چرا تب می‌کنیم؟ افزایش درجه حرارت بدن را جدی بگیرید

منبع: آسان طب

126

1398/5/23

15:35


چرا تب میکنیم؟ تب کردن نشانه یک مشکل یا بیماری در بدن و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. همچنین هنگام تب بدن با مهاجمان و ویروس ها در حال مبارزه است. تب زیاد برای سلامتی خطرناک است و باید سریعا به پزشک مراجعه شود. مخصوصا تب در کودکان که ممکن است منجر به تشنج یا فلج شدن او هم بشود. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره علت تب کردن اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

تب

علت تب کردن

تب یک زنگ خطر است که بدن به صدا درمی آورد. افزایش درجه حرارت بدن نشان می دهد که ارگان ها تهدید شده اند. البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود. تب همچنین به شما می گوید که بدن با تمام قوا وارد عمل شده و در حال مقابله با مهاجمان است. کاهش تب زمانی اتفاق می افتد که زنگ خطر، خاموش شود و بدن بر دشمن غلبه کند.

در قسمت نخست این مطلب با عنوان «از عطسه تا خواب رفتن پا؛ چرا و چگونه؟» دلایل برخی از پدیده های طبیعی و در عین حال عجیب بدن از جمله عطسه کردن، گرفتگی صدا، گودی و سیاهی زیر چشم ها و خواب رفتن دست و پاها را بررسی کردیم. در قسمت دوم نیز نگاهی اجمالی به دلایل بروز آب ریزش بینی، تب و سرفه می اندازیم تا با دلایل این پدیده ها بیشتر آشنا شویم.
 

چرا واشر بینی شل می شود؟

آبریزیش بینی جزو مشکلاتی است که بزرگ و کوچک را درگیر می کند. عوامل متعددی در بروز این مشکل دخیل هستند، مانند سرماخوردگی، آلرژی، گریه، رطوبت، سرما و غیره.

اما از نظر پزشکی این پدیده را به واکنش مخاط بینی نسبت می دهند که موکوس (ترشحات داخل بینی) بیشتری تولید می کند. مخاط بینی که داخل بینی را پوشانده، به طور طبیعی مرطوب است و موکوس را تولید می کند تا محیط بینی مرطوب بماند. اما سوال اینجاست در چه شرایطی مخاط، ترشحات بیشتری دارد و باعث آبریزش بینی می شود؟

زمانی که مخاط بینی از گرد و غبار تحریک می شود، موکوس بیشتری تولید می کند تا بتواند از پیشروی عناصر خارجی جلوگیری کرده و از بدن محافظت کند.

در واقع نخستین وظیفه ی بینی، فیلتر کردن هوای وارد شده به آن است تا از ورود هر نوع گرد و غبار یا عناصر خارجی دیگر به مجاری تنفسی جلوگیری کند.

اگر این گرد و غبار از پرزهای بینی (سد اولیه) عبور کند، از طریق عطسه به بیرون رانده می شود.

تب در کودکان زیر شش ماه باید جدی گرفته شود، زیرا در این سن، بدن هنوز قادر به کنترل افزایش درجه حرارت خود نیست

زمانی که پای نفوذ ویروس یا باکتری به بدن در میان است، مخاط وارد عمل شده و واکنش نشان می دهند. در این صورت رگ های خونی گشادتر شده و گلبول های سفید بیشتری آزاد می کند تا میکروب ها را از کار بیاندازند.

در صورت آلرژی نیز مخاط حساس شده و زمانی که با هر نوع ماده ی آلرژی زا (گرده ی گیاهان و غیره) مواجه می شود، شروع به تولید گلبول های سفید بیشتری می کند. این همان واکنش آلرژیک است که از همان ابتدای ورود گرده ها، کلید می خورد و بینی کیپ می شود.

در واقع مایعی که از بینی سرازیر می شود، مایع ترشح شده توسط بدن و برای محافظت ما است.

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که بینی خود را تخلیه کنید تا تمام عناصر مهاجم گیر افتاده در این موکوس خارج شود و مخاط بتواند از نو با عوامل مهاجم مقابله کند.

بیشتر بخوانید: 

تب ویروسی در کودکان ؛ ویدئو نحوه اندازه گیری دمای بدن

چرا بدن مثل کوره آتش می شود؟

تب

تب یک زنگ خطر است که بدن به صدا در می آورد. افزایش درجه حرارت بدن نشان می دهد که ارگان ها تهدید شده اند. البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود. تب همچنین به شما می گوید که بدن با تمام قوا وارد عمل شده و در حال مقابله با مهاجمان است. کاهش تب زمانی اتفاق می افتد که زنگ خطر، خاموش شود و بدن بر دشمن غلبه کند.
حتما می دانید که دمای طبیعی بدن انسان بین 36 و 37 درجه سانتیگراد تنظیم شده است. البته این درجه در همه افراد ثابت نیست و دمای برخی افراد کمتر از 35.5 درجه سانتی گراد و برخی دیگر بالای 37 درجه سانتیگراد است.
زمانی صحبت از تب به میان می آید که این دما به بالای 37 درجه سانتیگراد برسد.
توجه داشته باشید رسیدن درجه حرارت بدن به 40 درجه سانتیگراد، فرقی با درجه حرارت 38 ندارد و به معنی حادتر بودن شرایط بیمار نیست.

تب بیماری نیست، یک علامت است

تب کردن بیماری محسوب نمی شود، بلکه این وضعیت نشان دهنده وجود یک بیماری است. تب در کودکان زیر شش ماه باید جدی گرفته شود، زیرا در این سن، بدن هنوز قادر به کنترل افزایش درجه حرارت خود نیست.
توجه داشته باشید که درجه حرارت بدن بر حسب فعالیت های جسمانی فرد تغییر می کند؛ به عنوان مثال بچه ها بعد از ورزش و تحرک بدنی بالا، دچار دمای بدن 38 درجه می شوند.
افزایش درجه حرارت بدن زمانی هشداردهنده وجود یک بیماری است که پایین نیاید. بنابراین توصیه می کنیم اگر متوجه تب در کودک خود گشتید، دو مرتبه (هر یک ساعت یک بار) درجه حرارت بدن وی را اندازه گیری کنید.
در این صورت متوجه خواهید شد که تب ناشی از بیماری است و یا صرفا افزایش دمای بدن ساده ای بوده است.
تبی که به مدت چند ساعت فروکش نکند، نشان می دهد که بدن دچار مشکل شده و باید تحت بررسی پزشکی قرار بگیرد.

یک پیشنهاد:

ارتباط درجه حرارت بدنتان و شدت وخامت بیماری

مراقب باشید درجه حرارت بدن بیمار بالاتر نرود

تب

تب علاوه بر اینکه نقش هشداردهنده دارد، نقش محافظت کننده نیز دارد. افزایش درجه حرارت بدن برای محدود کردن گسترش ویروس ها است . بنابراین همیشه لازم نیست که به هر قیمتی تب بیمار را پایین بیاورید. برعکس لازم است که اجازه ندهید درجه حرارت بدن وی بیشتر شود.
برای این کار بهتر است لباس های اضافی فرد را در بیاورید و هرگز دست یا پای او را در آب یخ قرار دهید، زیرا اگر بدن دچار سرمای شدید شود، رادیاتور داخلی خود را فعال کرده و بیش از پیش، دمای خود را بالا می برد.
گرمایی که بدن تولید می کند از بخار کردن آب بدن است. بنابراین در حین تب، حتما به فکر تامین آب بدن بیمار باشید و به طور مرتب به وی آب و مایعات خنک بدهید.
فراموش نکنید که درجه حرارت بدن، شب ها یک تا دو درجه بالاتر از روز است. در سیکل زنانه نیز درجه حرارت بدن در حین تخمک گذاری افزایش پیدا می کند و حدود یک تا دو درجه بالاتر از زمان معمولی است.

مطالعه این مقاله نیز توصیه می‌شود؛ روی کلمه حرارت کلیک کنید:

بررسی علل بالا بودن درجه حرارت بدن

چرا سرفه می کنیم؟

زمانی که بیمار هستیم، سرفه می کنیم. اما گاهی بدون اینکه بیمار باشیم نیز سرفه می کنیم. سوال اینجاست سرفه کردن به چه دردی می خورد؟

واقعیت این است که سرفه واکنشی علیه میکروب ها نیست، بلکه عکس العملی طبیعی در برابر تغییرات ایجاد شده در ناحیه گلو است.

در واقع بدن با سرفه کردن می خواهد ترشح برونش ها را تخلیه کند. بنابراین سرفه کردن نقش مهمی در سلامتی بدن دارد.

زمانی که سرما می خوریم ترشحات گلو بیشتر می شود تا بدن از خود در برابر میکروب ها دفاع کند.

اگرچه حتی بدون وجود میکروب ها نیز این ترشحات به طور طبیعی وجود دارند، اما میزان آنها بسیار کم است. به همین دلیل اکثر ما صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، سرفه های جزئی داریم که در اثر تجمع ترشحات در شب است.

تاثیر مخرب دخانیات

افراد سیگاری به دلیل مصرف دخانیات، دستگاه تنفسی آسیب پذیرتری دارند و بیشتر سرفه می کنند.

سرفه های صبحگاهی این افراد شدیدتر و همراه ترشحات بیشتری است. به خاطر اینکه بدن با ترشحات بیشتر قصد دارد با آسیب های دخانیات مقابله کند.

علت تب کردن اکثرا وجود عفونت و ویروس به هر دلیلی است. سرماخوردگی ، عفونت ادراری و …

فقط یادتان باشد اگر تب خیلی بالا رود در هر سنی که باشد انقدر بد است که ممکن است منجر به تشنج ، فلج شدن یا حتی مرگ شود.

پس همه تلاشتان را انجام دهید که تبتان پایین بیاید.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو