پوشیدن کفش در خانه ممنوع! لطفا بدون کفش وارد خانه شوید

منبع: نت نوشت

55

1398/5/26

20:54


پوشیدن کفش در خانه

دو فرهنگ شرقی و غربی درباره ورود با کفش در خانه تقابل داشتند. شرقی‌ها از جمله ایرانی‌ها اعتقاد دارند با کفش وارد خانه شدن عامل ورود کثیفی‌ها است و غربی‌ها اهمیتی نمی‌دهند.

هر چند سبک زندگی عامل ایجاد این نوع فرهنگ است. فرهنگ شرقی مثل چین، ژاپن، و ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و تفکرات خاص معماری درون گرا دارد. خانه یک حریم شخصی است که باید با حرمت به آن پا گذاشت. بیرون و درون دو فضای جداگانه است.

خانه یک حریم خصوصی است و با کفش در خانه وارد شدن ممنوع است.

فرهنگ غربی و بیشتر اروپا به دلیل شرایط خاص آب و هوایی معماری برون گرا دارد، پنجره‌ها بزرگ است تا بیرون و درون خانه یکی شود. شخص با کفش در خانه وارد می‌شود و خانه بخشی از فضای بیرون است و حریم شخصی نیست.

نت نوشت امروز بدون توجه به فرهنگ خاصی یک نکته مهم بهداشتی و علمی را ارائه می‌کند: لطفا با کفش وارد خانه نشوید.

پوشیدن کفش در خانه ممنوع! به این دلایل علمی

خیلی هم وحشتناک نیست تا وقتی کسی می‌خواهد با کفش در خانه وارد شود از او بخواهید دم در خانه کفش هایش را در بیاورد. کفش‌های کثیف و کف‌های پر از خاک و آلوده بهتر از بیرون از در گذاشته شود و وارد خانه نشود.

بگذارید بگویند شما ترس از خاک و جرم دارید. به هر حال شخصی که وارد خانه می‌شود باید به قوانین آن خانه احترام بگذارد.

فردی که از بیرون می‌آید در خیابان‌ها راه رفته است، احتمالا از توالت‌های عمومی هم استفاده کرده است، به رستوران رفته است و هر جای دیگری که فکرش را بکنید و طبیعی است که کف کفش هایش پر از آلودگی است. حتی اگر گل آلود نباشد.

خانه را تمیز کرده اید ولی شخصی که با کفش وارد آن می‌شود هر سطحی اعم از سرامیک، کاشی، کفپوش و فرش را می‌تواند آلوده کند.

تحقیقات درباره با کفش در خانه وارد شدن چه می‌گوید؟

تحقیقی که در مورد ورود با کفش در خانه در سال ۲۰۱۵ انجام شد و نتیجه آن در Journal Microbiome به چاپ رسید نشان داد کفش‌ها میکروب‌های خطرناک زیادی به محیط خانه وارد می‌کنند.

محققان کف کفش ۸۹ شرکت کننده در تحقیق را بررسی کردند. این افراد به روال معمول به مکان‌های مختلفی رفته بودند. نتیجه چه بود؟ انواع میکروبها روی سطح کف کفش مشاهده شد. میکروبهایی که با قدم زدن در هر مکانی به کف کفش می‌چسبد.

اشتباه رایج میکروب‌ها لازم هستند!

این ایده که باید میکروبها در محیط زندگی وجود داشته باشد تا انسان به آن‌ها عادت کند تا به محض آن که در معرض آن‌ها قرار گرفت بدنش مقاومت داشته باشد و بیمار نشود، عقیده بسیار اشتباهی است. شاید به محیط‌های موجود در خانه تان عادت کرده و مقاوم شده باشید، ولی میکروب هایی که از مکان‌های عمومی به خانه می‌آورید بسیار خطرناک و بیماری زا است و بدن مقاومتی در برابر آن‌ها ندارد. میکروبهایی که به راحتی از طریق پوست و دست‌های آلوده وارد بدن می‌شوند.

در تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه هیوستون آمریکا محققان مشاهده کردند حدود ۲۷ درصد کف کفش‌ها آلوده به کلستریدیوم دیفیسل clostridium difficile است که عامل اصلی بیماری‌های اسهال و التهابات روده بزرگ است.

تحقیقات متعدد دیگر نشان داد باکتری‌های مثل ئی. کولی E. coli و لیستریا مونوسیتوژنز Listeria monocytogenes در کف کفش‌ها وجود دارد.

بی کلاسی نه بلکه رعایت بهداشت

این که قبل از وارد شدن به خانه کفش هایتان را دربیاورید رعایت بهداشت است. در واقع شما با این نکته ساده در کنار تمیز کردن مرتب خانه مانع از ورود بسیاری از میکروب‌های بیماری زا وارد خانه می‌شوید.

بیماری هایی که گاهی یا تا آخر عمر یا چند سالی رهایتان نمی‌کند و بجز هزینه‌های اضافه، درد زیادی را باید تحمل کنید و عرصه زندگی را برایتان تنگ می‌کند.

دکتر Megan A. May پروفسور میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی از دانشگاه نیوانگلند می‌گوید: «بچه‌ها بیشتر در معرض خطر هستند.

وقتی انواع میکروب‌ها را با کف کفش هایتان وارد خانه می‌کنید، حتی اگر عادت به نشستن روی زمین نداشته باشید، به هر حال عفونت‌ها را انتقال می‌دهید. بخصوص کودکان نوپا که هنوز یاد نگرفته اند باید پا برهنه نباشند و چهار دست و پا روی زمین می‌خزند.»

بجز کودکان؛ افراد مسن یا افرادی که تحت درمان شیمی درمانی هستند به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، ورود کفش‌ها به خانه برایشان بسیار خطرناک است. دکتر می‌اعتقاد دارد حتی اگر بیمار نشوید به هر حال میکروبهایی را وارد خانه کرده اید که هر آن امکان دارد منتظر ورود به بدن شما باشند.

جلوگیری از ورود با کفش در خانه بی فرهنگی نیست. رعایت بهداشت است که جامعه غربی با آزمایش‌ها و تحقیقات متعدد و مستندات علمی سبک زندگی شرقی را در این مورد توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوای خانه را با انجام این روش‌های ساده از بین ببرید!

منبع +

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو