لوراتادین با نام تجاری کلاریتین، نوعی آنتی هیستامین است که برای درمان آلرژی ها (رینیت آلرژیک) و دیگر علائم آلرژیک از جمله آبریزش بینی، خارش چشم ها، بینی یا گلو، کهیر و گلودرد مورد استفاده قرار می گیرد. لوراتادین از کهیر یا سایر واکنش های پوستی آلرژیک پیشگیری نمی کند. این دارو می تواند برای درمان آلرژی های فصلی یا دائمی استفاده شود. لوراتادین نوعی آنتی هیستامین است که دارای مولکول هایی با سه حلقه متصل است. لوراتادین را بدون نسخه می توان تهیه کرد. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی فواید لوراتادین، عوارض و نحوه مصرف آن می پردازیم.

اطلاعات مهم در مورد لوراتادین

اگر نسبت به لوراتادین یا کلارینکس حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

لوراتادین

دستوراتی که بر روی بسته دارو درج شده است را دنبال کنید. متخصصان مراقبت های بهداشتی خود را در جریان تمام شرایط پزشکی، آلرژی‌ها و داروهایی که استفاده می‌کنید، قرار دهید.

برخی از انواع داروی تجویز شده جویدنی لوراتادین، حاوی فنیل‌آلانین باشند. اگر شما به فنیل کتونوری مبتلا هستید (PKU)، با پزشک خود صحبت کنید.

چنانچه به بیماری کبدی یا کلیوی مبتلا هستید، قبل از مصرف این دارو، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

موارد استفاده لوراتادین

لوراتادین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی در بدن را کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائم عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را به وجود آورد. لوراتادین برای درمان عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم، کهیر، پوسته پوسته شدن پوست، خارش و سایر علائم سرماخوردگی یا حساسیت به کار می رود.

لوراتادین همچنین برای درمان کهیر و خارش پوست در افرادی که واکنش پوستی مزمن دارند استفاده می شود. لوراتادین همچنین ممکن است برای مقاصد ذکر شده در این راهنمای دارویی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

لوراتادین آنتی هیستامینی است که علائمی مانند خارش، آبریزش از بینی، چشم ها و عطسه  ناشی از تب یونجه و سایر آلرژی ها را درمان می کند. همچنین برای از بین بردن خارش از کهیر نیز استفاده می شود.

لوراتادین از کهیر جلوگیری نمیکند و یا از واکنش آلرژیک جدی ( مانندآنافیلاکسی) پیشگیری یا درمان نمی کند. بنابراین، اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده باشد، همیشه تزریق کننده اپی نفرین را همراه خود داشته باشید. از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید.

اگر خودتان بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید، مهم است که دستورالعمل های بسته بندی تولید کننده را به دقت بخوانید بنابراین در زمان مشورت با پزشک یا داروساز، اطلاعاتی درباره دارو دارید.

اگر از قرص یا کپسول استفاده می کنید، از این دارو برای کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد. اگر از شربت لوراتادین یا قرص های جویدنی آن استفاده می کنید، در کودکان کمتر از 2 سال استفاده نکنید، مگر طبق دستور پزشک.

لوراتادین

نحوه استفاده از لوراتادین در کودکان

اگر از داروهای بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید، قبل از مصرف لوراتادین، تمام دستورالعمل های بسته بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، دستورالعمل های پزشک و دستورالعملهای مربوط به برچسب تجویزی را دنبال کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این داروها را به صورت خوراکی یا بدون غذا یا همراه با غذا، معمولا یک بار در روز و طبق دستور پزشک و یا توصیه روی بسته بندی محصول، مصرف کنید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را خوب بخورید و قورت دهید.

اگر از نوع شربت این دارو استفاده می کنید، از وسایل اندازه گیری دقیق و یا قاشق برای اندازه گیری دوز مصرفی استفاده کنید. از یک قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است نتوانید دوز مناسب را اندازه گیری کنید.

دوز مصرفی بستگی به سن، وضعیت و پاسخ شما به درمان دارد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و یا این دارو را بیشتر از چیزی که تجویز شده است مصرف نکنید. این دارو را بیشتر از سنین توصیه شده مصرف نکنید.

اگر علائم آلرژی شما پس از 3 روز درمان، بهبود پیدا نکردند یا اگر کهیر بیشتر از 6 هفته طول کشید، به پزشک خود اطلاع دهید. چنانچه وضعیت شما بدتر شد یا فکر می کنید که یک مشکل جدی پزشکی دارید (به عنوان مثال،واکنش حساسیتی شدید یا آنافیلاکسی)، فورا  به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف لوراتادین، اگر به این دارو یا به دزلوراتادین  حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا  داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند  واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگری را ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز بگویید. در صورت داشتن شرایط خاصی از قبیل بیماری کلیوی و بیماری کبدی، با این دارو بدون مشاوره با پزشک خود، خود درمانی نکنید.

هنگامی که این دارو در دوز های توصیه شده مصرف شود،معمولا باعث خواب آلودگی نمی شود. با این حال، از رانندگی،  استفاده از ماشین آلات یا فعالیت هایی که مستلزم هوشیاری هستند، تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید.

اگر کهیر دارید و پزشک شما لوراتادین را تجویز کرده است یا اگر برای درمان کهیر، خودتان از این دارو استفاده می کنید، در صورت بروز این علائم، به پزشک خود اطلاع دهید چرا که این علائم نشان دهنده شرایط جدی تری هستند، مانند کهیر هایی که به رنگ غیر معمول هستند، کهیرهایی که مانند کبودی یا زخم  هستند و کهیر هایی که خارش ندارند.

لوراتادین

شربت لوراتادین یا قرص های جویدنی ممکن است حاوی قند  یا آسپارتام( شیرین کننده مصنوعی) باشند. اگر دچار دیابت، فنیل کتونوری (PKU)، و یا دیگر شرایطی هستید که نیاز به محدود کردن یا پرهیز از مصرف آسپارتام هستید، با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده بی خطر این دارو مشورت کنید.

افراد سالمند ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی یا سردرگمی داشته باشند. این عوارض جانبی می تواند خطر سقوط را افزایش دهند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز مورد مصرف قرار بگیرد. قبل از مصرف این دارو، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

این دارو می تواند به شیر مادر منتقل می شود. با این حال، بعید به نظر می رسد که به کودک شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

چگونه باید لوراتادین را مصرف کنم؟

  • دقیقاً مطابق دستورالعمل برچسب یا مطابق نظر پزشک خود استفاده کنید. در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده از آن استفاده نکنید. برای سرماخوردگی یا حساسیت زایی معمولاً فقط برای مدت کوتاهی مصرف می شود تا زمانی که علائماز بین برود.
  • این دارو را به کودکان کمتر از 2 سال ندهید. همیشه قبل از دادن داروی سرفه یا داروی سرماخوردگی به کودک با پزشک معالج مشورت کنید. مرگ ناشی از مصرف داروهای سرفه و داروهای سرماخوردگی در كودكان بسیار کم است.
  • لوراتادین معمولاً یک بار در روز مصرف می شود. از دستورالعمل پزشک خود پیروی کنید.
  • قرص معمولی را خرد نکنید، نجویید و یا نشکنید. قرص را کاملاً ببلعید.
  • داروی مایع را با سرنگ دوز شده یا یک قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری دوز اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید، از داروخانه تهیه کنید.
  • قرص جویدنی قبل از بلع آن باید جویده شود.
  • قرص را در بسته خود نگه دارید تا زمانی که آماده مصرف آن باشید. بسته را باز کنید و فویل را عقب بزنید. قرص را از طریق فویل فشار ندهید چراکه ممکن است قرص را خراب کنید.
  • برای جدا کردن قرص و قرار دادن آن در دهان از دست های خشک استفاده کنید.
  • قرص را کاملاً ببلعید. اجازه دهید بدون جویدن در دهان حل شود. در صورت تمایل، ممکن است مایعات بنوشید تا به بلع قرص حل شده کمک کند.
  • اگر علائم شما بهبود نیافت یا با وخیم تر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.
  • دوز مصرفی شربت لوراتادین را با یک سرنگ یا با یک قاشق مخصوص و یا پیمانه پزشکی اندازه گیری کنید. اگر وسیله اندازه گیری دوز ندارید، از داروساز خود، یکی درخواست کنید.
  • قرص های جویدنی را باید قبل از قورت دادن، بجوید.

لوراتادین

در مورد قرص های خوراکی موارد زیر را رعایت کنید:

  • قرص را تا زمان مصرف آن، در بسته بندی مخصوص خود نگه دارید. بسته بندی را باز کنید و روکش روی قرص را باز کنید. قرص را با فشار از روکش جدا نکنید و یا به قرص آسیبی نرسانید.
  • برای خارج کردن قرص و قرار دادن آن در دهان خود، دست های خود را خشک کنید.
  • قرص را قورت ندهید و اجازه دهيد که قرص بدون جویدن، در دهانتان حل شود. در صورت تمایل، می توانید برای کمک به قورت دادن قرص حل شده، آب بنوشید.
  • در صورت بهبود نیافتن و یا بدتر شدن علائم، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

اطلاعات مربوط به دوز مصرفی لوراتادین

مقدار دوز معمولی لوراتادین برای افراد بزرگسال و مبتلا به رینیت آلرژیک، 10 میلیگرم به صورت خوراکی و یکبار در روز می باشد.

مقدار دوز معمولی برای افراد بزرگسال و مبتلا به کهیر، 10میلیگرم  به صورت خوراکی و یکبار در روز می باشد.

مقدار دوز معمولی برای کودکان 2 تا 5 ساله و مبتلا به رینیت آلرژیک،5 میلیگرم به صورت خوراکی( شربت) و یک بار در روز می باشد.

برای کودکان 6 سال یا بالاتر، 10 میلیگرم  به صورت خوراکی و یک بار در روز می باشد (قرص، کپسول و قرص های تجزیه شونده)

مقدار دوز معمولی برای کهیر در کودکان 2 تا 5 ساله، 5 میلیگرم به صورت خوراکی( شربت) و  یک بار در روز می باشد

برای کودکان 6 سال یا بالاتر، 10 میلیگرم  به صورت خوراکی و یک بار در روز می باشد (قرص، کپسول و قرص های تجزیه شونده)

لوراتادین به شکل قرص یا شربت است. دوز استاندارد لوراتادین برای افراد بزرگسال، 10 میلیگرم در روز است. شما می توانید لوراتادین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.  همچنین باید دستورالعمل های پزشک و داروساز خود را دنبال کنید.

لوراتادین

عوارض جانبی لوراتادین

بروز عوارض جانبی لوراتادین در آزمایشات بالینی خفیف بود. در طول آزمایشات بالینی، خواب آلودگی ناشی از مصرف لوراتادین بیشتر از  پلاسبو (دارونما) گزارش نشد. عوارض جانبی گزارش شده از مصرف لوراتادین شامل سردرد، خشکی دهان، خونریزی بینی، گلودرد، زخم دهان، اختلالات خواب، عصبی بودن،  انجام حرکات غیر طبیعی در کودکان (hyperkinesia )، ضعف، درد معده، سوزش سر دل، اسهال، آلوپسیا (به ندرت)، عملکرد غیر طبیعی کبد (به ندرت) و قرمزی و خارش چشم می باشد. چنانچه پس از مصرف لوراتادین، عوارض جانبی شدیدی را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی زیر باید فورا تحت درمان قرار بگیرند زیرا ممکن است منجر به بروز  واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی با عنوان آنافیلاکسی شوند. این عوارض جانبی عبارتند از به سختی نفس کشیدن، تنگی نفس، تورم چشم ‌ها، صورت، لب‌ ها، زبان، جاری شدن غیر قابل کنترل بزاق دهان و یا خس خس سینه. این شرایط ممکن است با کهیر یا خارش و یا بدون آنها، همراه باشند.

بروز علائم واکنش آلرژیک مانند: کهیر؛ تنگی نفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

در صورت وجود این علائم استفاده از لوراتادین را متوقف کنید و در صورت وجود علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید.

  • ضربان قلب سریع یا ناهماهنگ
  • سردرد شدید
  • احساس سبکی

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • احساس خستگی یا خواب آلودگی
  • درد معده، استفراغ
  • خشکی دهان
  • احساس عصبانیت یا بیش فعالی

عناوین دیگر برای لوراتادین یا داروهای حاوی لوراتادین

کلاریتین،آلاورت، قرص های کلاریتین ردی، کلاریتین 24 ساعته. این محصولات نیز حاوی لوراتادین هستند: کلاریتین D، کلاریتین D 12 ساعته و کلاریتین D 24 ساعته.

اطلاعات دیگری درباره لوراتادین

در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده، آن را مصرف کنید، اما اگر زمان نوبت دوز بعدی رسیده است، از مصرف نوبت دوز فراموش شده صرف نظر کنید. این دارو ممکن است به صورت بدون برچسب تجویز شود یعنی اینکه پزشک ممکن است این دارو را برای بیماری دیگری غیر از آلرژی تجویز کند.

محدودیت های غذایی پس از مصرف لوراتادین چیست؟

دستورالعمل پزشک خود را در مورد هرگونه محدودیت در مورد غذا، نوشیدنی یا فعالیت خود انجام دهید.

داروی فکسوفنادین

اگر یک نوبت لوراتادین را مصرف نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نزدیک دوز برنامه ریزی شده بعدی است، دوز از دست رفته را استفاده نکنید. برای مصرف دوز از دست رفته داروی اضافی مصرف نکنید.

اوردوز کردن با لوراتادین

فورا با مراقبت های پزشکی تماس بگیرید یا با شماره راهنمای سم تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل سردرد، خواب آلودگی و ضربان قلب تند یا تپش قلب باشد.

چه داروهای دیگری روی لوراتادین تأثیر خواهند گذاشت؟

سایر داروها ممکن است با لوراتادین تداخل کنند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی بدون نسخه  در مورد تمام داروهای مورد استفاده و هر دارویی که شروع کرده اید یا استفاده از آن را متوقف کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از مصرف لوراتادین باید با پزشک خود درمورد چه چیزی صحبت کنم؟

اگر به لوراتادین یا به desloratadine (Clarinex) حساسیت دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.

در صورت داشتن شرایط پزشکی دیگر، از پزشک یا داروساز سؤال کنید که آیا استفاده از این دارو برای شما بی خطر است یا خیر، به خصوص در موارد زیر:

  • آسم
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • پیش بینی شده است این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب نمی رساند. اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید.
  • لوراتادین می تواند از شیر مادر منتقل شود و ممکن است به یک کودک شیرده آسیب برساند. در صورت شیردهی کودک به پزشک خود بگویید.
  • برخی از اشکال لوراتادین ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد. در صورت وجود فنیل کتونوری (PKU) قبل از مصرف لوراتادین با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو را بدون توصیه پزشک به کودک کمتر از 6 سال ندهید.
  • تمام دستورالعمل های موجود در برچسب و بسته بندی داروی خود را به دقت مطالعه کنید. در مورد تمام شرایط پزشکی خود، آلرژی و تمام داروهای مورد استفاده خود به پزشکتان بگویید.