تمام پیش‌فرض‌هایتان را از تار و تنظیم، آهنگسازی و... کنار بگذارید / یادداشت مازیار شاهی درباره کنسرت "صنم ناهنجار" علی قمصری

76

1398/5/26

17:21


مازیار شاهی: استفاده از آکوردهای متنوع و هوشمندانه و ملودی‌های فرعی، بهره‌گیری فکر شده از سازهای کوبه‌ای و تسلط خوب نوازندگان در اجرا، حاصل کار را شنیدنی و یکدست کرده بود.

تمام پیش‌فرض‌هایتان را از تار و تنظیم، آهنگسازی و... کنار بگذارید / یادداشت مازیار شاهی درباره کنسرت "صنم ناهنجار" علی قمصری

سرویس موسیقی هنرآنلاین: پنجشنبه 24 مرداد به دیدن کنسرت "صنم ناهنجار" به آهنگسازی علی قمصری رفتم. اجرا در چند بخش قابل توجه و بررسی بود:

نوازندگی‌، آهنگسازی، تنظیم و سازبندی، دکور، نورپردازی و خواننده‌ها

از سال 1383 که برای اولین بار تار علی قمصری را شنیدم (آلبوم "نقش خیال") تا امروز، کاری نبوده که منتشر کند و نشنوم. علی از همان اولین اثرش، در تار بیانِ خودش را داشت؛ اما اتفاقی که امروز در نوازندگی علی افتاده، این است که در همان بیانِ شخصی، بسیار عمیق‌تر و پخته‌تر شده است. در اجرای صحنه‌ای دیشب، تکنیکی بسیار درخشان همراه با سونوریته‌ شخصی و بیانی جاافتاده داشت‌. گویی قمصریِ نقشِ خیال، قمصری‌تر شده بود. تکنیک بالای علی ابداً تار را به سمت تکنیک‌زدگی نبرد و تکنیک، بسیار خوب در خدمتِ بیان احساساتِ درونیِ نوازنده قرار گرفته بود. نکته‌ قابل توجه این است که علی، سخت‌ترین کارهای تکنیکی را به راحت‌ترین شکل با تار انجام می‌دهد و به قدری در اجرا مسلط و راحت و بدون فشار است که شاید کسانی که با تار آشنا نیستند، متوجه نشوند برخی کارهایی که باز ساز می‌کند، چقدر سخت و پیچیده است.

آهنگسازی همان آهنگسازی آشنای قمصری بود؛ به‌خصوص در آهنگ‌های با کلام. از نکات قابل توجه استفاده همزمان از دو خواننده در تصانیف بود و از آنجایی که تن صدای دو خواننده بسیار متفاوت بود، حضور توأمانشان به تنوع رنگ‌آمیزی کار کمک کرده بود. خود قمصری نیز گاهی اوقات خوانندگان را همراهی می‌کرد که ژوست‌خوانی و فواصل سختی که می‌خواند، قابل توجه بود. آثار قمصری در این اجرا، بسیار خوب پرداخت شده بود. با وجود تعداد کم سازها و نبود یک نوازنده‌ ملودی و یک نوازنده‌ کوبه‌ای (که به دلیل خانم بودن، مجوز حضورشان صادر نشده بود) بافت هارمونیک و کنترپوان آهنگ‌ها کم‌نظیر بود. استفاده از آکوردهای متنوع و هوشمندانه و ملودی‌های فرعی، بهره‌گیری فکر شده از سازهای کوبه‌ای و تسلط خوب نوازندگان در اجرا، حاصل کار را شنیدنی و یکدست کرده بود.

دکور و نورپردازی اجرای دیشب، کمک شایانی به برقراری ارتباط مخاطب با اجرا کرده بود. در این زمینه صاحب نظر نیستم ولی به‌عنوان مخاطبِ عام، از دیدن نورپردازی و دکور، حس خوبی داشتم.

اگر می‌خواهید از این اجرا بیشترین لذت را ببرید، بایستی تمام پیش‌فرض‌هایتان از تار و تنظیم و آهنگسازی موسیقی دستگاهی را به کناری بگذارید و بروید ببینید این گروه چه ارمغانی برایتان دارد. برای من لحظاتی پر از هیجان، تعهد، عشق و هنر ناب بود. نرفته بودم تار شهناز و لطفی و آهنگ مشکاتیان و تنظیم علیزاده را بشنوم. رفته بودم قمصری را بشنوم؛ به جان شنیدم و بسیار لذت بردم و انصافاً علی بسیار خوب خودش و افکارش را در این اجرا عیان کرد.

نکته‌ پایانی قیمت بسیار پایین بلیت‌های اجرا بود که نشان می‌داد این کنسرت برای پر کردن جیب اعضا ساماندهی نشده و آمده است تا موسیقی سالم و ناب را به سهولت در اختیار مخاطبان قرار دهد.

مازیار شاهی آهنگساز و نوازنده‌ تار و سه‌تار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو