آزمایشگاه یا لابراتوار چیست؟

منبع: فرزند

178

1398/5/27

00:39


آزمایشگاه یا لابراتوار چیست؟

آزمایشگاه یا لابراتوار مکانی است که در آنجا آزمایش‌های علمی از جمله آزمایش شیمیایی صورت می‌گیرد.

اگر می خواهید بدانید آزمایشگاه یا لابراتوار چیست و در آن چه فعالیت هایی انجام می شود این بخش را بخوانید چرا که در مورد آزمایشگاه یا لابراتوار صحبت می کنیم.

در آزمایشگاه یا لابراتوار آزمایش‌های متعدد برای بهبود زندگی ما، ساخت آنتی بیوتیک‌های قوی برای مقابله با بیماری‌های عفونی، بررسی الکتریسیته و بهبود سیستم‌های برقی و با بهره‌گیری از دانش زمین شناسی بافت‌های زمین بررسی و خطرات احتمالی و خسارت‌های زیان بار پیش‌بینی و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

ما می‌توانیم در آزمایشگاه کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشیم؛در قرن‌های گذشته زندگی به مراتب دشوار تر از امروز بوده‌است، اما امروزه در آزمایشگاه‌ها تحول نوینی در تاریخ بشریت به وجود آمده است.

اهمیت آن به قدری زیاد است که خارج از تصور ما می‌باشد، در دهه‌های قبل فناوری‌های ارتباطی کند بودند و قابلیت محدودی داشتند یا سیستم حمل و نقل ضعیف که باعث شده بود افراد تمایل به تجارت یا حتی سفر نداشته باشند.

زمان کنونی نیز آنقدر پیشرفته نیست، بلکه به‌طور روز افزون علم پیشرفت خواهد کرد. بشریت در آزمایشگاه به پیشرفت دست پیدا خواهد کرد، پیشرفت‌هایی که روح تازه ای به زندگی می‌بخشند.

در دانشگاه‌ها زمانی که آموزش فراگیر در یک آزمایشگاه و با آموزش انجام یک فعالیت عملی باشد آن را «آموزش آزمایشگاهی» می‌نامند. معمولاً آزمایشگاه‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند: آزمایشگاه‌های فیزیک، آزمایشگاه شیمی، آزمایشگاه‌های کامپیوتر، آزمایشگاه‌های بهداشت، آزمایشگاه‌های پزشکی و تشخیص طبی

سطح‌بندی ایمنی

آزمایشگاه‌ها به ۴ سطح تقسیم‌بندی می‌شوند که سطح ۲ مشابه آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و بیمارستان با هود و یک سری امکانات امنیتی ابتدایی است که در آن‌ها بر روی عوامل با بیماری زایی پایین کار می‌شود، در سطح ۳ عوامل خطرناک و با بیماری زایی بالا نگهداری می‌شوند که این آزمایشگاه‌ها به فیلتراسیون هوا با دقت بالا مجهز هستند، سطح ۴ هم با ایمنی فوق‌العاده برای نگهداری ویروس‌های مهلک مثل ابولا استفاده می‌شود در هر صورت ایمنی این آزمایشگاه‌ها توسط دانشگاه تأیید شده‌است.

اصول ایمنی آزمایشگاه

توجه به موارد زیر در آزمایشگاه ضروری است:

  • توجه و مطالعه تابلوهای نصب شده در آزمایشگاه
  • پوشیدن روپوش آزمایشگاهی در حین انجام آزمایش
  • استفاده از ماسک و عینک محافظ در صورت لزوم
  • توجه به برچسب‌های موجود روی مواد شیمیایی
  • جابجا نکردن شیشه‌های حاوی مواد شیمیایی
  • بستن درب شیشه‌های حاوی مواد شیمیایی بعد از هر بار مصرف

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو