چارتر چیست و چرا باید بلیط چارتر بخریم؟

منبع: نی نی بان

146

1398/5/23

17:57


هزینه‌های سفر یکی از عوامل بازدارنده سفر است. در بعضی از سفر‌ها به خصوص سفر‌هایی که در آن‌ها نیاز به استفاده از هواپیما در رسیدن به مقصد وجود دارد، این هزینه‌ها باعث کنسل شدن سفر خواهد شد. خوشبختانه برای سفر‌های هوایی در کشور ما، راه‌حل مناسبی برای کاهش این هزینه‌ها در حد منطقی وجود دارد، که به احتمال بسیار مشکل مالی شما را برای سفر حل کرده و یا سفری با قیمت مناسب را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این راه‌حل ساده و مناسب تهیه بلیط چارتر است.

شما با خرید یک بلیط چارتری، گاهی موفق به کاهش بیست تا پنجاه درصدی هزینه‌های سفر خود خواهید شد. زیرا یکی از گرانترین هزینه‌های سفر، تهیه بلیط هواپیما است. پس شناخت مفهوم چارتر و استفاده از بلیط چارتر هواپیما از اهمیت بسیاری برای کاهش هزینه‌های سفر برخوردار خواهد بود.

چارتر چیست و چرا باید بلیط چارتر بخریم؟

مفهوم چارتر به زبان ساده

در صنعت گردشگری، هر چیزی که به تعداد زیاد موجود باشد، قابل خرید و اجاره است. به طور مثال اتاق‌های یک هتل، صندلی‌های یک هواپیما در این صنعت قابل خرید و یا اجاره برای مدت زمانی تعیین شده هستند. چارتر کردن در گردشگری به اجاره یا خرید، این اقلام در مدت زمان معین گفته می‌شود. مثلا اگر یک شرکت توریستی، برای مدت زمانی معلوم (به طور مثال یک سال) اقدام به خرید بلیط تمام بلیط‌های یک هواپیما به از مبدا تعیین شده به مقصدی مشخص کند، در یک کلمه آن هواپیما را چارتر کرده است.

در این حالت به شرکت توریستی اصطلاحا چارتر کننده و به شرکت هواپیمایی صاحب هواپیما چارتر دهنده گفته می‌شود و هواپیمایی که بلیط‌های آن به طور کامل اجاره شده است، پرواز چارتر خواهد بود.

چرا بلیط هواپیما چارتر ارزان است؟

قیمت بلیط هواپیما چارتر که توسط شرکت خدمات مسافری و یا توریستی فروخته می‌شود، کاملا به تصمیم شرکت وابسته است و چارتر کننده می‌تواند با توجه به اهداف کاری خود، زمان پرواز و هر عامل دیگری، قیمت آن را کم و یا زیاد کند. مسلما چارتر کننده دوست ندارد، که بلیط چارتری که پول آن را از پیش به شرکت هواپیمایی پرداخته است به فروش نرود و هواپیما با صندلی خالی پرواز کند؛ بنابراین هر چه به زمان پرواز نزدیکتر می‌شویم، قیمت بلیط را تا حدی معقول پایین خواهد آورد که جلوی ضرر و زیان ناشی از عدم فروش بلیط گرفته شود، زیرا هواپیما با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده قبلی راس ساعت مشخص شده پرواز خواهد کرد.

از طرفی، چون چارتر کننده، عدم زیان چارتر دهنده را با خرید بلیط هواپیما به صورت عمده تضمین می‌کند، هواپیمایی نیز سود کمتری را روی فروش بلیط به طور عمده در نظر گرفته و در نتیجه بلیط را به قیمت ارزانتری به شرکت دولتی یا خصوصی، آژانس مسافرتی و یا توریستی خواهد فروخت؛ بنابراین چارترکننده قابلیت ارائه بلیط ارزانتری را نسبت به شرکت هواپیمای خواهد داشت.

نحوه خرید ارزانترین بلیط چارتر هواپیما

یکی از مهمترین و صد البته راحت‌ترین راه‌های خرید بلیط هواپیما، مراجعه به سایت‌های معتبر در این زمینه است. در این سایت‌ها در یک صفحه علاوه بر اطلاعاتی مانند، نوع هواپیما، کلاس پروازی، شرکت هواپیمایی و ساعت و روز پرواز، امکان مقایسه قیمت بلیط هواپیما‌ها به راحتی وجود دارد، شما می‌توانید قیمت بلیط چارتری، پرواز‌های مختلف را با هم مقایسه کرده و با توجه به خدماتی که توسط آن‌ها ارائه می‌شود، ارزانترین بلیط چارتر و یا بهترین مورد متناسب با بودجه خود را خریداری کنید.

به خاطر داشته باشید که بلیط چارتر همیشه ارزان نیست و در طول فصل‌های پر‌تردد با بلیط هواپیمای سیستمی تفاوت قیمتی چندانی ندارد. پس زمان‌هایی که مقصد شما دارای کمترین تعدادمسافر است را شناسایی کرده و در این بازه‌های زمانی، برای خرید بلیط چارتر از علی بابا اقدام کنید.

یک راه دیگر برای خرید ارزانترین بلیط چارتر هواپیما، داشتن صبر است، به طور مثال اگر تصمیم گرفته‌اید که دو ماه دیگر به سفر بروید، نیازی نیست که بلیط پرواز چارتر خود را امروز خریداری کنید. صبر کنید، بلیط چارتر هواپیما تقریبا یک هفته پیش از بلند شدن آن، بسیار ارزان خواهد شد و شما قادر خواهید بود که بلیط را در کف قیمتی خود خریداری کنید.

چارتر چیست و چرا باید بلیط چارتر بخریم؟

در خرید بلیط هواپیما چارتر به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در هنگام خرید بلیط چارتر به خاطر بسپارید، عدم قابلیت کنسل و استرداد هزینه پرداخت شده بلیط چارتری بر خلاف بلیط سیستمی است. پس اگر حتی یک درصد احتمال تغییر تاریخ سفر شما و یا کنسل کردن آن وجود دارد، رزرو بلیط چارتر هواپیما کار اشتباهی خواهد بود.

نکته مهم دیگر در خرید بلیط هواپیما چارتر، این است که قیمت بلیط کودکان با بزرگسالان یکی است، ولی در مورد پرواز‌های سیستمی، قیمت بلیط کودکان تا ۱۲ سال ارزانتر از قیمت بلیط چارتر است. پس اگر با خانواده‌ای که پر از کودکان است سفر می‌کنید، شاید بلیط سیستمی برای شما ارزانتر از قیمت بلیط چارتر برای شما تمام شود.

با وجود تمام این مسائل هنوز خرید بلیط پرواز چارتر در اکثر موارد صرفه اقتصادی بیشتری از خرید بلیط سیستمی پرواز دارد و همین امر خرید بلیط چارتر را به یک باید در سفر تبدیل می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو