روش استفاده از آی یو دی، مزایا و عوارض جانبی آن

منبع: نی نی بان

79

1398/5/25

13:28


در حقیقت آی یو دی دستگاه کوچکی است که برای جلوگیری از بارداری (خصوصا برای بانوانی که حداقل یک فرزند دارند) درون رحم قرار می گیرد و یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته و باردار شدن های متوالی (اصطلاحا شیر به شیر) محسوب می شود.

مزایای استفاده از آی یو دی (IUD)
آی یو دی از باردار شدن شما به بهترین شکل و به مدت طولانی جلوگیری می کند. تاثیر آی یو دی در جلوگیری از بارداری بیش از 99 درصد است. آی یو دی مانند یک عقیم کننده و روش کاشتنی جلوگیری از بارداری عمل می‌ کند. آی یو دی یکی از موثرترین روش های جلوگیری از بارداری بشمار می آید زیرا هیچگاه آن را مانند قرص یا حلقه فراموش نمی کنید یا مانند کاندوم اشتباه استفاده نمی کنید. می توانید از آی یو دی استفاده کنید و همه چیز را درباره راه های جلوگیری از بارداری فراموش کنید.
استفاده از آی یو دی واقعا راحت است
پس از قرار گرفتن آی یو دی در رحم به ندرت به آن فکر می کنید. آی یو دی تا زمانی که تاریخ انقضای آن فرا برسد یا خودتان بخواهید آن را خارج کنید به عنوان یک روش جلوگیری موثر عمل می کند. به این معنا که نیازی نیست قبل از رابطه جنسی برای تهیه قرص، حلقه یا هر چیز دیگری جهت جلوگیری از بارداری به داروخانه مراجعه کنید. و نیز برخلاف تصور بسیاری از افراد هیچ اختلالی در حین رابطه جنسی ایجاد نمی کند و با آلت تناسلی برخوردی ندارد زیرا در درون رحم کار گذاشته می شود، درصورتی که مقاربت در درون واژن انجام می شود.علاوه بر این آی یو دی به مدت سه تا دوازده سال بسته به نوع آن از بارداری جلوگیری می کند.
می توانید پس از خارج کردن آی یو دی باردار شوید
آی یو دی برگشت پذیر است و در صورتی که قصد بارداری داشته باشید می توانید آی یو دی را در زمان دلخواه خارج کنید. آی یو دی روی باروری شما تاثیر نمی گذارد یا باردار شدن شما را در آینده سخت تر نمی کند. در حقیقت بلافاصله پس از برداشتن آی یو دی می توانید باردار شوید.
آی یو دی عادت ماهانه را بهبود می بخشد
آی یو دی های هورمونی (میرنا، کایلینا، لیلتا و اسکایلا) به کاهش گرفتگی و خونریزی هنگام عادت ماهانه بسیار کمک می کند گاهی اوقات عادت ماهانه برخی افراد به طور کلی قطع می شود. همچنین آی یو دی های هورمونی برای درمان افرادی که از گرفتگی های شدید، خونریزی زیاد هنگام عادت ماهانه و کم خونی رنج می برند، مورد استفاده قرار می گیرد.
در آی یو دی مسی هیچ هورمونی وجود ندارد
برخی افراد بنا به دلایل پزشکی نمی توانند یا ترجیح می دهند برای جلوگیری از بارداری از روشهای غیر هورمونی استفاده کنند. خوشبختانه آی یو دی پاراگارد (مسی) تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از بارداری دارد. علاوه بر این به طور کامل عاری از هورمون است.

عوارض جانبی استفاده از آی یو دی (IUD)
آی یو دی میرنا و اسکایلا عوارض جانبی مشابهی دارند. ممکن است باعث بروز تغییراتی در عادت ماهانه شما شوند. این احتمال وجود دارد که افزایش خونریزی قاعدگی، احساس ناراحتی یا قطع عادت ماهانه را تجربه کنید. سایر عوارض جانبی عبارتند از:
- آکنه
- سردرد
- حساس شدن پستانها
- کیست های تخمدانی
- افسردگی
- احساس درد در شکم و لگن
ممکن است آی یو دی پاراگارد باعث بروز واکنش های آلرژیک در شما شود. برخی از عوارض جانبی آن عبارتند از:
- خونریزی شدید در دوران قاعدگی
- احساس ناراحتی
- طولانی شدن عادت ماهانه
- کمردرد و گرفتگی (در حالی که قبلا تجربه این علائم را نداشتید.)
این احتمال وجود دارد که هر سه نوع آی یو دی از رحم خارج شده یا جای آنها تغییر کند. در این صورت احتمال بارداری افزایش می یابد. همچنین ممکن است انواع آی یو دی ها باعث پارگی رحم یا باعث بروز مشکلات التهابی در لگن شوند، که بسیار به ندرت اتفاق می افتد. به همین دلیل بعد از کار گذاری این دستگاه در درون رحم و نیز یک ماه بعد، انجام سونوگرافی و اطمینان از جایگیری مناسب آن در درون رحم ضرورت دارد. اگر شما چند شریک جنسی دارید آی یو دی بهترین انتخاب برای جلوگیری از بارداری شما نیست زیرا احتمال بروز عفونت و مشکلاتی که به دنبال داردف در این شرایط افزایش می یابد.
برخی افراد از عوارض جانبی استفاده از آی یو دی رنج می برند. این عوارض جانبی پس از عادت کردن بدن به این وسیله خارجی که 3 تا 6 ماه طول می کشد از بین می‌روند. بنابراین در صورت امکان می توانید آن را برای چند ماه خارج کنید و این فرصت خوبی است تا عوارض جانبی بهبود یابند. شما باید عوارض جانبی روشی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید را پیگیری کنید.
برخی از عوارض جانبی عبارتند از:
- احساس درد هنگام قرار دادن آی یو دی
- احساس گرفتگی یا کمردرد تا چند روز پس از قراردادن آی یو دی
- لکه بینی بین عادت های ماهانه
- نامرتب شدن عادت ماهانه
- تشدید خونریزی و گرفتگی در دوران قاعدگی (پاراگارد)
معمولا داروهای مسکن به کاهش گرفتگی و درد کمک می کنند. اگر خونریزی یا گرفتگی بدتر شد و در علائم بهبودی مشاهده نشد با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو