پارگی کیسه آب، نشانه زمان زایمان است؟

منبع: نی نی بان

128

1398/3/7

22:47


یکی از بهترین جاهایی که می‌توانید پاسخ سوالات خود را به دست آورید مراجعه به متخصصین این امور و مراکز بهداشتی مربوطه هستند. با مراجعه به این افراد می‌توانید اطلاعاتی در مورد تهیه کتب و یا سایت‌های معتبر علمی به دست بیاورید.

زمان پاره شدن کیسه آب
پاره شدن کیسه آب در حین مراحل زایمانی رخ می‌دهد. در این هنگام مادر باردار و پزشک و یا ماما در کنار هم قرار گرفته و منتظر تولد نوزاد می‌مانند. در حقیقت این بهترین زمان برای پاره شدن کیسه آب است.
گاهی اوقات کیسه آب جنین قبل از ۳۸ هفته بارداری پاره می‌شود. به این حالت پارگی زودرس کیسه آب گفته می‌شود. این اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود. زیرا از عوامل مهم مرگ و میر در دوران بارداری است؛ و مسئول حدود ۲۰ درصد از مرگ‌های زمان بارداری محسوب می‌شود.
گاهی اوقات اولین علامت زایمان در یک مادر باردار پارگی کیسه آب است. در این حالت مادر انتظار به دنیا آمدن نوزاد خود را داشته و در حقیقت در یکی از روزهایی که قرار بوده نوزاد به دنیا بیاید این اتفاق پیش آمده است.

علت پاره شدن کیسه آب
علت پاره شدن کیسه آب به طور دقیق مشخص نشده است. ولی عوامل مختلفی در ایجاد آن تاثیر دارند. به طور کلی هر عاملی که باعث اتساع و کشش شدید رحم و کیسه آب بشود می‌تواند باعث پارگی شود. تاکنون طبق مطالعات و پژوهش‌های به عمل آمده دلایل پاره شدن زودرس کیسه آب را این موارد ذکر کرده اند:
پلی هیدرآمنیوس (زیاد بودن بیش از حد مایع درون کیسه آب)
فیزیولوژی غیر طبیعی پرده‌ها (از ابتدا پرده‌های مناسبی بوجود نیامده‌اند)
عفونت‌های رحم
سابقه پارگی قبلی کیسه آب
تعداد بارداری بالا و چند قلویی
اختلالات تغذیه‌ای شدید (کمبود ویتامین ها)
مقاربت (نزدیکی خشن)
نامناسب بودن موقعیت اقتصادی-اجتماعی
نارسایی دهانه رحم
اختلالات رحمی (رحم چندشاخ و یا کوتاه بودن گردن رحم)
تصادف و یا ضربه شدید به رحم
بیماری‌های مادر (دیابت، فشارخون)

علایم و تشخیص پارگی کیسه آب
پارگی کیسه آب ممکن است بزرگ یا کوچک باشد. لذا می‌تواند علامت‌های متفاوتی را ایجاد نماید. در صورتی که احساس خروج مایع گرم و آبکی را از واژن به صورت ناگهانی یا قطره قطره نمودید به پزشکتان مراجعه نمایید.
خروج مایع ممکن است شبیه بی‌اختیاری ادرار احساس شود و یا همراه لکه خون و دفع توده موکوسی (مایع غلظت یافته) باشد. هر زمانی طی بارداری این علایم را مشاهده نمودید باید با پزشک تماس بگیرید. برای تشخیص نهایی پزشک چند کار ممکن است انجام دهد، که بسته به زمان بارداری، وضعیت سلامت جنین، سلامت مادر و امکانات درمانی موجود می‌تواند متفاوت باشد.

آزمایشات تایید تشخیص پارگی کیسه آب
تست فرن: برای انجام این کار مقداری از مایعات خارج شده را بر روی لام کشیده و زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنند. در صورتی که به شکل برگ سرخس بود تست فرن مثبت و به معنی تایید خروج مایه آمنیوتیک می‌باشد.
تست نیترازین: نمونه مایع خارج شده را با کاغذ نیترازین آغشته می‌نمایند. در صورت تغییر رنگ به آبی نشانه وجود مایع آمنیوتیک می‌باشد و به معنی پارگی کیسه آب است. البته مایع نباید به خون، ادرار یا مواد آنتی‌سپتیک آلوده باشد. زیرا نتیجه تست کاذب خواهد شد.
مانور والسالوا: جهت انجام این مانور پزشک به طور آهسته و ملایم بر روی قله رحم (فوندوس) فشار آورده و خروج مایع از دهانه رحم تشخیص قطعی را نشان می‌دهد.

درمان پارگی کیسه آب
در صورت تشخیص و تایید پارگی کیسه آب بایستی حتما نسبت به وضعیت مادر و جنین تصمیمات مناسب گرفته شود. این کار بر عهده پزشک معالج است. اگر پارگی کیسه آب زودرس تشخیص داده شود، پزشک با کنترل وضعیت سلامت مادر و جنین تصمیم به ادامه و یا ختم بارداری می‌گیرد.
اگر پارگی در حد سوراخ کوچکی بوده و با استراحت قطع شود و نوزاد نیز وضعیت خوبی داشته باشد (ضربان قلب طبیعی و بدون زجر جنینی) و تب یا عفونتی در هیچ کدام نباشد ممکن است صبر نموده تا ثبات وضعیت پیدا شود. حجم مایع دفع شده از کیسه آب خیلی مهم است تا باعث ناهنجاری‌های اسکلتی و یا ریوی جنین نشود.
با استراحت مطلق و بررسی حال مادر و جنین تصمیم به ادامه بارداری یا ختم آن (زایمان طبیعی یا سزارین) گرفته خواهد شد. بجز ختم بارداری به علت وجود شانس عفونت در پارگی کیسه آب درمان‌های آنتی بیوتیکی نیز انجام می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو