فرخ یکدانه مطرح کرد: در حوزه انیمیشن هیچ شاکله ای برای نگه داشتن افراد توانمند در کنار هم وجود ندارد

منبع: سینما پرس

57

1398/5/25

10:55


سینماپرس: یک کارگردان و نویسنده انیمیشن معتقد است حمایت‌های دولتی از انیمیشن بسیار خوب است اما این صنعت هنوز روی پای خود نایستاده است.

فرخ یکدانه

سینماپرس: یک کارگردان و نویسنده انیمیشن معتقد است حمایت‌های دولتی از انیمیشن بسیار خوب است اما این صنعت هنوز روی پای خود نایستاده است.

به گزارش سینماپرس، فرخ یکدانه کارگردان و نویسنده انیمیشن با اشاره به فعالیت های خود در حوزه انیمیشن به مهر گفت: از ابتدای سال ۹۰ سریال انیمیشن «مهارت های زندگی» را در دست داشتیم که به ۵۰۰ قسمت رسیده و در حال دوبله قسمت های پایانی است، البته قرار است که مقدمات جدیدی فراهم شود تا ۵۰ قسمت جدید از این سریال انیمیشن ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه هر قسمت از این سریال بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بوده است، توضیح داد: این انیمیشن در شبکه های مختلفی چون نهال و دیگر شبکه های تلویزیونی نیز پخش می شده است.

این کارگردان درباره تولید انیمیشن مستقل بیان کرد: در این سال ها درگیر ساخت سریال های متعدد برای کودکان بودم که هر کدام از این سریال ها دارای قسمت های بسیاری بود از  جمله  «دانشمندان بزرگ» و  «قصه های جور واجور». در کنار آن در پروژه های دیگر نیز حضور داشتم و همین مساله تمام زمان من را طی ۱۵ سال اخیر پر می کرد.

وی تاکید کرد: البته در تلاش هستم تا بتوانم در حوزه تولید انیمیشن کوتاه نیز ورود پیدا کنم، اما مساله این است که کسانی که در حوزه انیمیشن فعالیت می کنند معمولا تنها در یکی از ۲ حوزه تولید صنعتی که بسیار زمان بر است فعالیت می کنند و یا اینکه در حوزه انیمیشن کوتاه فعالیت می کنند، در حال حاضر چند طرح کوتاه برای تولید ارائه داده ام که هنوز به نتیجه قطعی در این مورد نرسیده ام.

یکدانه درباره سرمایه گذاری در حوزه انیمیشن گفت: به سادگی می توان گفت که انیمیشن ایران خصوصی نیست، البته این مساله بسیار خوب است که دولت از انیمیشن و پیشرفت آن حمایت کرده است، اما مساله این است که این حمایت خوب بیش از حد ادامه پیدا کرده است و اجازه نداده است که انیمیشن روی پای خود بایستد و به تنهایی نمی تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

وی بیان کرد: در تولید انیمیشن های کوتاه جشنواره ای بحث حمایت مالی شکل دیگری دارد چرا که افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند به دنبال مسائل مالی از تولید خود نیست و معمولا آثاری را تولید می کنند که بیشتر یک اثر هنری است که می تواند در جشنواره های مختلف بین المللی جوایزی را دریافت کند.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: انیمیشن صنعتی همیشه مورد حمایت بخش دولتی قرار گرفته است و هیچ ساز و کاری برای خصوصی سازی آن وجود ندارد، البته این را هم تاکید می کنم که تهیه کننده بخش خصوصی بدون حمایت دولتی نمی تواند در حوزه تولید انیمیشن ورود پیدا کند چرا که مساله اصلی بازگشت سرمایه از انیمیشن است و جایی برای اکران و یا نمایش جدی انیمیشن وجود ندارد.

وی توضیح داد: متاسفانه مخاطبان سینما نیز چندان عادت به این ندارند که برای دیدن انیمیشن در سینما پول دهند، همه این مسائل در کنار هم سبب شده است تا بازگشت سرمایه تولید انیمیشن در بخش خصوصی دچار مشکل شود.

یکدانه در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از انیماتورهای حرفه ای ما با شرکت های معتبر خارجی همکاری می کنند، در واقع انیمیشن ایران دارای افراد بسیار توانمندی است اما متاسفانه هیچ شاکله ای برای نگه داشتن این افراد کنار هم وجود ندارد و همین مساله سبب شده است تا بسیاری از این افراد از کشور مهاجرت کنند، افرادی که نمی توان تا سال ها برای آنها جایگزین مناسب پیدا کرد.

وی توضیح داد: حمایت از انیمیشن نیازمند یک همت و دلسوزی است که اگر قرار باشد حمایت دولتی از انیمیشن برداشته شود، شرایطی فراهم شود تا کسانی که در بخش خصوصی کار می کنند بتوانند در این زمینه فعالیت خود را ادامه دهند.

یکدانه در پایان گفت: نباید فراموش کرد که بیش از ۵۰ سال سابقه انیمیشن در ایران وجود دارد و هنوز به درآمد درست و مناسب در این زمینه دست پیدا نکرده ایم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو