خواص گل گاوزبان اروپایی، کاهش درد و درمان اگزما

منبع: آسان طب

126

1398/5/27

13:14


گل گاوزبانان بدون شک اگر نگوییم مهم‌ترین، یکی از مهم‌‎ترین خانواده‌های گیاهان دارویی هستند. تقریبا در هیچ خانه‌ای شما نمی‌توانید گل گاو‌زبان را پیدا نکنید. استفاده از جوشانده این گیاه برای سال‌ها، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای درمان بیماری‌های تنفسی و گوارشی بوده است. یکی از اصلی‌ترین اعضای خانواده این گونه، گل گاوزبان اروپایی است. گیاه شناسان باور دارند که این گونه، زیستگاهی آفریقایی دارد اما از طریق مدیرترانه به اروپا راه پیدا کرده و سپس در آنجا رایج شده است. گلبرگ‌های این گیاه سرشار از اسید‌های چرب می‌باشند به طوری که گل گاوزبان اروپایی دارای بیشترین میزان (Gamma Linoenic Acid (GLA در دنیا است.

گل گاوزبان اروپایی

خواص گل گاوزبان اروپایی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، گل گاوزبان اروپایی دارای بیشنرین میزان (Gamma Linoenic Acid (GLA در دنیا است. همین موضوع باعث شده تا جوشانده این گیاه برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات مفید باشد. علاوه بر این، کارشناسان تغذیه در طی آزمایش‌های خود دریافنه‌اند که این گیاه دارای اسید استاریک، اسید ایکوزنوئیک، اسید پالمیتیک، اسید نئورونی، اسید اوروکیک و چندین آنتی اکسیدان مفید دیگر است. بر اساس آمارهایی که در سال‌های اخیر منتشر شده است، گل گاوزبان‌ها رایج‌ترین گیاهان دارویی محسوب می‌شوند. تنها در سال 2014، بیش از 750 میلیون لیتر عصاره گل گاوزبان اروپایی در آمریکا فروخته شد.

کاهش درد

قدیمی‌ترین خاصیت این گیاه کاهش درد است. در گذشته انسان‌ها برای اینکه از شر درد خود خلاص شوند، دست به استفاده از هر چیزی می‌زدند. گل گاوزبان یکی از مواردی بود که می‌توانست به آنها در کاهش درد سینه، سر، بریدگی‌ها، جراحات و سوختگی‌ها کمک کند. تحقیقات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد این گیاه با تحریک انتشار هورمون‌های خاص و تاثیر گیرنده‌های درد در بدن، تنش را کاهش داده و شما درد کمتری احساس می‌کنید. اسیدهای چرب امگا 6، که در سطوح بالایی در گل گاوزبان اروپایی مشاهده می‌شوند، قادر به کنترل پروستاگلاندین هستند  که تنظیم کننده التهاب در سراسر بدن است. اسید گاما لینولنیک نیز به طور مستقیم با روانکاری مفاصل ارتباط دارد و این امر برای افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند، یک درمان ایده آل است.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

مهم‌ترین ویژگی گل گاوزبان داشتن اسید‌های چرب مفید است. همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره شد، گل گاوزبان اروپایی مهم‌ترین منبع اسید‌های امگا 6 است. علاوه بر این تحقیقات سال 2001 نشان داد که در این گیاه مقدار قابل توجه‌ای اسید گاما لینولینیک وجود دارد. تمام این موارد، برای تضمین سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌ها ضروری هستند. شما با مصرف این دمنوش می‌توانید سطح کلسترول خود را کاهش داده و از بیمار‌ هایی نظیر آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنید.

سلامت پوست

استفاده از این ماده برای سلامت پوست شما نیز بسیار حیاتی است. از گذشته این گیاه را یک  ضد عفونی کننده می‌دانستند و به همین دلیل از آن برای از بین بردن سموم سطح پوست استفاده می‌کردند. علاوه بر این، استفاده موضعی گل گاوزبان برای مرطوب کردن پوست و از بین بردن چربی ها نیز مفید است. سطوح قابل توجه آنتی اکسیدان در آن نیز پوست شما را از شر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد حفظ می کنند. این رادیکال‌ها با اکسیده کردن سلول‌های سالم پوست، باعث پیری زودرس می‌شوند.

گل گاوزبان اروپایی

درمان اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که در طی آن، التهاب سبب مشکلاتی نظیر خارش، تورم و قرمزی می‌شود. با این که این بیماری در همه جای بدن خود را می‌تواند نشان دهد، رایج‌ترین نقطه برای پیدایش آن، آرنج، پشت پاها، گردن و صورت است. برای از بین بردن این بیماری پوستی، بیشتر دانشمندان توصیه می‌کنند از روش‌های طبیعی استفاده کنید چرا که هیچگونه عوارض جانبی از خود بجای نمی‌گذارند. گل گاوزبان اروپایی سرشاز از خواص ضد التهابی است و از همین رو می‌توانید از آن برای کاهش و درمان این بیماری استفاده کنید.

کاهش سردرد‌های میگرنی

میگرن یکی از رایج‌ترین مشکلات عصبی است. جالب است بدانید که بیش از 35 درصد مردم از این بیماری رنج می‌برند. مهم‌ترین عامل میگرن، استرس و تنش‌های عصبی است. شما می‌توانید با جلوگیری از این شرایط، به درمان میگرن کمک کنید. گل گاوزبان یکی از بهترین دمنوش‌های آرامش بخش است و از همین رو برای کسانی که از میگرن رنج می‌برند، مناسب است. این ویژگی گل گاوزبان را به خاصیت‌های هورمونی آن نسبت داده‌اند. بدین منظور کافی است تا روزانه دو فنجان گل گاوزبان مصرف کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو