فیبروم رحم در زنان، درمان های خانگی

منبع: نی نی بان

102

1398/5/25

20:37


فیبروم رحمی، توموری است که در رحم رشد می‌کند. تقریبا ۸۰ درصد از زنان فیبروم را تجربه کرده‌اند یا هم اکنون به آن مبتلا هستند. این تومورها، تومورهای خوش خیمی هستند که با نام‌های لیومیوم رحم یا میوما نیز شناخته می‌شوند. اگرچه فیبروم‌ها، سرطانی یا تهدید کننده نیستند، اما گاهی اوقات می‌توانند باعث بروز مشکلات سلامتی شوند. در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی کوتاه این عارضه، روش های درمان فیبروم رحمی را خدمت شما معرفی کنیم.

روش های درمان فیبروم رحمی
اندازه فیبروم‌های رحمی از اندازه‌ی یک بذر تا یک گریپ فروت متغیر است و یک فرد می‌تواند یک تا چند تومور فیبروم در رحم خود داشته باشد. این تومورها ممکن است اصلا هیچ علامتی نداشته باشند به طوری که اغلب زنانی که این مشکل را دارند، از وجود آن بی خبر هستند. البته علائم و نشانه‌ها، به اندازه، محل و تعداد فیبروم بستگی دارد. پیش از معرفی روش‌های درمان فیبروم رحم بهتر است با علائم و انواع آن آشنا شوید. به طور کلی فردی که دچار این مشکل است، ممکن است علائم زیر را تجربه کند.

علائم فیبروم رحمی در زنان
دوره‌های ماهانه‌ای طولانی مدت (بیش از یک هفته)
خونریزی شدید قاعدگی
دیدن لکه یا خونریزی در بین دوره‌ها
احساس فشار یا درد در لگن
کمر درد یا پا درد
دفع مکرر ادرار
مشکل در تخلیه مثانه
یبوست
مشکل در بارداری
در صورتی که افراد شرایط زیر را دارا باشند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به رحم فیبروم باشند.
چه کسانی در خطر بیماری فیبروم رحمی هستند:
افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال
افراد دارای اضافه وزن و چاق
زنانی که سابقه خانوادگی دارند
قاعدگی زودرس قبل از ۱۰ سالگی
خانم‌هایی که از کنترل‌کننده‌های خاص بارداری استفاده کرده‌اند
زنانی که رژیم غذایی ضعیفی دارند
خانم‌های مصرف کننده مشروبات الکلی
فیبروم‌های رحمی می‌توانند در هر بخشی از رحم فرد رشد کنند که در بر اساس محل رشد آن‌ها، نام گذاری و دسته‌بندی می‌شوند.
فیبروم اینترامورال که در دیواره‌های داخلی رحم رشد می‌کند
فیبروم ساب موکوزال که در حفره خالی رخم رشد می‌کند
فیبروم ساب سروزال که عمدتا بیرون از رحم در درون حفره شکم یا حفره لگن رشد می‌کنند.
حال که تا حدودی با این عارضه و مشکل رحمی آشنا شدید، در ادامه روش های درمان فیبروم رحمی را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

روش های درمان خانگی فیبروم رحمی
این تومور رحمی معمولا به صورت معمول یا آهسته رشد می‌کند. در بسیاری از موارد، آن‌ها به ویژه بعد از یائسگی خود به خود کوچک می‌شوند. در این مواقع پزشک معالج می‌تواند بهترین برنامه درمانی را توصیه کند. حتی ممکن است ترکیبی از چندین روش درمانی را برای فرد تجویز کند.
در موارد بسیار شدید که علائم آن آزاردهنده بوده و حتی روز به روز بدتر می‌شوند، ممکن است تنها راه درمان جراحی باشد. جراحی ممکن است، خارج کردن فیبروم یا کل رحم را شامل شود. اما نگران نباشید در اغلب موارد، مراقبت‌های خانگی، تغییر رژیم غذایی و درمان‌های طبیعی می‌تواند به درمان فیبروم و تسکین نشانه‌ها کمک کنند. تغییرات سبک زندگی نیز در جلوگیری از بروز فیبروم مهم هستند.
این روش های درمان فیبروم رحمی ممکن است به علائم فیبروئید فرد کمک کند یا نکند. زیرا تسکین بستگی به شدت علائم او و پیشرفت فیبروم‌ها دارد. قبل از امتحان کردن هر یک از این گزینه‌ها باید با پزشک خود صحبت کنید.

روش‌های درمان فیبروم ها به صورت طبیعی
کاهش وزن:
یک مطالعه بالینی در چین نشان می‌دهد که چاقی و اضافه وزن باعث افزایش خطر ابتلا به فیبروم‌های رحمی می‌شود، چرا که سلول‌های چربی مقادیر زیادی استروژن تولید می‌کنند که خود علت ایجاد این تومورها می‌باشد. کاهش وزن ممکن است تا حدود زیادی به جلوگیری و کاهش اندازه فیبروم کمک کند.
تغذیه برای درمان فیبروم رحمی:
رژیم غذایی روزانه یک عامل بسیار مهم در درمان فیبروم‌ها است. تغذیه مناسب می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم و کاهش خطر کمک کند. همچنین برخی از غذاها می‌توانند به سهولت در علائم کمک کنند.
طبق مطالعات بالینی، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و الکل خطر ابتلا به فیبروم‌های رحمی را افزایش می‌دهند. خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده و غذاهای قندی ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن فیبروم‌ها شود.
این غذاها سطح قند خون را بالا می‌برند که باعث می‌شود بدن فرد هورمون انسولین زیادی تولید کند. غذاهای زیر برای جلوگیری از بروز فیبروم رحمی یا افرادی که با این مشکل مبتلا هستند، منع شده است.
برنج، آرد و پاستا
سودا یا نوشابه‌های شیرین گازدار
شهد ذرت
غلات بسته بندی شده
محصولات پخته شده (کیک، کلوچه و پیراشکی)
چیپس سیب زمینی
کراکر
اما در عوض می‌توانید غذاهایی سرشار از فیبر برای کنترل اشتها، تعادل سازی هورمون‌ها و کاهش وزن مصرف کنید. غذاهای رنگین مانند میوه‌ها و سبزیجات به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند. غذاهای زیر را حتما در دستور تغذیه روزانه خود قرار دهید.
سبزیجات و میوه های خام و پخته شده
میوه‌های خشک
غلات کامل
برنج قهوه‌ای
عدس و لوبیا
دانه‌های کوسکوس
کوینو
ویتامین‌ها و مکمل‌ها:
یکی دیگر از روش های درمان فیبروم رحمی استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های غذایی است. به عنوان مثال شیر و لبنیات ممکن است به کاهش فیبروم کمک کنند. محصولات لبنی حاوی مقادیر زیادی کلسیم ، منیزیم و فسفر هستند. این مواد غذایی ممکن است به جلوگیری از رشد فیبروم رحمی کمک می‌کنند.
برخی از انواع ویتامین‌ها نیز ممکن است به کاهش رشد و اندازه فیبروم ها کمک کنند. تحقیقات این موضوع را تایید می‌کنند که اگر در تغذیه فرد مقدار ویتامین D و وتامین A از منابع حیوانی نظیرِ لبنیات، کم باشد، خطر ابتلا به فیبروم رحمی در او افزایش می‌یابد. برای درمان فیبروم رحمی مصرف ویتامین‌های B۱، B۶ و E، منیزیم و اسید چرب امگا ۳ ضروری است.
می‌توانید این ویتامین‌ها را در مواد غذایی و مکمل‌ها پیدا کنید. اگر می‌خواهید از مکمل‌ها استفاده کنید، قبل از شروع با پزشک خود صحبت کنید.
فشار خون و فیبروم رحمی:
یک مطالعه‌‌ی جدید در هلند نشان می‌دهد که ارتباطی بین فشار خون بالا و فیبروم رحمی وجود دارد. برای درمان فیبروم رحمی و کاهش خطر ابتلا به این مشکل، فشار خون خود را مدیریت کنید. برای اینکار مصرف سدیم و نمک را محدود کنید، به طور مرتب فشار خون خود را چک کنید و به صورت مرتب ورزش کنید.

داروهای گیاهی برای درمان فیبروم رحمی
داروهای گیاهی ممکن است به درمان فیبروم‌ رحمی یا کاهش علائم مرتبط کمک کنند. البته تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این راه‌حل‌ها مؤثر هستند و مؤثرترین دوز برای مصرف چیست؟
گیاهان دارویی قوی هستند و می‌توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. آن‌ها همچنین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تنظیم نشده‌اند پس قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.
از داروهای گیاهی در طب سنتی چین برای کند کردن رشد فیبروئید و درمان علائم استفاده می‌شود. یک فرمول گیاهی به نام Guizhi Fuling یا Gui Zhi Fu Ling Tang وجود دارد که حاوی چندین گیاه است و برای کوچک کردن فیبروم های رحمی، تعادل در سطح هورمون‌ها و سالم نگه داشتن رحم استفاده می‌شود.
همچنین بیوفلاونوئید موجود در چای سبز به نام EGCG ممکن است به کاهش اندازه و تعداد فیبروم‌ها کمک کند. این ممکن است به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و از بین بردن سموم از بدن باشد.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟
در صورتی که هر یک از علائم گفته شده در ابتدای این مقاله را، صرف از نظر از شدت آن تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، پزشک معالج با بررسی‌های مناسب، در مورد روش‌های درمانی تصمیم خواهد گرفت.

سخن نهایی
در این مطلب روش های درمان فیبروم رحمی، علائم و همچنین درمان های گیاهی را بررسی کردیم. امیدواریم که این مطلب نیز برای شما مفید بوده باشد. اگر شما تجربه‌ای در مواجعه با این بیماری دارید لطفا آن‌ها را با دیگر کاربران مجله به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو