4 خاصیت باورنکردنی کره بادام زمینی

منبع: اوما

193

1398/5/26

18:43


4 خاصیت باورنکردنی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین موادغذایی در جهان است. با وجود خوشمزگی این ماده غذایی، همه افراد نمی توانند از آن لذت ببرند. برخی افراد نسبت به این ماده غذایی آلرژی دارند، و برای درصد کمی از مردم، این ماده غذایی می تواند کشنده باشد.

کره بادام زمینی چیست؟

کره بادام زمینی یک غذای نسبتا فراوری نشده است. این ماده غذایی اساسا بادام زمینی است که برشته شده است، تا زمانی که به خمیر تبدیل شده است. با این حال، بسیاری از مارک های تجاری کره بادام زمینی حاوی ترکیبات مختلفی از قبیل شکر، روغن های گیاهی و حتی چربی ترانس است.

خوردن بیش از حد قند و چربی ترانس به مشکلات مختلف سلامتی، مانند بیماری قلبی منجر می شود. به جای خرید مواد غذایی نامناسب، کره بادام زمینی واقعی را انتخاب کنید. این ماده غذایی فقط باید حاوی بادام زمینی و کمی نمک باشد. در واقع اثرات سلامتی بادام زمینی معمولی باید تقریبا یکسان با کره بادام زمینی باشد؛ زیرا این ماده اساسا فقط بادام زمینی است.

خلاصه: کره بادام زمینی اساسا خمیری از بادام زمینی است. بسیاری از محصولات با کیفیت پایین دارای شکر و روغن های گیاهی هستند.

خواص کره بادام زمینی

1- این ماده غذایی یک منبع پروتئینی خوب است:

کره بادام زمینی یک منبع انرژی نسبتا متعادل است که تمام سه ماده مغذی را تامین می کند. 100 گرم کره بادام زمینی حاوی مواد مغذی زیر می باشد:

  •  کربوهیدرات: 20 گرم کربوهیدرات (13 درصد کالری)، 6 گرم فیبر است.
  •  پروتئین: 25 گرم پروتئین (15٪ کالری) است که نسبت به سایر غذاهای گیاهی بسیار زیاد است.
  •  چربی: 50 گرم چربی، در مجموع حدود 72 درصد کالری است.

حتی اگر کره بادام زمینی غنی از پروتئین باشد، مقدار اسید آمینه ضروری متیونین در آن کم است. بادام زمینی متعلق به خانواده لوبیا است که شامل لوبیا قرمز، نخود و عدس است. پروتئین حبوبات در مقایسه با پروتئین حیوانی متیونین و سیستئین بسیار کمتری دارد.

برای افرادی که کره بادام زمینی یا لوبیا را به عنوان منبع اصلی پروتئین خود انتخاب می کنند، کمبود متیونین خطر واقعی است. از سوی دیگر، مصرف متیونین به مقدار کم نیز برای سلامتی مزایایی دارد. مطالعات بر روی موش ها افزایش طول عمر را نشان داده اند، اما مشخص نیست آیا این مسئله در انسان مشابه است یا خیر.

خلاصه: کره بادام زمینی حدود 25 درصد پروتئین دارد که منبع عالی پروتئین گیاهی می باشد. با این حال، اسید آمینه متیونین آن کم است.

2- کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است:

کره بادام زمینی ماده نسبتا مغذی است. 100 گرم کره بادام زمینی دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است از جمله:

  •  ویتامین E : 45 % از RDA
  •  ویتامین B3 (نیاسین): 67٪ از RDA
  •  ویتامین B6 :27% از RDA
  •  فولات: 18 درصد از RDA
  •  منیزیم: 39 درصد از RDA
  • مس: 24٪ از RDA
  • منگنز: 73 درصد از RDA

همچنین دارای بیوتین زیاد و حاوی مقادیر مناسب ویتامین B5، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم است. با این حال، در نظر داشته باشید که 100 گرم از این کره دارای 588 کالری می باشد. کره بادام زمینی در مقایسه با غذاهای گیاهی کم کالری مانند اسفناج یا کلم بروکلی، مغذی نیست.

خلاصه: اگرچه کره بادام زمینی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی سالم است، اما مقدار زیادی کالری نیز دارد.

3- کره بادام زمینی غنی از آنتی اکسیدان ها است:

 

خواص کره بادام زمینی

کره بادام زمینی مانند بیشتر مواد غذایی واقعی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی اساسی است. همچنین این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی فعال بیولوژیکی است که می تواند منافعی برای سلامتی داشته باشد. کره بادام زمینی غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند اسید پی کوماریک است که ممکن است باعث کاهش آرتریت در موش صحرایی شود. همچنین حاوی برخی از رزوراترول است که با کاهش خطر بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن در حیوانات همراه است.

رزوراترول دارای مزایای بالقوه زیادی است، اگر چه شواهد انسانی هنوز محدود است.

خلاصه: کره بادام زمینی غنی از آنتی اکسیدان ها است، از جمله پی کوماریک و رزوراترول. این ترکیبات گیاهی مزایای سلامتی مختلفی در حیوانات دارند.

4- کره بادام زمینی منبع بالقوه آفلاتوکسین

اگرچه کره بادام زمینی بسیار مغذی است، ممکن است حاوی مواد مضر نیز باشد. اصلی ترین ماده مضر آفلاتوکسین می باشد. بادام زمینی در زیر زمین رشد می کند که در آنجا قارچی به نام Aspergillus وجود دارد. منبع قارچ آفلاتوکسین است که بسیار سرطان زا می باشد.

در حالی که انسان نسبت به تأثیرات کوتاه مدت آفلاتوکسین نسبتا مقاوم است، آن چه در اثر مصرف این قارچ اتفاقی می افتد به طور کامل شناخته نشده است. برخی مطالعات انسانی، آلودگی به آفلاتوکسین را به سرطان کبد، جلوگیری از رشد در کودکان و عقب ماندگی ذهنی مرتبط کرده اند. اما خبرهای خوبی نیز وجود دارد. طبق مطالعات انجام شده، فراوری بادام زمینی به کره بادام زمینی باعث کاهش سطح آفلاتوکسین ها به مقدار 89٪ می شود.

علاوه بر این، USDA میزان مقادیر افلاتوکسینها را در غذاها بررسی می کند و اطمینان حاصل می کند که مقدار آنها بیش از حد توصیه شده نباشد.

خلاصه: ممکن است کره بادام زمینی حاوی سطوح مختلف آفلاتوکسین باشد که ترکیبات سمی تشکیل شده از قارچ است. این مواد باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد می شوند.

خلاصه

چیزهای زیادی در مورد کره بادام زمینی وجود دارد، اما چند نکته منفی نیز وجود دارد. این ماده غنی از مواد مغذی و منبع پروتئینی مناسب است. همچنین حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. از سوی دیگر، این ماده منبع بالقوه آفلاتوکسین ها است که در دراز مدت اثرات مضری دارند.

اگرچه نباید از کره بادام زمینی به عنوان منبع غذایی غالب در رژیم غذایی خود استفاده کنید، مصرف آن به مقدار کم خوب می باشد. اما مشکل اصلی کره بادام زمینی این است که مقاومت در برابر آن دشوار است.
اگر مقدار کمی از آن بخورید، هیچ آسیبی ایجاد نمی کند. اما مقاومت در برابر آن پس از خوردن یک قاشق کامل، دشوار می باشد.

بنابراین اگر تمایل زیادی به خوردن کره بادام زمینی دارید، بهتر است از آن اجتناب کنید. اگر می توانید آن را به مقدار متوسط مصرف کنید، از مصرف آن لذت ببرید. تا زمانی که از مواد غذایی نامناسب مانند نوشابه های گازدار، چربی های ترانس و دیگر غذاهای نامناسب اجتناب کنید، مصرف کره بادام زمینی به مقدار متوسط اثرات منفی ایجاد نمی کند.

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو