آشنایی با مهم ترین خواص شبدر قرمز در طب سنتی

منبع: آسان طب

160

1398/5/24

20:43


شبدر قرمز یک گیاه چند ساله است که از خانواده باقلاییان مشتق شده است. زیستگاه اصلی این گیاه اروپا، شمال آفریقا و آسیای غربی می باشد. همه ما می دانیم وقتی که با یک شبدر سه برگ سبز مواجه شویم می توانیم انتظار خوش شانسی را داشته باشیم. اما وقتی سخن از سلامتی به میان می آید، منطقی نیست که بر روی شانس تکیه کنیم. پس به جای جست و جو در مورد خرافات و افسانه های شبدر سه برگ بهتر است سراغ خواص شبدر قرمز بروید تا بدن و مغزتان از شما متشکر باشد.

خواص شبدر قرمز

شبدر قرمز

در چندین سال گذشته شبدر قرمز به عنوان یکی از بهترین دارو های گیاهی شناخته شده است. از جمله خواص شبدر قرمز می توان به پایین آوردن علائم یائسگی، بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند: کلسترول بالا و کاهش فشار خون بالا اشاره کرد. از این گیاه همچنین برای درمان بیماری های مربوط به التهاب نیز استفاده می شود. بیماری هایی مانند: سرفه های مزمن، عفونت های تنفسی یا مشکلات پوستی مثل: اگزما و پسوریازیس.

در گدشته از خواص شبدر قرمز برای تعادل هورمون ها و متوقف کردن تجمع خلط های در دستگاه های تنفسی استفاده می کردند. عده از مردم اعتقاد داشتند که استفاده از این گیاه باعث می شود تا علائم پیری کاهش پیدا کند و شما در گذر زمان سالم بمانید. به همین دلیل است که راهبان بودایی همیشه برای تزئین اتاق های خود از این گیاه استفاده می کردند. تحقیقات نشان داده است که بر خلاف بسیاری از گیاهان دارونما، شبدر قرمز می تواند تاثیرات مثبتی بر روی سلامت انسان بگذارد. این گیاه می تواند به سلامت پوست سر، مو، امیال جنسی، پوست، گوارش، حال و هوا و خواب کمک کند.

خواص شبدر قرمز

خواص شبدر قرمز

کاهش علائم یائسگی: وقتی که سطح استروژن بدن کاهش پیدا می کند، ایزوفلاون ها می تواند تاثیر مثبت بر روی علائم منفی کاهش استروژن مانند: تب، اختلالات خواب، افزایش وزن، کاهش تراکم استخوانی، پوکی استخوان، مشکلات قلبی عروقی و عفونت های عضلانی بگذارد. تخمین زده می شود که دو سوم تمام زنان یائسه و زنانی که هنوز به سن یائسگی نرسیده اند از این مشکلات رنج می برند که متاسفانه نمی توان به هر درمانی در این زمینه اعتماد کرد. مطالعات نشان می دهد که خواص شبدر می تواند تا حدودی این مشکلات را از بین ببرد. در سال 2005 تحقیقاتی در سوئد انجام داده شد و نتیجه مشخص کرد که مصرف روزی یک لیوان چای شبدر قرمز می تواند مشکلات ناشی از یائسگی را تا 45 درصد کاهش بدهد.

کمک به حفظ سلامت استخوان: تحقیقات نشان می دهد که مهم ترین دلیل پوکی استخوان در خانوم ها کاهش هورمون های تخمدان در دوران یائسگی می باشد. به همین دلیل است که رژیم های غذایی که مقدار زیادی ایزوفلاون فیتواستروژنیک در خود دارند باعث می شوند تا علائم پوکی استخوان به شدت کاهش پیدا کند. جالب است بدانید که در شبدر قرمز مقدار زیادی ایزوفلاون وجود دارد و از همین رو، خانوم ها حتما باید از آن در رژیم های غذایی خود استفاده بکنند. استروژن یک هورمون مهم برای معدنی کردن مواد مفید برای استخوان ها می باشد و به همین دلیل است که خانوم ها بعد از یائسگی دچار مشکلات استخوانی می شوند.

بهبود سلامت قلب و عروق: مطالعات نشان می دهد که خواص شبدر قرمز می تواند به بهبود علائم شریانی کمک کند. این گیاه همچنین  باعث کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز (سفت و سخت شدن شریان های بدن)، افزایش گردش خون، مدیریت کلسترول بالا و کاهش بیماری های قلبی عروقی شود. در میان کهنسالان مهم ترین دلیل مرگ و میر بیماری های قلبی می باشد. با اینکه بیشتر تحقیقات در مورد خواص شبدر قرمز بر روی حیوانات انجام شده است نه انسان ها، دانشمندان معتقدند این گیاه به لطف ایزوفلاون موجود در خود می تواند سلامت بدن شما را در برابر بیماری های قلبی حفظ کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: مطلاعات زیادی در مورد خواص ایزوفلاون ها بر روی سرطان انجام شده است و بییشتر دانشمندان معتقدند که این ماده می تواند باعث متوقف شدن فرایند تبدیل سلول های سرطانی و کاهش رشد این سلول ها شود. همچنین این ماده تاثیر مثبتی بر روی فرایند آپوپتوز (مرگ سلول هایی که به عنوان یک بخش طبیعی و کنترل شده از رشد یا رشد ارگانیسم اتفاق می افتد)، نیز دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو