معرفی سوغات مالزی، سوغاتی که در کل جهان نظیر ندارد

معرفی سوغات مالزی، سوغاتی که در کل جهان نظیر ندارد


منبع: همگردی

257

1398/3/7

09:26


کشور مالزی، یکی از کشورهای جنوب شرقی قاره آسیا است که در طول یکی دو دهه اخیر به یکی از جدی ترین مقاصد توریستی و گردشگری ایرانیان اقصی نقاط جهان تبدیل شد. در کشور مالزی همه چیز برای رفاه حال بیشتر گردشگران و بازدید کنندگان نواحی مختلف این سرزمین مهیا شده و شما می توانید با چند روز اقامت در هر یک از شهرهای مالزیایی خصوصا پایتخت آن یعنی شهر کوالالامپور، با مراکز خرید مجلل، بناهای تاریخی متعدد و همچنین طبیعتی بکر و دست نخورده مواجه شوید و برای خود و همراهانتان لحظات خوشی را به ارمغان بیاورید. منتهی شاید لازم باشد بدانید مالزی تنها دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی نیست و می توان با یک گشت و گذار منطقی در بازارهای این کشور به اجناس و یا بهتر است، بگوییم سوغاتی های شاخص و مطرح زیادی که تنها مختصِ کشور مالزی هستند، دست پیدا کرد. پس اگر تمایل به شناخت سوغاتی های معروف مالزی دارید، در ادامه مطلب معروف ترین سوغات مالزی مجله گردشگری همگردی را تنها نگذارید و با ما همراه شوید تا علاوه بر پارچه که بهترین سوغات مالزی است، سایر اقلام سوغاتی این نقطه از جهان را نیز به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است قیمت برخی از سوغاتی های معروف مالزی در طول این مطلب درج شده که قطعا تا به امروز دستخوش تغییرات فراوانی نیز شده است!

سوغاتی های معروف مالزی

بازی مهیج و سنتی کنگ کاک

کنگ کاک (Congkak) نام بازی سنتی و اصیل مردم مالزی است که می تواند یک سوغاتی سرگرم کننده از سفر شما به این کشور باشد. البته ناگفته نماند که بازی کنگ کاک جزئی از معدود نمادهای مشترک بین قومیت های مستقر شده در کشور مالزی نیز است که عمدتا متشکل هستند از هندی ها، مالایی ها و چینی ها که هر کدام نیز از فرهنگ و رسوم خاص خود برخوردار هستند. این بازی مهیج و نشستنی است و می تواند برای تمام والدین دنیا که از فعالیت های بیش از حد فرزندان خود به ستوه آمده اند و در بین بهترین سوغات مالزی، یک گزینه ایده آل تلقی شود. برای شروع و انجام بازی کنگ کاک حضور دو نفر لازم و ضروری است و بایستی آن ها در دو سوی تخته مخصوص بازی بنشینند و با رعایت یک سری قوانین خاص و زدن تکنیک های منحصر به فردی که برای این بازی طراحی شده، خود را به پیروزی برسانند. توجه داشته باشید بر روی تخته بازی کنگ کاک در دو ردیف بین 6 تا 10 سوراخ ایجاد شده و دو حفره بزرگتر نیز در دو انتهای ردیف ها تعبیه شده که شما بایستی تیله، سنگ های ریز و یا تکه های چوب خود را به این حفره های انتهایی با رعایت قوانین بازی که به هنگام خرید آن از فروشگاه های مالزی در داخل جعبه بصورت یک دستورالعمل کامل ذکر شده، بپردازید. شایان ذکر است که قیمت این سوغاتی سرگرم کننده در بین معروف ترین سوغات مالزی نزدیک به 50 هزار تومان بوده و قطعا با یادگیری نحوه صحیح بازی با آن، شما نیز همچون اغلب مردم مالزیایی عاشق و درگیر انجام بازی کنگ کاک خواهید شد که به ظاهر ساده است ولی در باطن از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است!

سوغاتی های معروف مالزی | بازی مهیج و سنتی کنگ کاک

ظرف لابو سایونگ

لابو سایونگ (Labu Sayong) یک ظرف نگهدارنده آب است که اصولا یا از شیشه ساخته می شود و یا از سفال! شکل و طرح کلی این ظرف که بیشتر جهت خنک نگهداشتن آب و مایعات مختلف از سوی مالایی ها در فصول گرم سال همچون تابستان مورد استفاده قرار می گیرد، شبیه یک کدوی هلوایی و رنگ آن نیز عموما سفید و مشکی است. ظرف لابو سایونگ چه از جنس سفال باشد و چه از جنس شیشه، یکی از بهترین سوغات مالزی بحساب می آید که در سایزها و اندازه های مختلفی تولید می شود. قیمت هر کدام از ظرف های لابو سایونگ در بین سوغاتی های معروف مالزی با توجه به اندازه و میزان گنجایش آنان بین 6 تا 22 هزار تومان قیمت دارد و می تواند یک سوغاتی کاملا کاربردی برای تمام دوستان و آشنایان شما از سفرتان به مالزی باشد.

سوغاتی های معروف مالزی | ظرف لابو سایونگ

پارچه های مالزی

اگر کمی در خصوص مالزی و اصلی ترین کالاها و سوغاتی های این کشور واقع شده در بخش جنوب شرقی آسیا اطلاعات کسب کرده باشید، باید بدانید که پارچه با اختلاف بسیار وحشتناکی نسبت به سایر اقلام مالزی در رده نخست معروف ترین سوغات مالزی قرار گرفته و بد نیست که کمی با تعدادی از شاخص ترین پارچه های کشور مالزی آشنا شویم.

پارچه کومبائو

کومبائو که به زبان مالزیایی Pua Kumbu خوانده می شود، از جمله پارچه های تشریفاتی در گذشته های نه چندان دور مالزیایی ها است که از آن به عنوان پوشش اصلی سران مذهبی این کشور استفاده بعمل آورده می شده است. پارچه کومبائو از دسته پارچه های پنبه ای ولی کمی ضخیم و دارای نقش و نگارهای مختلف همراه با رنگبندی های بسیار متنوعی هست که می توان حتی در صورت نیاز از آن به عنوان یک پتوی نازک و یا یک روانداز مسافرتی نیز در بین سوغاتی های معروف مالزی استفاده کرد. این پارچه در بین بهترین سوغات مالزی، همیشه در طول تاریخ زمینه بروز هنر و ذوق مردمان مالزی بوده و به همین خاطر به نسبت خیلی از پارچه های دیگر موجود در بازارهای کشور مالزی قدری گرانتر به فروش می رسد که البته قیمت هر متر از آن بستگی به طرح و رنگی دارد که برای آن در نظر گرفته شده و می تواند قیمت هر متر از پارچه را به مبلغی همچون 80 هزار تومان نیز برساند! توجه داشته باشید اسم این پارچه از ترکیب Pua و Kumbu بوجود می آید که به ترتیب به معانی پوشش و بسته بندی کردن هستند و از جمله بهترین سوغات مالزی خواهد بود.

سوغاتی های معروف مالزی | پارچه کومبائو

پارچه باتیک

باتیک (Batik)، یکی از معروف ترین سوغات مالزی است که از جنس ترکیبی پنبه و ابریشم تولید می شود و سپس آن را با استفاده از رنگ های مختلف و همچنین وکس (موم)، رنگ آمیزی و طراحی می کنند. شاید بد نباشد بدانید که بخش زیادی از پارچه های باتیکِ مالزی با نقوشی از پروانه، گل و پرنده زیباسازی می شوند و در سراسر بازارهای این کشور به فروش می رسند. همچنین لازم است بدانید که تولید کنندکان فعال پوشاک در کشور مالزی از این پارچه در بین بهترین سوغات مالزی برای تولید بلوز، پیراهن مردانه، شال گردن نیز استفاده می کنند و با قیمت های منصفانه ای نیز جهت خرید شما گردشگران داخلی و خارجی چه برای خود چه به عنوان سوغاتی قرار می دهند.

سوغاتی های معروف مالزی | پارچه باتیک

پارچه سانگکت

سانگکت (Songket) از جمله سوغاتی های معروف مالزی است که در حال حاضر می توان آن در ایالت های مختلف مالزیایی پیدا نمود اما نوع اصیل و به قول گفتنی اورجینال پارچه سانگکت را تنها می توان در ایالت کلانتان مالزی پیدا کرد! این پارچه بیشتر از جنس ابریشم است و در تولید آن از مقداری طلا نیز استفاده می شود که شاید اصلی ترین دلیل فروش بالا و همچنین محبوبیت آن در بین معروف ترین سوغات مالزی، همین به کار بردن مقداری طلا در ساختار پارچه سانگکت باشد. پارچه سانگکت از قرن دوزادهم میلادی تاکنون نقش برجسته ای در تجارت ملت های مالزی، هند و چین داشته و همیشه نیز به نسب سایر پارچه های تولیدی مالزی از قیمت بالاتری برخوردار بوده که خوب این موضوع خیلی هم جای تعجبی ندارد. قیمت حداقلی هر متر پارچه سانگکت که می توان از آن یا به عنوان یک رومیزی جذاب استفاده نمود و یا از آن برای تزئین جعبه های کادویی استفاده کرد از 41 هزار تومان به بالا است که قطعا با توجه به طرح و کیفیت به کار رفته در انواع مختلفی از آن، این قیمت نیز بطور صعودی دستخوش تغییراتی خواهد شد. در پایان مسافران و گردشگران سفر کرده به مالزی بد نیست بدانند که پارچه سانگکت از سوغاتی های معروف مالزی در طول تاریخ این کشور تلقی شده است.

سوغاتی های معروف مالزی | پارچه سانگکت

دست بافت های زیبا

صنایع دستی در بین مردم مالزی از رونق بسیار بالایی برخوردار هستند و هنرمندان این کشور با استفاده از پوسته نارگیل، برگ پندان و همچنین چوب بامبو محصولاتی نظیر سبد بافتنی، کیف های دستی و انواع و اقسام کیسه های رنگی را تولید می کنند که قطعا می تواند گزینه خوبی در بین بهترین سوغات مالزی باشد! توجه داشته باشید قیمت کیف های بافته شده اینچنینی با توجه به سایز آنان در بین معروف ترین سوغات مالزی متفاوت است و شما بایستی حدودا برای خرید یک کیف پول کوچک بافته شده 6 هزار تومان، کیف سایز متوسط تقریبا 11 هزرا تومان و همچنین کیف سایر بزرگ آن نیز 18 هزار تومان را پردخت نمایید.

سوغاتی های معروف مالزی | دست بافت های زیبا

لباس زنانه باجو کبایا

باجو کبایا (Baju Kebaya) به یک دست بلوز و دامن سنتی زنانه در مالزی گفته می شود که از طرح ها و رنگ های مختلفی نیز برخوردار است و هر گردشگر و مسافر خانمی می تواند با توجه به سلیقه و نظر خود، یکی از این لباس های جذاب را یا برای خود و یا به عنوان سوغاتی برای دیگران خریداری نماید. لازم است بدانید چنانچه تمایل به خرید این لباس سنتی را در بین سوغاتی های معروف مالزی برای خود و یا افرادی که در طول سفرتان به مالزی همراه شما هستند، کرده اید؛ حتما پیش از خرید لباس آن را بپوشید و از مناسب بودن سایز باجو کبایا اطمینان حاصل نمایید. البته توجه داشته باشید شما می توانید یک دست کامل این نوع پوشش اصیل زنانه را نیز خریداری نکرده و تنها دامن و یا بلوز لباس باجو کبایا بخرید تا آن را با سایر لباس های خود ست کرده و لذت ببرید. ناگفته نماند که هزینه خرید یک باجو کبایای کامل در بین معروف ترین سوغات مالزی نزدیک به 100 هزار تومان می شود، در حالی که خرید بلوز و یا دامن آن به تنها چیزی بین 50 تا 55 هزار تومان برایتان هزینه به دنبال خواهد داشت.

سوغاتی های معروف مالزی | لباس زنانه باجو کبایا

گیره موی کوکوک سنگول

گیره موی کوکوک سنگول (Cucuk Sanggul) از دیرباز تاکنون به عنوان یک وسیله تزئینی زنانه در کشور مالزی بحساب می آید که برای ساخت آن از طلا و نقره استفاده می شود و معمولا دختر خانم هایی که به تازگی عروس شده اند، در مراسم عروسی خود تعدادی از این گیره های مویی ارزشمند را دریافت می کنند و به موهای خود می زنند. گیره کوکوک سنگول، در بین بهترین سوغات مالزی امروزه از اشکال و ابعاد مختلفی برخوردار است و معمولا به شاخه های بلند و باریک آن یک طرح زیبا از گل و یا پروانه و هر چیز دیگری که شما بخواهید را اضافه می کنند تا مطابق با سلیقه و خواست شما دربیاید. این گیره مویی در قدیم حکم یک وسیله دفاعی را برای زنان کشور مالزی ایفا داشته و آنان به هنگام عبور از مکان های ناامن و تاریک که احتمال حمله سارقان و مزاحمان وجود داشته است، از این گیره های مویی که دارای نوک های نسبتا تیزی نیز هستند، استفاده می کرده اند. گیره مویی کوکوک سنگول یک سوغاتی نفیس و ارزشمند از سرزمین مالایی ها می تواند باشد که شما برای خرید آن در بین بهترین سوغات مالزی حداقل بایستی 140 هزار تومان پول پرداخت نمایید.

سوغاتی های معروف مالزی | گیره موی کوکوک سنگول

دمپایی های تزئین شده

دمپایی در همه جای دنیا و حتی بین افراد سرشناس و مشهور جهانی نیز دارای طرفداران بسیاری است، چه برسد به دمپاهایی که با مرواریدهای متعدد و همچنین گل دوزی های خیره کننده بسیار زیباتر از سایر دمپایی های رایج و معمولی شده اند! دمپایی تزئین شده که در مالزی به آن یونیا (Yonya) گفته می شود یکی از سوغاتی های معروف مالزی است که امروزه می توان با طرح ها و رنگ های چشم نوازی که برای تزئین این پاپوش های سبک استفاده شده اند، مواجه شد. از قلم نیفتند که دمپایی های مزین شده مالزیایی به هیچ عنوان از قیمت های پایینی برخوردار نیستند و گردشگران داخلی و خارجی برای خرید آن ها به عنوان موردی از معروف ترین سوغات مالزی می توانند با پرداخت مبلغی نظیر 85 هزار تومان، تنها یکی از ساده شکل ترین دمپایی های دست دوز این کشور را خریداری نمایند.

سوغاتی های معروف مالزی | دمپایی های تزئین شده

گل سینه کروگسنگ

کروگسنگ (Keronksang) یکی دیگر از بهترین سوغات مالزی برای بانوان مالزیایی است که می توانند از آن به عنوان سنجاق یا گل سینه استفاده نمایند و با انتخاب طرحی مناسب و سازگار از این اقلام تزئیناتی با جواهرات خود، حسابی در مهمانی ها و مجالس دوستانه و خانوادگی بدرخشند. کروگسنگ ها بطور کلی در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تولید می شوند و بانوان گردشگر می توانند با استفاده از آن ها بر روی لباس سنتی زنانه کشور مالزی یعنی باجو کبایا به راحتی خود را به شکل و شمایل یکی از زنان سنتی و بومی این کشور در بیاورند. همچنین لازم است بدانید عده زیادی از جمعیت زنان مالایی نیز کاملا مسلمان و مقید به حفظ حجاب و نوع پوشش خود در برابر مردان مالزیایی هستند و از این سنجاقک ها و گل سینه های کروگسنگ برای بستن هر چه زیباتر روسری و شال و همچنین تزئین ظاهری آن ها بهره گیری می کنند. گردشگران و توریست های عزیزی که تمایل به خرید این شی تزئیناتی زنانه به عنوان یکی از سوغاتی های معروف مالزی برای دوستان خود کرده اند، بدانند که هر بسته کروگسنگ ها با توجه به طرح و تعدادی که درون هر بسته قرار گرفته چیزی بین 15 تا 50 هزار تومان قیمت گذاری شده اند.

سوغاتی های معروف مالزی | گل سینه کروگسنگ

تافی اصل مالزی

اگر برای خرید بهترین سوغات مالزی به دنبال یک خوردنی خاص و خوشمزه که تنها متعلق به کشور مالزی باشد و بعدها نگویند که از مثلا در فلان کشور نیز وجود داشته است، به سراغ تافی اصل مالزیایی بروید که دارای مزه ای شیرین و رنگ قهوه ای مات است! تافی های مالزی که به آنان دودل (Dodol) نیز گفته می شود، امروزه در رنگ های مختلفی تهیه و تولید می شوند که البته برای تغییر رنگ آنان قطعا از یکسری مواد شیمیایی منحصر به فرد نیز استفاده می کنند؛ چرا که در فهرست متریال مورد نیاز پخت این تافی ها هیچ ماده ممتازی که سبب ایجاد رنگی جدید برای تافی ها شود، به چشم نمی خورد. با این حال، تافی های مالزی با بسته بندی های شکیلی به بازارهای مختلف کشور مالزی ارائه می شود که شما می توانید بسته کوچک آن که برای سوغاتی بردن نیز بسیار مناسب است را با قیمت 15 و بسته بزرگتر آن را نیز با قیمت 30 هزار تومان در بین بهترین سوغات مالزی خریداری نماید.

سوغاتی های معروف مالزی | تافی اصل مالزی

ظروف فلزی

از معروف ترین سوغات مالزی، ظروف فلزی این کشور است که از ترکیب سرب و قلعه ساخته شده اند و به دلیل برخورداری از شکل ها و اندازه های گوناگون، شعاع انتخابی نسبتا وسیعی پیش روی خریداران این گونه ظرف ها قرار می گیرد. البته فراموش نکنید که در کنار تمام ظرف های فلزی خالصی که در کشور مالزی تولید می شوند و نسبتا ارزان قیمت نیز تلقی نمی شوند، ظروف دیگری هم همچون آنان وجود دارد که با ترکیب مقدار اندکی ناخالصی به سرب و قلع آن ها ایجاد شده و شما می توانید برای کاهش هزینه های خود، از این دسته ظروف نیز به عنوان سوغاتی های معروف مالزی استفاده نمایید. توجه داشته باشید چنانچه در هیبت یک توریست و گردشگری به کشور مالزی سفر کردید و علاقه ای به خرید ظروف فلزی مالایی ها به عنوان معروف ترین سوغات مالزی نداشتید، می توانید از توپ ها تنیس ساخته شده با فلز و همچنین شاخه گل های فلزی که بیشتر جنبه دکوری خواهند داشت را با قیمت حدودا 300 هزار تومان خریداری نمایید. لازم به ذکر است که قیمت ظروف فلزی اصل و ساخته شده از قلع و سرب خالص نیز نزدیک به 100 هزار تومان برآورد شده است.

سوغاتی های معروف مالزی | ظروف فلزی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو