افسردگی بعد از زایمان، علل بروز و روش های درمانی

منبع: نی نی بان

116

1398/5/23

14:17


ازدواج زندگی یک دختر را تغییر می‌دهد، حاملگی هم احساس خاصی است که تا تجربه نشود قابل توصیف نیست. بعد از سختی ۹ ماهه ، بچه به دنیا می‌آید. ۹ ماه حاملگی تغییراتی در بدن و روحیه خانم پدید می‌آید که گاهی خیلی سخت و طاقت‌فرسا است ولی با تصور شیرینی بغل گرفتن بچه ، این سختی را به جان می‌خرند. بعد از به دنیا آمدن بچه مادر خیلی به زحمت می‌افتد و حتی شب‌ها نمی‌تواند بخوابد. این سختی ممکن است باعث تغییراتی در روحیه مادر شود و در واقع مادر دچار افسردگی بعد از زایمان شود.

علائم جسمانی حاملگی
-سوزش معده
-حالت تهوع
-خستگی
-ادرار مکرر
حجیم شدن بدن
و …

علائم روحی حاملگی
تغییرات عاطفی در دوران حاملگی امری طبیعی است معمولا خانم‌ها هنگام حاملگی بدخلق می‌شوند و یا بیش از حد احساساتی می‌شوند چه احساس خوب و چه احساس بد! در دوران حاملگی فکر این که بچه سالم است یا نه؟ یا استرس زایمان و ترس از آن! یا فکر آینده بچه و مسئولیت آن مادر را بیش از حد نگران کرده و دچار استرس و فشار روحی شدیدی می‌شود.
حتی برای بعضی از خانم‌های حامله همسرشان جذابیت سابق را از دست می‌دهد و ممکن است از همسرشان بدشان بیاید! و از او دوری کنند و همسرشان از این موضوع ناراحت باشند ولی این فقط حس زودگذر و از بین می‌رود.

چگونه این علائم را در دوران حاملگی کنترل کنیم؟
ابتدا باید مدام برای خودتان تکرار کنید که این حالات روحی و عاطفی طبیعی هستند و به خاطر حاملگی است و با دانستن این موضوع نگرانی شما کم می‌شود. باید مسائل را آسان بگیرید و بیش از حد به آینده بچه و حتی درد زایمان فکر نکنید بلکه باید به همه چیزهای خوب مانند: شیرینی لبخند کودکتان ، دویدن‌هایش ، مامان گفتن‌هایش و این که بعد از به دنیا آمدن بچه چقدر زندگی شما شیرین‌تر خواهد شد.
در مورد احساسات خود با همسرتان صحبت کنید چه احساسات خوب و چه بد و او را از علائم دوران حاملگی آگاه کنید با این روش همسرتان شما را درک می‌کند و همه رفتارها و حتی بدخلقی‌هایتان را به خودش نمی‌گیرد و سعی در بهتر کردن حال شما می‌کند.

کنترل علائم در دوران بارداری
شما هم ار لحاظ عاطفی به همسرتان نزدیک شوید و دوران خوبتان را مدام به ذهنتان بیاورید تا فراموش نکنید که چقدر دوستش دارید.
اطرافیان ، دوستان ، فامیل هم در این دوره موثر هستند سعی کنید با همه خوب باشید تا هیچ گاه تنها نباشید. اگر شما تنها نباشید مطمئن باشید که فکر و خیال بی‌جا و بیش از حد هم نمی‌کنید. اگر می‌بینید علائم را نمی‌توانید کنترل کنید و دست خودتان نیست حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید چون این استرس و اضطراب در آینده و روحیات فرزند هم تاثیر دارد.

علائم و درمان افسردگی بعد از زایمان
در ادامه افسردگی بعد از زایمان را کاملا بررسی می‌کنیم. افسردگی بعد از زایمان خیلی رایج است و از ۱۰۰ نفر خانم که زایمان کرده‌اند حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند. علائم افسردگی بعد از زایمان مانند علائم افسردگی معمولی است این علائم عبارتند از:
بدخلق شدن
لذت نبردن از هیچ چیز
حس خود کم بینی
احساس گناه
مشکلات خواب
آشفتگی خاطر
مشکلات اشتها
مشکل تمرکز
خستگی
و …
معمولا افسردگی بعد از زایمان در عرض یک یا دو ماه بعد از زایمان شروع می‌شود حتی چند ماه پس از تولد نوزاد. در شخصی به شخص دیگر متفاوت است. معمولا این علائم از دوران بارداری شروع می‌شود و بعد از زایمان افزایش می‌یابد.
ممکن است خانم فکر کند که مادر خوبی نمی‌شود و یا از فعالیت‌های اجتماعی عقب می‌ماند و یا ترس از آینده فرزند. در مواقع معدود احساس نزدیکی به نوزاد خود را ندارد و …. خیلی از دلایل ممکن است باعث به وجود آمدن افسردگی بعد زا زایمان شود.

روش‌های درمان افسردگی بعد از زایمان
تشخیص بیماری
بعد از این که مریضی خود را تشخیص دادید نترسید و نگران نباشید. بعد از فهمیدن مشکل حل آن به مراتب آسان خواهد بود. خودتان را قانع کنید که این حالت موقتی است که هم خودتان می‌توانید به خودتان کمک کنید و هم اطرافیان شما. فقط کافی است اجازه بدهید هم به خودتان هم به اطرافیان.
صحبت کردن
در مورد وضعیت و احساس خود صحبت کنید با مادر ، دوست ، همسر و … بیان کردن کردن احساسات درمان آن را سریع می‌کند. چون اطرافتان نیز شما را درک و کمک خواهند کرد.
خواب و استراحت کافی
شما باید خواب و استراحت کافی داشته باشید اگر کسی در حال کمک به شما است شما نیز از فرصت برای استراحت کردن استفاده کنید اگر هم تنها هستید می‌توانید از وقت خواب کودک برای استراحت استفاده کنید.

درمان افسردگی بعد از زایمان
مرتب غذا خوردن

شما باید تغذیه مناسب و کافی داشته باشید هم برای سلامت خودتان و هم فرزندتان پس حتی اگر میل نداشتید باید غذا بخورید یا حداقل میوه و … میل کنید تا انرژی لازم برای شما ایجاد شود.
انجام کار مورد علاقه
در زمان بیکاری مثلا اگر به موزیک علاقه دارید ، موزیک گوش کنید یا به پیاده روی علاقه دارید کودک خود را به کسی بسپارید و به پیاده روی بروید، مجله بخوانید اطلاعات خود را بالا ببرید و …
ورزش کردن
ورزش کنید. از مددکار درمانی خود درباره کلاس‌های ورزش مادر و کودک در محله خود بپرسید. پیاده روی در حالی که کودکتان در کالسکه است ورزش خوبی است. ورزش به صورت مرتب می‌تواند خلق شما را بالا ببرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو