ورسک، پلی به قلب تاریخ + تصاویر

ورسک، پلی به قلب تاریخ + تصاویر


منبع: همگردی

140

1398/5/23

15:28


سمت راست جاده ای که به سوادکوه در مسیر مازندران ختم می شود، در میان شکاف کوهها پلی دیده می شود که راوی بخش مهمی از تاریخ ایران است. پلی که به قلب تاریخ راه دارد و یکی از نشانه های مدرن شدن ایران در سال هایی است که جهان حال و روز خوشی نداشت. نام پل ورسک در میان اسامی پل های مرتفع دنیا با ارتفاعی بیش از 61 متر در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

پل ورسک در جنگ جهانی دوم به پل پیروزی مشهور شد. گفته می شود در طول جنگ جهانی روزانه 75 قطار تجهیزات و ادوات نظامی از بندر شاهپور (بندر امام خمینی فعلی) به بندر شاه (بندر ترکمن فعلی) می رساندند و به طور متوسط هر 25 دقیقه یک قطار از روی پل ورسک عبور می کرد. نقش این پل در موفقیت نیروهای شوروی باعث شد تا چرچیل نام این پل را «پل پیروزی» بگذارد.

ورسک را مهندسان یک شرکت سوئدی-دانمارکی به نام کامپساکس طراحی کرده و ساختند. مدیر کمپانی کامپساکس به شاه ایران طی قراردادی تعهد داد تا 900 کیلومتر راه آهن شمال ایران را با کمک مهندسان خود به پایان برساند، اما ساخت پل ورسک نقطه عطفی در فعالیت های این شرکت محسوب می شد تا جایی که ساکسیلد، مدیر این کمپانی برای طرح جلد کتاب خاطرات خود با نام «خاطرات یک مهندس دانمارکی» از نمای پل ورسک استفاده کرد.

روایتی بین اهالی روستای ورسک و روستاهای اطراف نقل می شود مبنی بر اینکه روز افتتاح پل شخص شاه در محل حاضر شد و از طراح و سازندگان پل خواست تا هنگام عبور اولین قطار از روی پل به همراه خانواده شان زیر پل بایستند تا اطمینان مهندسان ساخت پل را محک بزند. این روایت در هیچ سندی مکتوب نشده، اما اهالی روستا با قطعیت برای اثبات آن شاهدانی هم دارند. این اثر سال 1356 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

پل ورسک

پل ورسک 2

پل ورسک 3

پل ورسک 4

پل ورسک 5

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو