آشنایی با خواص باورنکردنی مانیوک در طب سنتی

منبع: آسان طب

128

1398/5/25

00:43


مانیوک گیاهی علفی، پایا و چند ساله است که به خانواده فرفیونیان تعلق دارد. این خانواده گیاهی یکی از کمیاب‌ترین گونه‌ها می‌باشند. از مهم‌ترین خصوصیات این گونه می‌توان به برگ‌های متناوب، به ندرت متقابل، و دارای گوشوارک اشاره کرد. مانیوک که با نام کاساو هم شناخته می‌‎شود، بومی کشور‌های آمریکای جنوبی است. بعد از این که این قاره کشف شد، مانیوک به دیگر مناظق جهان از جمله کشورهای اروپایی منتقل شد. ابتدا بیشتر از این گیاه برای پخت غذا و دسر استفاده می‌شد اما کم کم با مطالعه گیاه شناسان بر روی این گونه، جنبه‌های سلامتی مختلفی از آن آشکار شد. برای آشنایی بیشتر با خواص مانیوک ما را همراهی کنید.

مانیوک

خواص مانیوک

برای اولین بار در سال 1545، گیاه شناسی اسپانیایی به نام خورخه رودریگرز، مقاله‌ای در باب خواص این گیاه منتشر کرد. ایشان اعتقاد داشتند بیشتر خواص دارویی این گیاه در ریشه‌های آن نهفته است. این موضوع در طی قرن‌های بعد ثابت شد. امروزه می‌دانیم که مهمترین‌ بخش مانیوک ریشه‌ها می‌باشد. موسسه غذای آمریکا اعتقاد دارد که استفاده از ریشه‌های این گیاه بهترین جایگزین برای سیب زمینی است. سیب زمینی‌ها یک منبع عالی نشاسته به شمار می‌آیند اما اخیرا عوارض جانبی بسیاری به آنها نسبت داده شده است. از مهم‌ترین موادی که در این گیاه یافت می‌شوند می‌توان به تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی اشاره کرد.

کاهش وزن

اگر شما هم از اضافه وزن رنج می‌برید و قصد دارید با استفاده از تغییر رژیم غذایی وزن خود را کاهش بدهید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف ریشه‌های این گیاه را در دستور کار خود قرار دهید. از این گیاه به عنوان چهارمین منبع غنی فیبر غذایی یاد می‌شود. این بدان معنا است که شما با مصرف 100 گرم مانیوک، بیش از 150 درصد نیاز روزانه خود فیبر دریافت می‌کنید. دانشمندان تایید کرده‌اند که مصرف فیبرها، از آنجا که دیر هضم هستند، باعث می‌شود تا شما بعد از خوردن آنها تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف یک بشقاب ریشه این گیاه می‌تواند تا 12 ساعت شما را سیر نگه دارد.

بهبود سلامت قلبی

مقادیر بالای فیبر موجود در این گیاه می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را نیز تضمین کند. دانشمندان اعتقاد دارند که فیبر قادر است سطح کلسترول شما را کنترل کند. پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه پزشکی دوسلدورف آلمان نشان می‌دهد فیبر‌ها باعث تنظیم سطوح اسید چرب در خون می‌شوند. همچنین محتوای پتاسیم این گیاه نیز می‌تواند با کاهش تنش در رگ‌های خونی و شریان‌ها از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند حملات قلبی، سکته مغری و انسداد شراین جلوگیری کند.

مانیوک

تسریع درمان زخم‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایلی که توجه مهاجران اروپایی که به قاره آمریکا رفته بودند را در مورد این گیاه جلب کرد، درمان زخم‌ها بود. بیشتر بومی‌های منطقه کونکاکاف مانند آزتک‌ها و مایاها با له کردن ریشه این گیاه زخم‌های عمیق خود را به سرعت درمان می‌کردند. در نهایت تحقیقات ثابت کرد محتوای بالای ویتامین C موجود در این گیاه، مسئولیت این کار را بر عهده دارد. امروزه دانشمندان می‌دانند ویتامین C مهم‌ترین ترکیب در ساخت کلاژن است که ما برای همه رگ‌های خونی، سلول‌ها، بافت‌ها و ماهیچه‌ها نیاز داریم. بنابراین استفاده از ضمادهای مانیوک می‌تواند به ترمیم بافت‌های آسیب دیده پوستی کمک کند.

تقویت سلامت شناختی

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص این گیاه تقویت سلامت شناختی است. در این مورد آزمایش‌های زیادی صورت گرفته است. دکتر ملینا پرز، پروفسور دانشگاه پزشکی سن دیگو، کالیفرنیا اعتقاد دارد محتوای بالای پتاسیم و فولات این گیاه می‌تواند گردش خون در سلول‌های مغزی را افزایش بدهد و در نتیجه شما را در مقابله با بیماری‌هایی مانند آلزایمر و دمانس در امان نگه دارد. متاسفانه تعداد افرادی که در کهنسالی با کاهش حافظه و مشکلات شناختی دست و پنجه نرم می‌‍کنند در حال افزایش است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما از این گیاه در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

تقویت سلامت پوست

پوست، به عنوان وسیع‌ترین اندام، معمولا در معرض بیشترین آسیب‌های خارجی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها، اشعه خورشید است. این اشعه‌ها می‌توانند در سلول‌های پوستی جهش ایجاد کرده و باعث سرطان پوست شوند. در این گیاه خواص محافظتی وجود دارد که فادر هستند به شما در این زمینه کمک کنند. در مانیوک آنتی اکسیدانی به اسم رزوراترول وجود دارد که می تواند سلول‌های پوستی را در مقابل آسیب‌های اشعه فرابنفش خورشید در امان نگه دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو