درمان گل مژه در طب سنتی با روش های گیاهی

منبع: آسان طب

190

1398/5/27

00:54


یکی از رایج ترین مشکلاتی که در اطراف چشم به وجود می آید گل مژه است. گل مژه در واقع التهاب حاد غده های چربی در اطرف چشم است که به دلیل عفونت های باکتریایی ایجاد می شود. امروزه به دلیل افزایش سطح بهداشت عمومی مبتلایان به گل مژه رو به کاهش هستند ولی در گذشته این بیماری می توانست حتی منجر به از دست دادن بینایی نیز بشود. برای درمان گل مژه در طب سنتی می توان از ساده ترین مواد موجود در خانه استفاده کرد. ما قصد داریم تا در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب شما را با برخی از روش های درمان گل مژه در طب سنتی بیشتر آشنا کنیم.

درمان گل مژه در طب سنتی

درمان گل مژه در طب سنتی

استفاده از روغن میخک

یکی از بهترین راه ها برای درمان گل مژه در طب سنتی استفاده از روغن میخک می باشد. این ماده دارای مواد ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می توانند به مهار التهابات گل مژه به شما کمک کنند. روغن میخک از گذشته برای این بیماری استفاده می شده است و ابوعلی سینا از اولین کسانی بوده است که به فواید این گیاه برای درمان گل مژه پی برده بود. بدین منظور باید از روغن میخک به عنوان قطره چشم استفاده کنید. مقداری از روغن میخک را در قطره چکان قرار دهید و دو یا یه قطر بر روی قسمت ملتهب شده بچکانید.

استفاده از آلوئورا

یکی دیگر از مواد طبیعی برای درمان گل مژه آلوئورا می باشد. این گیاه سرشار از مواد مفید برای بهبود بیماری های التهابی است. در آلوئورا علاوه بر مواد ضد باکتریایی و ضد التهابی ، مقدار زیادی ویتامین ث وجود دارد که برای تسکین درد های گل مژه بسیار مفید است. بدین منظور باید ابتدا چند برگ از این گیاه را تهیه کنید و با استفاده از چاقو چند برش ایجاد کنید تا ژل این گیاه تراوش کند. سپس مقداری از این ژل را بر روی قسمت های آسیب دیده قرار دهید تا از پیشرفت بیماری جلوگیری بشود.

استفاده از روغن کرچک

از جمله دیگ روغن های گیاهی که می توان برای درمان گل مژه استفاده کرد ، روغن کرچک می باشد. این روغن مانند دیگر مواد ، خواص ضد التهابی دارد که می تواند از تورم غده های چربی جلوگیری کند. همچنین از آنجا که روغن کرچک یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی محسوب می شود از عفونت های گل مژه نیز جلوگیری می کند. بدین منظور کافی است تا روزانه چند قطره از این روغن را در میان چشم خود بریزید. این کار را تا یک هفته انجام دهید تا از شر گل مژه خلاص شوید.

استفاده از سبزیجات و میوه ها

قدیمی ترین روش برای درمان گل مژه در طب سنتی استفاده از برش های سبزی و میوه ها می باشد. همان طور که می دانید بیشتر میوه ها و سبزیجات دارای خواص ضد التهابی می باشند و از این رو مصرفشان برای درمان گل مزه مفید است. استفاده از خیار و سیب نسبت به سایر میوه ها و سبزیجات بهتر است. برای این کار چند برش کوچک از این مواد ایجاد کنید و سپس به آرامی بر روی چشم خود قرار دهید. این کار را هر روز و به مدت 15 دقیقه انجام دهید.

درمان گل مژه در طب سنتی

استفاده از چای کیسه ای

مسلما در گذشته چای کیسه ای وجود نداشته است ولی در سالیان اخیر پزشکان طب سنتی به این نتیجه دست پیدا کرده اند که استفاده از چای کیسه ای گرم بر روی گل مژه می تواند اثر التیام بخش داشته باشد. چای سیاه یکی از بهترین مواد ضد التهابی است و یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی محسوب می شود. بدین منظور وقتی صبحانه خود را خوردید از همان چای کیسه ای برای ماساژ دادن چشم خود استفاده کنید. این روش مخلوطی از کمپرس گرم و مواد ضد التهابی طبیعی می باشد.

نکات مهم در دوره درمان

در دروه درمان گل مزه باید به نکات مهمی دقت کنید. به هیچ وجه از لوازم آرایشی و لنز استفاده نکنید چرا که این کار باعث می شود تا عفونت شدید شود و احتمال آسیب رساندن به بینایی شما تشدید شود. سعی کنید در هنگام حمام یا شستن صورت از صابون های گیاهی استفاده کنید چرا که استفاده از مواد شوینده ای که ترکیبات شیمیایی دارند باعث افزایش التهاب می شوند. ولی مهم ترین نکته ای که باید رعایت بکنید این است که سعی کنید زیاد پلک نزنید.

منبع : http://bia2safa.net/goto/web/url/7503

 

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو