عفونت ادراری در بارداری، روش جلوگیری طبیعی

منبع: نی نی بان

141

1398/5/26

12:55


ابلیمو و عفونت ادراری دو موضوع جدانشدنی می باشند و بسیاری معتقدند با مصرف روزانه ی آبلیمو می توان از بروز عفونت ادراری جلوگیری کرد. هرکسی در دوران زندگیش عفونت ادراری را تجربه کرده است و برای افراد بسیار آزار دهنده است و همیشه دنبال راهی برای درمان آن هستند .برخی افراد عفونت ادراری را خیلی بیشتر تجربه می کنند و این موضوع خیلی موجب آزارشان می شود.عفونت ادراری در واقع عفونت در هرقسمت دستگاه ادراری از جمله عفونت مثانه ، عفونت مجاری ادراری و کلیه ها می باشد.عفونت ادراری در هر رده ی سنی اتفاق می افتد اما بابد توجه داشت که در میان زنان بسیار شایع تر می باشد .عفونت ادراری زمانی که به کلیه ها می رسد بسیار خطرناک و جدی می شود.در این مقاله سعی شده مفصلا در مورد عفونت ادراری و راه های درمان آن صحبت شود.

عفونت ادراری چیست؟
عفونت ادراری(urinary tract infection) که به اختصار UTI گفته می شود در واقع عفونت همه ی قسمت های دستگاه مجاری ادراری می باشد.این قسمت ها شامل کلیه ها ، مجاری ادراری و مثانه می باشد که عفونت در هر کدام از این قسمت ها ناراحتی و مشکلاتی ایجاد می کند که بسیار آزار دهنده است.در صورتی که عفونت به کلیه ها برسد بسیار آزار دهنده می شود و موضوع جدی و خطرناک می شود.در صورت مشاهده هرگونه علائمی در ناحیه تناسلی مبنی بر وجود عفونت ادراری حتما برای درمان آن اقدام کنید.
از انواع عفونت های ادراری می توان موارد زیر را نام برد:
1.عفونت کلیه ها:که بسیار خطرناک می باشد و حتما به طور جدی باید برای درمان اقدام کرد.از علائم عفونت کلیه ها می توان درد کمر و درد پهلو ها ، تب بالا و لرز و یا تهوع و استفراغ باشد.
2.عفونت مجاری ادراری که زمانی که این عفونت اتفاق می افتد با سوزش بسیار همراه است.
3.عفونت مثانه که در این حالت حس درد و فشار در ناحیه لگن دارید و در زیر شکم احساس درد می کنید.در بسیار از مواقع با تکرر ادرار و خون در ادرار همراه است.این مدل از عفونت به دلیل نوعی باکتری به نام اشریشیاکولی ایجاد می شود .همه ی خانم ها به دلیل آنوتومی بدنشان در معرض این باکتری قرار دارند و در بسیاری از موارد رابطه ی جنسی می تواند موجب این باکتری شود البته نه در همه ی موارد.
عفونت مثانه (التهاب مثانه)
این نوع از عفونت های ادراری بدلیل ورود نوعی باکتری به نام اشریشیا کولی (نوعی باکتری که عموما در دستگاه گوارش وجود دارد) به بدن رخ می دهد. هرچند رابطه جنسی می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود، اما همیشه علت این بیماری نیست. همه زنان بدلیل آناتومی خاص بدنی خود در خطر ابتلا به این بیماری می باشند.

وجود خون در ادرار را جدی بگیرید
وجود خون در ادرار را باید بسیار جدی گرفت و سریعا برای درمان اقدام کرد.وجود خون در ادرار نشان دهنده ی این است که جدار عروق آسیب دیده اند و حتی رنگ خون می تواند در تشخیص اینکه خونریزی از کجا اتفاق افتاده بسبار موثر باشد.این خونریزی ها همیشه به راحتی قابل تشخیص نیستند.
مثلا اگر خونریزی پررنگ باشد می تواند نشان دهنده ی این باشد که خونریزی از ناحیه ی فوقانی اتفاق افتاده است که می تواند نشان دهنده ی سنگ کلیه باشد.
عفونت داخل مثانه و وجود تومور در دستگاه ادراری موجب خونریزی های لخته ای می شود.
همچنین خونریزی می تواند به علت بالا بودن کلسیم در ادرار ، اسید اوریک زیاد و کریستال اوری باشد و بیشتر این عفونت ها مربوط به دستگاه ادراری تحتانی می باشند. عفونت پیشابراه اوتریت، عفونت مثانه سیستیت و عفونت کلیه پیلونفریت نام دارد. در عفونت دستگاه ادراری تحتانی دو عضو یعنی پیشابراه و مثانه درگیرند که گاه کلیه‌ها نیز درگیر می‌شوند. اگر درمان مناسب انجام نشود باکتری‌ها به نقاط فوقانی دستگاه ادراری تجاوز می‌کنند.

به طور کلی عفونت دستگاه ادراری علائم زیر را دارد
عفونت دستگاه ادراری ممکن است علائمی نداشته باشد و تا مدت ها متوجه این علائم نشوید اما در صورتی که علائمی داشته باشد این علائم به صورت زیر می باشد:
احساس نیاز شدید به ادرار کردن
احساس سوزش هنگام ادرار
ادرار پی در پی و کم حجم
ادرار کدر
ادرار سرخ، صورتی روشن، قهوه ای و یا ادرار به همراه خون
ادرار پر بو
درد لگن در خانم ها
درد مقعد در آقایان
در افراد مسن و میانسال ممکن است عفونت ادراری با بیماری دیگری اشتباه گرفته شود.

عوامل افزایش احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری زنان
سیستم ایمنی ضعیف
داشتن سیستم ایمنی ضعیف خطر ابتلا به انواع عفونت ها از جمله عفونت دستگاه ادراری را افزایش می دهد .کسانی که دیابت دارند هم بیشتر در معرض چنین بیماری هایی هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
مشکلات در دستگاه ادراری
مشکلات و اختلالات در دستگاه ادارای موجب عفونت های ادراری می شود و افرادی که در دستگاه ادراری دچار اختلال هستند بیشتر در معرف عفونت ادراری قرار دارند.
آناتومی بدن زنان
آناتومی بدن زنان به گونه ای است که خانم ها در طول زندگی خود حداقا یکبار آن را تجربه می کنند.به علت نزدیک بودن مقعد یه مجاری ادراری عفونت راحت تر اتفاق می افتد.
استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری
وسایل پیشگیری از بارداری مانند دیافراگم می تواند موجب عفونت ادراری شود.
بعد از یائسگی
بعد از یائسگی به دلیل اینکه استروژن در بدن کم می شود احتمال ابتلا به عفونت ادراری بسیار بیشتر می شود.
استفاده از سوند
افرادی که به دلایل مختلف و بیماری های مختلف نمی توانند ادرار کنند و مجبورند سوند مصرف کنند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.
عفونت ادراری چه عوارضی دارد؟بسیاری از خانم ها عفونت ادراری را حتما یک بار تجربه کرده اند.در صورتی که عفونت ادراری به موقع درمان شود مشکلی ایجاد نمی کند اما در صورتی که درمان نشود و در بدن باقی بماند می تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند و حتی درمان را سخت تر.
1.عفونت ادراری ماندگار در بدن می تواند موجب آسیب دائمی کلیه ها شود بخصوص این مشکلات در کودکان بسیار رایج تر می باشد.
2.زنانی که عفونت ادراری به مدت طولانی در بدنشان باقی مانده است بیشتر در معرض زایمان زودرس و به دنیا آوردن کودکان کم وزن هستند.
3.عفونتی که بر اثر عفونت ادراری در بدن باقی مانده می تواند بسیار خطرناک باشد و در بدن عود کند و مشکلات جدی ایجاد کند.

تشخیص بیماری عفونت ادراری
عفونت ادراری مانند هر بیماری دیگری در ابتدا علائمی دارد اما این علائم برای تشخیص درست کافی نمی باشد و نیاز به انجام آزمایش برای تشخیص درست می باشد.برای تشخیص عفونت ادراری از ادرار نمونه گرفته می شود و در آزمایشگاه بر روی باکتری های موجود در ادرار آزمایش انجام می دهند .در آزمایشگاه ظرف مخصوصی در اختیار بیمار قرار می گیرد تا نمونه آزمایشش را در آن قرار دهد.البته ممکن است پزشک تشخیص دهد که این علائمی که دارید علائم بیماری های دیگری است این بیماری ها که ممکن است علائمی شبیه عفونت ادراری داشته باشند کلامیدیا و یا تبخال تناسلی باشد.در صورتی که پزشک به این بیماری ها شک کند آزمایش های بیشتری را تجویز می کند.

9 راهی که می توان از بروز عفونت ادراری جلوگیری کرد:
1.سعی کنید روزانه به مقدار زیادی آب بنوشید.آب زیاد از عفونت ادراری جلوگیری می کند.
2.بعد از رابطه ی جنسی حتما سعی کنید ادرار کنید تا باکتری ها خارج شوند.خوردن آب را فراموش نکنید.
3.آب شاتوت برای جلوگیری از این بیماری بسیار مناسب می باشد .در صورتی که دسترسی به آب شاتوت ندارید می توانید از قرص ان استفاده کنید.
4.در صورتی که مشکوک هستید که عفونت ادراری گرفته باشید حتما قبل از رابطه جنسی مقدار زیادی آب بنوشید و بهد از رابطه مثانه را خالی کنید تا باکتری ها خارج شوند.
5.از مواد ضدعفونی کننده و خوشبو کننده که می تواند موجب حساسیت و آزاد شود خودداری کنید.
6.واژن خود را همیشه تمیز نگه دارید.
7.از پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی خودداری کنید.
8.لباس های خنک ، گشاد و نخی بپوشید.
9.هرگز از اسپری ها و خوش بو کننده های آلت تناسلی استفاده نکنید.در بسیاری از مواقع این مواد حساسیت زا هستند.

دلیل اصلی عفونت ادراری چیست؟
باکتری ها از طریق مجاری ادراری وارد دستگاه ادراری می شوند و به سمت مثانه حرکت می کنند و رشد می کنند و محیط دستگاه ادراری را آلوده می کنند و عفونت ادراری را ایجاد می کنند.البته دستگاه ادراری طوریست که خود در مقابل باکتری ها دفاع می کند اما در برخی مواقع دیگر توانایی دفاع ندارد و به راحتی باکتری ها وارد دستگاه ادراری می شود.
عفونت پیشآبراه (اورتریت)
این نوع از عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری های دستگاه گوارش از طریق مقعد وارد پیشآبراه می شوند. همچنین در زنان ممکن است بیماری های مقاربتی همچون تبخال تناسلی، سوزاک و کلامیدیا می توانند باعث اورتریت شوند.

درمان عفونت ادراری
معمولا برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود اما پزشکان برای تجویز داروها به میزان باکتری های موجود در ادرار توجه می کنند.عفونت ادراری هم مانند همه ی بیماری ها برای درمان کامل باید درمان را به طور کامل انجام داد و معمولا تا چند روز بعد از شروع درمان علائم بیماری کم کم از بین می روند .در صورتی که به طور مداوم دچار بیماری می شوید ممکن است به هورمون تراپی ، تست ادرار خانگی ف مصرف آنتی بیوتیک بیشتری نیاز باشد.در انواع عفونت های شدید نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک های تزریقی و بستری در بیمارستان می باشد.

درمان های خانگی رفع عفونت ادراری
در بسیاری از مواقع درمان های خانگی برای درمان عفونت ادراری جواب می دهند البته در صورتی که بیماری بسیار خفیف و در مراحل ابتدایی باشد.
1.آب پرتقال
پرتقال سرشار از ویتامین ث می باشد و می توانید از آن برای درمان عفونت ادراری استفاده کنید به این صورت که هر روز صبح آب دو عدد پرتقال را گرفته و مقداری لیمو ترش در آن بریزید و میل کنید .
2. پاپایا
پاپایا سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان می باشد و حالت اسیدیته دارد و با مصرف آن میزان اسیدیته ادرار بالا می رود و باعث دفع باکتری ها می شود.
3. آب انگور قرمز
آب انگور قرمز حاوی مقادیر بسیار زیاد آنتی اکسیدان می باشد و با مصرف آن می توانید به درمان عفونت ادراری خود کمک کنید.آنتی اکسیدان موجود در انگور قرمز التهابات را کاهش می دهد .
4. آب آناناس
آب آناناس برای از بین بردن التهابات بسیار مفید می باشد .می توانید در صورتی که به عفونت ادراری دچار شده اید آب آناناس را هرروز مصرف کنید.
لازم به ذکر است که برای درمان عفونت ادراری باید مصرف مواد غذایی و قلیایی را بیشتر کنید و این رژیم غذایی را به مدت 5 روز ادامه دهید.باید ph بدن خو را کنترل کنید تا باکتری ها از ادرار و دستگاه ادراری خارج شوند .
در صورتی که فقط مواد غذایی اسیدی مصرف کنید محیط مناسب برای رشد باکتری ها فراهم می شود .هدف از این رژسیم جلوگیری از ایجاد این رژیم می باشد. در دو روز اول باید این مواد غذایی اسیدی و قلیایی را مصرف کنید:
مواد غذایی قندی مانند شیرینیجات صنعتی به تغذیه باکتری ها کمک می کنند. این مسئله نیز باعث کند شدن روند بهبود و درمان عفونت ادراری می شود.
برای درمان و جلوگیری از عفونت ادراری هر روز آبلیمو بخورید:
(درمان و پیشگیری از عفونت ادراری)
آمار ابتلا زنان به عفونت ادراری بیشتر از مردانست بطوری که بیش از 50 درصد زنان در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار عفونت ادراری میشوند عفونت ادراری مخصوصا در زنان باردار افزایش میابد عفونت ادراری میتواند باعث عفونت کلیه،زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم شود پس پیشگیری از عفونت ادراری مخصوصا در طول بارداری اهمیت ویژه ای دارد.
(علایم ابتلا به عفونت ادراری در بارداری)
روز خود را با یک لیوان آب گرم مخلوط آب یک عدد لیمو تازه شروع کنید این روش بهترین راه برای پاکسازی بدن ازجمله دستگاه ادراری است.
_ آبلیمو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که باعث دفع عفونت باکتریایی از بدن و در نتیجه ازبین رفتن باکتری های عفونی از مثانه میشود
_ آبلیمو PH اسیدی خون و دستگاه ادراری را به قلیایی تغییر میدهد و مانع رشد باکتری های فرصت طلب میشود
_ آبلیمو به عنوان یک دیورتیک(ادرارآور) عمل میکند و باعث دفع باکتری ها میشود.

طریقه مصرف آبلیمو درمان عفونت ادراری:
_ آب یک عدد لیمو را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح تا از بین رفتن عفونت ادراری میل کنید
_ آب لیمو را به چای،چای سبز،دمنوش نعنا و چای زنجبیل و عسل مخلوط کنید و میل کنید
_ از آبلیمو تازه در انواع سالاد استفاده کنید.
علاوه بر خاصیت لیمو در درمان عفونت ادراری مصرف آبلیمو در بارداری از یبوست، مشکلات معده،تهوع بارداری جلوگیری کرده موجب افزایش هوش،زیبایی چهره و بهبود وزنگیری جنین می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو