اقتباسی وفادار از داستان "چه بارانی باشد چه آفتابی" / روایت حسن بمبایی چی از نمایش "عصر متوسط ها"

66

1398/5/26

17:21


حسن بمبایی چی گفت: در نگارش "عصر متوسط‌ها" اقتباسی وفادار از داستان "چه بارانی باشد چه آفتابی" نوشته کازوئو ایشی‌گورو داشته‌ام و مخاطب با دیدن این نمایش آن داستان برایش تداعی خواهد شد.

اقتباسی وفادار از داستان "چه بارانی باشد چه آفتابی" / روایت حسن بمبایی چی از نمایش "عصر متوسط ها"

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "عصر متوسط‌ها" به نویسندگی و کارگردانی حسن بمبایی‌چی از 14 مردادماه ساعت 19:30 در سالن کوچک تالار مولوی با بازی حمید ذکیانی، عباس صابری و غزل نعیمی روی صحنه است.

حسن بمبایی‌چی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه نمایش "عصر متوسط‌ها" اجرای یک پایان‌نامه است، درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: دوره‌ای که ما در آن به سر می‌بریم به زعم من عصر متوسط‌بودگی است و داستان و ماجرای این نمایش نیز برهمین اساس است.

او در ادامه افزود: این نمایشنامه از داستانی به نام "چه بارانی باشد چه آفتابی" نوشته کازوئو ایشی‌گورو اقتباس شده است چراکه این اثر داستانی با ایده متوسط‌بودگی کار من هماهنگ بود. پس از آن طی شرکت در فراخوان تئاتر مولوی این نمایش پذیرفته شد و اکنون در این تالار نمایشی اجرا می‌شود.

این کارگردان جوان درباره موضوع و مضمون این اثر خاطرنشان کرد: ما مدام در زندگی‌مان در حال ساختن و خراب کردن هستیم و داستان این نمایش اینگونه است که زندگی زوجی در حال تخریب است و فردی آمده تا به آن‌ها کمک کند...

بمبایی‌چی ضمن اشاره به اینکه این نمایش با ریتمی تند اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این ریتم تند در وهله نخست احترام به زمان مخاطب بود و در مرحله دوم چنین بود که بستر سالن نمایش به گونه‌ای است که نمی‌توانستیم بستر فراخ‌تری را به آن اختصاص دهیم چراکه محدوده و فضا کوچک است و ما این امکان را نداشتیم که بازی‌های بیشتری داشته باشیم. همچنین روند نمایشنامه و اجرا به گونه‌ای بود که ریتم تند و دیالوگ‌های پینگ پنگی را در نظر بگیریم و در نهایت این اثر با مذاکرات و هماهنگی که با اعضای گروه داشتیم با ریتمی تند اجرا شود.

او همچنین درباره اقتباس از داستان "چه بارانی باشد چه آفتابی" عنوان کرد: اقتباس از این داستان تنها در حد ایده نبوده هرچند که برای من آن ایده در ساختار داستان بسیار مهم بوده اما برخی از دیالوگ‌ها بر همان اساس است. بحث و صحبت از متوسط‌بودگی در آن داستان نمی‌شود و من این موضوع را به آن اضافه کردم. من در نگارش این نمایشنامه  اقتباس وفادار از آن داستان داشته‌ام و مخاطب با دیدن این نمایش آن داستان برایش تداعی خواهدشد.

او درباره طراحی صحنه نمایش "عصر متوسط‌ها" یادآور شد: طراحی صحنه این نمایش با همفکری با طرح صحنه اثر رقم خورد. سعی‌مان بر این بوده با توجه به بضاعت‌مان طراحی صحنه داشته باشیم و دلایلی برای این طراحی داشته باشیم. نوعی رنگ زرد در صحنه نمادی از جدایی است و المان‌هایی از متوسط‌بودگی نیز در صحنه دیده می‌شود؛ عکسی شش تکه که ارجاعی به این موضوع است، آباژوری ساخته‌ایم که در واقع آباژور نیست اما سعی کردیم شماتیک و تماتیک نشان دهیم که یک آباژور وجود دارد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه، لباس و گرافیک: سینا آقایانی، طراح نور : مهدی پارسی، طراح گریم: آیدا فرشادی، عکاس: الهام خضری‌پور و ریحانه برقانی، موسیقی: آلبوم شهر و بازی ساخته بامداد افشار، مشاور رسانه‌ای: صدرا صباحی و تبلیغات مجازی: آیناز سلمانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو