استفاده از کاپ قاعدگی، چه مزایا و معایبی دارد؟

منبع: نی نی بان

123

1398/5/25

13:26


شاید تاکنون درباره کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی شنیده باشید. این وسیله بهداشتی برای جمع آوری خون قاعدگی در بانوان طراحی شده است و مصرف آن به دلیل به صرفه بودن و سازگار بودنش با محیط زیست در سراسر دنیا رو به افزایش است.

کاپ قاعدگی چیست؟
کاپ قاعدگی یک فنجان کوچک و بسیار انعطاف پذیر است که از سیلیکون یا لاتکس ساخته شده است. این ابزار برخلاف تامپون یا پد به جای جذب خون، آن را جمع آوری می کند. فنجان قاعدگی یک بار مصرف نیست و می توان تا سالیان سال از آن استفاده کرد.
نخستین فنجان قاعدگی برای استفاده در سال 1987 ساخته شد، ولی در حال حاضر در آمریکا استفاده از آن رو به گسترش است. از آن زمان، چندین نوع کاپ قاعدگی از مواد مختلف مثل لاستیک تا سیلیکون ساخته شده است. به طور کلی تبلیغات برای کاپ قاعدگی بسیار کم است و اکثر بانوانی که از آنها استفاده می کنند، بیشتر از طریق اینترنت یا به توصیه دیگران با آن آشنا شده اند.
این وسیله از نظر اقتصادی به صرفه است چون قابل شستشو است. از یک فنجان قاعدگی تا ده سال می توان استفاده کرد و این به معنای هزینه کمتر برای نوار بهداشتی و تامپون است.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی
کاپ های قاعدگی نسبت به تامپون و نوار بهداشتی کارایی بهتری در جذب خون قاعدگی دارد و سازگارتر با محیط زیست هستند. این فنجان ها بسته به میزان خونریزی شما می توانند حتی تا دوازده ساعت هم در واژن بمانند. در حالی که در صورت استفاده از تامپون هر 4 تا 8 ساعت باید آنرا تعویض کرد. همچنین چون کاپ قاعدگی می تواند در مدت طولانی در واژن باقی بماند، به همین دلیل برای استفاده در شب مناسب است و هنگامی که از آن استفاده می کنید نیاز به پد یا نوار بهداشتی برای اطمینان از نشت خونریزی ندارید. استفاده از کاپ قاعدگی بوی کمتری دارد. بعلاوه این وسیله امن تر از تامپون است. متخصصان معتقدند استفاده از تامپون خطر ابتلا به سندرم شوک سمی، یک عفونت باکتریایی را افزایش می دهد.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی
استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است برای شما انقدر راحت باشد که دیگر هرگز سراغ استفاده از نوار بهداشتی و تامپون نروید. اما گاهی اوقات نیز برخی از بانوان با این محصول احساس راحتی نمی کنند. برخی ممکن است آن را کثیف بدانند یا با خون قاعدگی راحت نباشند. وارد کردن یا خارج کردن آن برای برخی از افراد ممکن است سخت باشد. به دلیل افتادگی رحم یا کج بودن آن ممکن است پیدا کردن اندازه مناسب دشوار باشد. همچنین برخی از بانوان که به پلاستیک حساسیت دارند ممکن است دچار واکنش حساسیتی شوند. بیشتر فنجان های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده است، این یک گزینه عالی برای افراد مبتلا به آلرژی لاتکس است. اما برای بعضی از افراد، احتمال دارد مواد سیلیکون یا لاستیک باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.
کاپ قاعدگی همچنین ممکن است واژن شما را تحریک کند اگر درست پاک نشده و به درستی از آن مراقبت نکنید. اگر فنجان را بدون اینکه لبه های آن را چرب کنید هم وارد واژن کنید، ممکن است باعث ناراحتی شما شود.
احتمال افزایش عفونت هم وجود دارد خصوصا در افرادی که از آی یو دی به عنوان روش جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. برای اطمینان بیشتر فنجان قاعدگی را خیلی خوب بشویید، سپس اجازه دهید تا خشک شود. فنجان قاعدگی یکبار مصرف را مجددا مصرف نکنید.
اگر از IUD استفاده می کنید، بعضی از تولید کنندگان توصیه می کنند از فنجان قاعدگی استفاده نکنید زیرا ممکن است هنگام خارج کردن آن نخ آی یو دی را هم بکشید و آن را هم خارج کنید. با این حال، قبل از استفاده هر دو با هم، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
بیشتر کاپ ها یا فنجان های قاعدگی که از جنس سیلیکون و لاستیک هستند، قبل از رابطه جنسی باید برداشته شوند. اما آنهایی که نرم و یکبار مصرف هستند، طوری طراحی شده اند که مانند یک گنبد شکل می گیرند و همسر شما نمی تواند آنها را احساس کند و خونریزی هم وجود نخواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو