انتشار دو نمایشنامه در قالب کتاب "بازی‌نامه 5"

129

1398/5/24

14:53


نمایشنامه "راز نقل آخر" نوشته حسین تفنگدار و "سوگنامه‌ی چهل گیس" اثر عسل عصری‌ملکی در قالب کتاب "بازی‌نامه 5" به چاپ رسید.

انتشار دو نمایشنامه در قالب کتاب "بازی‌نامه 5"

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، این کتاب نتیجه برگزاری نخستین مسابقه "بازی‌نامه‌نویسی" جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در سال 1395 است.

کتاب با مقدمه کوتاهی از داوود فتحعلی‌بیگی آغاز می‌شود و در ادامه دو نمایشنامه "راز نقل آخر" نوشته حسین تفنگدار و "سوگنامه‌ی چهل گیس" اثر عسل عصری‌ملکی ارائه شده است.

نمایشنامه "راز نقل آخر" داستان دلدادگی فرزند یکی از کشته‌شدگان مشروطه به شاهزاده‌ای قجری است. این جوان عاشق که قصد دارد انتقام خون پدرش را از دربار محمدعلی شاه بگیرد میان دوراهی دلدادگی و انتقام گرفتار می‌شود. طرح اولیه و داستان این نمایشنامه وام گرفته از روش پرده‌خوانی است.

نمایش "راز نقل آخر" به نویسندگی و کارگردانی حسین تفنگدار اردیبهشت‌ماه امسال در تماشاخانه سنگلج تهران اجرا شد.

میلاد تفرشی، مهدی کمیلی، کوروش رخشنده‌پی، آنا ذرشین، شیرین امامی، محسن میرهاشمی، مهدی ابراهیمی، حامد پیراسته و کسرا ریاحی وفا بازیگران این نمایش بودند. نمایش "راز نقل آخر" در سال 1396 در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش تولیدات تازه روی صحنه رفته است.

نمایشنامه "سوگنامه‌ی چهل گیس" نوشته عسل عصری‌ملکی نیز در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اثر برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی شده است.

این اثر مجلس تعزیه­ زنانه است و وقایع در زمان حکمرانی شاه‌طهماسب اول روی می­‌دهند.

در خلاصه این نمایشنامه آمده است: "بی‌­بی‌تاج 39 روز است که از خانه­‌اش (در حوالی شیراز) به قصد انتقام گرفتن از رمال خارج شده است. پیش از عزیمت بی­‌بی‌تاج، سقارضا که با اجازه­ توفیق‌خان به لشکر شاه‌طهماسب اول پیوسته بود، از جنگ با ذوالفقارخان ترکمان، به سلامت بازگشت. از این رو توفیق‌خان (خان و بزرگ طایفه) اجازه داد تا سقا رضا و سرمه (دختر توفیق‌خان و بی­‌بی‌تاج) با یکدیگر ازدواج کنند. در روز حنابندان سرمه، سهیلا (مادر سقا رضا) و بی­‌بی‌تاج تصمیم می­‌گیرند تا سرمه را به محضر رمال بفرستند تا دعایی برای پاگیر کردن سقا رضا در خانه و دوری از میدان جنگ، بنویسد. سرمه توسط رمال مورد تعدی قرار می­‌گیرد".

کتاب "بازی‌نامه 5"  در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 15هزار تومان توسط انتشارات نمایش منتشر شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو