جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

منبع: تاپ تراول

168

1398/5/23

12:54


خرید بلیط هواپیما

جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری کیش به سراغ یکی از جزایر بسیار زیبای ایران به نام جزیره هندورابی می پردازیم. اين جزيره از نظر سياحت و ايرانگردي از زير مجموعه هاي کيش است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه گردشگری آشنا شوید.


  تبلیغات   

          | محل تبلیغ متنی  |


جزیره هندورابی  یکی از توابع کیش به شمار می‌رود که در میان جاذبه‌های برتر آن قرار دارد. این جزیره با وسعتی حدود ۲۳ کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از جایگاه خوبی برخوردار است. هندورابی حدود ۲۸ کیلومتر از کیش فاصله دارد اما مطمین باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد. جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی می‌کنند که در روستایی به نام هندرابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی گذران زندگی می‌کنند.

در سال های اخیر سازمان منطقه آزادکیش گام های بلندی را جهت تبدیل جزیره هندورابی به یکی از جذابیت های گردشگری جزیره کیش برداشته است. جذب سرمایه گذار، نصب اسکله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات انجام شده است. جاده دور جزیره (رینگ پیرامونی) به طول ۱۷ کیلومتر و عملیات تکمیلی مربوط به ساختمان مهمانسرای جزیره هندورابی و ۵۰ کمپ و ویلا در حال اجرا است. همچنین در مجموعه گردشگری جزیره هندورابی، رستوران، کافی شاپ و پیست پیاده روی در حال ساخت می باشد. اختصاص خودروهای شاسی بلند و موتورهای سه چرخ برای برای گشت در جزیره از برنامه هایی است که برای گردشگران هندورابی تدارک دیده شده است.

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ قانون الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. بلند ترین ارتفاع در این جزیره ۴۳ متر است. دین مردم هندورابی اسلام سنی و جمعیت آن ۸۰ نفر است.

جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

آثار تاریخی

در جزیره هندرابی روستایی است به نام روستای «هندرابی» هست که در نزدیکی این روستا آثار خرابه‌های قریه‌ای به نام «الدورات» دیده می‌شود.

همچنین در یک کیلومتری جنوب‌غربی این روستا آثار قریه دیگری نیز وجود دارد که به‌نام «الصراة» معروف است، در این خرابه‌ها آثار گوناگونی از دوران بسیار دور یافت شده‌است.

در سال‌های ۹۰۸ ه. /۱۵۰۲ م تا ۱۵۰۸ خ. /۱۶۴۸ م. که پرتغالی‌ها کنترل مناطق جنوب ایران را در دست داشتند جزیرهٔ هندرابی نیز از از پایگاه‌های لشکری و بازرگانی آنان بود و در آن سازه‌ها و تأسیسات دفاعی و مسکونی بنیاد کردند. ویرانه‌های دهکدهٔ پرتغالی‌نشین و یک دژ امروزه در نزدیک روستای کنونی جزیره دیده می‌شود.

در سال ۱۲۱۲ قمری، یعنی در زمان پادشاهی فتح‌علی‌شاه قاجار، هندرابی از توابع ایالت فارس بود.

جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

نکات مهم برای سفر به جزیره هندورابی

  • اگر به هنر ماهیگیری خود مطمئن هستید حتماً لوازم ماهیگیری همراه داشته باشید.
  • در این جزیره اپراتورهای تلفن همراه ایرانسل و همراه اول آنتن دهی دارند.
  • آب معدنی و مواد خوراکی را می‌توانید در بندر چیرویه نیز تهیه نمایید.
  • بندر صیادی چیرویه واقع در استان هرمزگان؛ شهرستان بندر لنگه؛ بخش شیب کوه؛ می‌باشد.
  • باتری اضافه و لوازم روشنایی همراه داشته باشید.
  • مدت زمان حرکت از بندر چیرویه تا جزیره هندورابی ۲۰ دقیقه می‌باشد.
  • معمولاً برای یک گروه ۱۶ نفره؛ می‌بایست یکبار قایق لوازم و اثاث را با چند نفر منتقل کند و در حرکت بعدی مسافران را منتقل کند.
  • از بندرهای چارک و آفتاب بطور مداوم قایق و لنج برای مسافرت به مقصد کیش وجود دارد.
  • همچنین در بندر چارک اتومبیل‌ها را نیز سوار بر یدک کش کرده و به کیش می‌برند از جزیره هندورابی نیز می‌توان با قایق موتوری به کیش سفر کرد.

 

مسیر جزیره هندورابی برروی نقشه


مقالات بیشتر بخوانید :


 


  تبلیغات   

          |  اقامت اروپا


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو