژیم لاغری با آب

افرادی که دارای عوامل خطر برای بیماری های خاص هستند می توانند از رژیم کوتاه مدت آب بهره مند شوند. این رژیم برای بیماری های زیر مناسب است:

این خطرات اغلب مرتبط هستند. وقتی بدن به کربوهیدرات ها دسترسی پیدا نمی کند، که منبع ترجیحی انرژی است، از چربی استفاده می کند. بنابراین، رژیم آب می تواند باعث کاهش وزن شود زیرا بدن برای استفاده از انرژی بدن از چربی ها استفاده می کند.

با توجه به آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، بهترین راه برای از دست دادن وزن این است که آن را به آرامی و با ترکیب رژیم غذایی سالم با ورزش از دست بدهید. همچنین مهم است که سعی کنید برخی از عادات غذایی را تغییر دهید، مانند کاهش تعداد غذاهای شیرین و میان وعده ها.

رژیم لاغری با آب تا چقدر ایمن هست؟

 هنگامی که می خواهید از رژیم آب استفاده کنید باید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است برای همه امن نباشد. اگرچه فوائد بالقوه بهداشتی برای رژیم آب وجود دارد، اما خطراتی در رژیم طولانی مدت یا برای افراد بیمار و یا مسن وجود دارد که باعث آسیب به بدن آنها می شود.

اگر کسی دچار نگرانی های بهداشتی است و یا برنامه رژیم طولانی تر از 24 ساعت دارد باید با متخصص مشورت کند و تحت نظارت قرار گیرد. رژیم آب برای همه افراد ایمن نیست و نباید توسط افراد مسن، یا افراد زیر 18 سال یا افرادی که کم وزن هستند استفاده شود.

یک جایگزین برای رژیم طولانی مدت می تواند رژیم متناوب باشد. یعنی چند ساعت چیزی نخورید یا برای مدت مشخصی مواد با کالری کم مصرف کنید و سپس به طور معمول غذا بخورید. یک مثال رژیم غذایی 5: 2 است که در آن فرد به مدت 5 روز در هفته رژیم غذایی منظم داشته باشد و دو روز باقی مانده یک چهارم کالری روزانه را مصرف کند. در مطالعه ای که در مقایسه با رژیم متناوب و رژیم غذایی کم کالری انجام شده است، هر دو روش برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مناسب است. رعایت رژیم متناوب از رژیم کم کالری راحت تر است.

تحقیقات بر اساس مطالعات انجام شده بر روی موش و موش صحرایی نشان می دهد که رژیم ممکن است در برابر بیماری های خاصی نظیر دیابت محافظت کند و همچنین ممکن است در پیری تاخیر ایجاد کند. رژیم منظم برای مدت کوتاهی با کاهش نرخ دیابت، BMI پایین تر و کاهش خطر بیماری عروق کرونر در افرادی که برای سرخرگهای مسدود شده آزمایش می شوند، همراه است.

مطالعات انسانی زیادی در مورد رژیم آب انجام نشده است، اگر چه تحقیقات اثرات مثبت فشار خون، وزن بدن و علائم آرتریت روماتوئید بهبود یافته را نشان میدهد. رژیم آب می تواند بر سیستم ایمنی بدن افراد سالخورده تاثیر منفی داشته باشد، بنابراین باید به دنبال توصیه های پزشکی در مورد اینکه آیا رژیم آب ناگهانی می تواند سودمند باشد، باشید.

چه کسی نباید از رژیم آب استفاده کند؟

 

رژیم لاغری با آب

رژیم آب برای همه امن نیست. افرادی که نباید رژیم آب بگیرند و یا باید قبل از رژیم با متخصص مشورت کنند، شامل افراد مسن، افراد زیر 18 سال و افرادی که مشکلات زیر را دارند می باشند:

  • اختلال خوردن 
  •  وزن کم 
  •  باردار یا شیرده
  •  مشکلات قلبی
  •  دیابت نوع 1 
  •  میگرن کنترل نشده 
  •  در حال انتقال خون هستند
  •  داروهای خاصی مصرف می کنند

نکات مهم در رژیم غذایی آب

 بهتر است زمانی که کاری ندارید رژیم آب را استفاده کنید. اگر قبلا از این رژیم استفاده نکرده اید، باید یک روز از این رژیم استفاده کنید تا مطمئن شوید اثرات نامطلوب وجود ندارد. بهتر است رژیم آب برای بیش از 3 روز تنها پس از مشاوره با متخصص انجام شود. رژیم آب می تواند از لحاظ ذهنی و فیزیکی خسته کننده باشد، بنابراین افراد باید با دقت خود را آماده کنند:

  •  قبل از شروع رژیم به خوبی غذا بخورید و غذاهایی با انرژی زیاد مصرف کنید
  •   روزی را انتخاب کنید که می توانید استراحت کنید
  • اگر خسته هستید و یا بیمار هستید از رژیم آب اجتناب کنید
  • اجتناب از ورزش
  • به آرامی سایز وعده های غذایی را کاهش دهید

در طی رژیم غذایی، نوشیدن آب کافی ضروری است. ممکن است نوشیدن آب در طول رژیم بیشتر از حالت عادی باشد اما این مسئله می تواند مضر باشد بنابراین از نوشیدن آب بیش از حد اجتناب کنید. هنگامیکه رژیم آب تمام می شود، نباید بیش از حد غذا بخورید، بلکه به تدریج غذا بخورید تا درد معده یا احساس بیماری کمتر شود.

چه انتظاری دارید

رژیم آب باعث می شود بدن از مواد نیاز محروم شود، بنابراین انتظار می رود احساس خستگی و کم انرژی بودن کنید. کمبود غذا باعث می شود افراد احساس سرگیجه، ضعف و یا تهوع کنند، و اگر این علائم بد شد، چیزی بخورید.

استراحت، نشستن و اجتناب از ورزش شدید می تواند به حفظ انرژی کمک کند. طبیعی است که کمبود غذا باعث احساس ناراحتی یا خستگی می شود، اما اگر سرگیجه دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

خلاصه

اگر چه ممکن است رژیم آب مزایای بهداشتی داشته باشد، کاهش کلی کالری برای کاهش وزن موثرتر است و امن تر خواهد بود. جایگزین ها مانند رژیم متناوب می تواند مزایای بیشتری نسبت به رژیم آب از نظر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت داشته باشد.

Claire Sissons. All you need to know about water fasting. Last updated Tue 20 March 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو