عوارض پروتز پستانها، روشی غیر از جراحی داریم؟

منبع: نی نی بان

111

1398/5/27

14:44


پروتز سینه، بزرگ کردن اندازه سینه ها (پستان) و اعمال جراحی زیباسازی آن از شایع ترین جراحی های پلاستیک در زنان می باشد. بهترین و شناخته شده ترین روش برای افزایش اندازه سینه ها ، گذاشتن پروتز است. جراح برش کوچکی در ناحیه زیر پستان یا دور هاله میدهد و پروتز را از این برش وارد میکند و زیر نسج پستان یا عضله سینه ای بزرگ میگذارد تا پستان برجسته تر شود. در این بخش درباره جراحی پروتز سینه اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

جراحی پروتز سینه
پروتزها انواع و شکلهای متفاوتی دارند و برحسب تجربه جراح و درخواست بیمار،برای هر خانمی اندازه و نوع خاصی از آن استفاده میشود. شکل پروتزها یا گرد است یا حالت اشکی دارد.در نوع اشکی آن، ناحیه فوقانی باریکتر و طبیعی تر است و ناحیه تحتانی بیشتر پر میشود و مورد توجه برخی بیماران قرار میگیرد.عیب این پروتزها این است که اگر کمی در جای خود بچرخند حالت قرینه خود را از دست می دهند و به تصحیح مجدد نیاز پیدا می کنند. پروتزهای گرد در تمام جهات یکسان هستند و استفاده از آنها راحت تر است.
این پروتزها از یک جدار سیلیکونی تشکیل شده اند که داخل آنها را با ژل یا سرم نمکی پر میکنند. در پروتزهایی که با ژل پر شده اند، امکان نشت ژل از منافذ ریز جدار پروتز وجود دارد و گرچه به دلیل چسبنده بودن ژل داخل آن پروتز کاملا خالی نمیشود و شکل خود را حفظ میکند اما همان میزان ژلی که نشت کرده است گاهی باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی و دردناک شدن آنها میشود.

افراد مناسب برای جراحی پروتز سینه چه کسانی هستند؟
تمام زنها در هر سنی از این عمل سود میبرند. این افراد به ۲ دسته تقسیم میشوند:
۱- افرادی که بافت سینه شان بصورت دو طرفه و یا یکطرفه رشد کافی نداشته است سینه ها کوچک هستند و فرد از سایز سینه خود راضی نیست.
۲- افرادی که پس از زایمان کاهش وزن شدید افزایش سن سینه های آنها کوچک و شل وافتاده شده است.
۳-کسانیکه عدم تقارن و اختلاف سایز و اختلاف شکل دو سینه دارند.
۴-افرادی که بعلت سرطان یکی یا هر دو سینه آنها برداشته شده است.

روشهای جراحی پروتز سینه
پروتز زیر بافت سینه یا زیر عضله سینه ای بزرگ گذاشته میشود.برای گذاشتن پروتز زیر بافت سینه لازم است که بافت کافی در قسمت بالای سینه ها وجود داشته باشد تا لبه پروتز از زیر بافت معلوم نباشد.اینکه کدام روش بهتر است برای هر بیماری فرق میکند پس جراح بر اساس شرایط سینه فرد در این مورد تصمیم میگیرد.

محل های رایج برش برای گذاشتن پروتز سینه
چند نوع برش برای گذاشتن پروتز سینه وجود دارد:
۱- برش زیر سینه. رایجترین روش است جای زخم بخوبی در زیر سینه پنهان میشود و به طول ۶-۴ ایجاد میشود.
۲- برش دور هاله سینه. اشکال این برش این است که جای زخم آن میتواند دیده شود. این روش اگر هاله سینه به اندازه کافی بزرگ باشد قابل انجام است .
۳- برش زیر بغل. کمتر استفاده میشود. چون جای زخم مشخص است و گاهی پروتز در جای درستش قرار نمیگیرد.
گر چه در اکثر موارد سایز تقریبی پروتز قبل از عمل مشخص شده ولی حین عمل با کمک سایزر (نوعی پروتز که میتوان آن را تا هر سایزی که بخواهیم باد کرد) و قرار دادن آن در فضای ایجاد شده پشت سینه اندازه واقعی تر بدست میاید.

پروتز چیست؟
پروتز یک کیسه به شکل گرد یا قطره اشکی (آناتومیک) است که جنس آن بیشتر سلیکونی است و داخل آن را با ژل سلیکونی خاصی پر میکنند بعضی پروتز ها داخلشان خالی است که بعدا حین عمل آنها را با آب نمک (نرمال سالین) پر میکنند و این نوع کمتر استفاده میشود. در حال حاضر پروتز های ژلی رایج ترین پروتزهای مورد استفاده میباشند. پوشش آنها طوری طراحی شده اند که “پارگی جدار” و انتشار مقادیر بسیار کم ژل سیلیکونی (ژل پر کننده) را به حداقل می رسانند. به خاطر نرم بودن ژل سیلیکونی این نوع بیش از انواع پروتزها همان احساس سینه طبیعی را ایجاد می کند.
پروتزها با سایز های مختلف ساخته میشوند که مهمترین خصوصیت آنها قطرشان و مقدار برجستگی که ایجاد خواهند کرد میباشد پس یک پروتز با یک حجم معین میتواند با قطر و برجستگی متفاوت ساخته شود با این حساب برای هر فرد با هر شکل و فرم سینه میتوان پروتز مناسب انتخاب کرد.

از عمل پروتز سینه چه انتظاری داریم؟
نتیحه عمل پروتز سینه ایجاد سینه هایی سفت تر و بزرگتر وخوش فرمتر میباشد. بسته به روش جراحی برای نهایی شدن فرم سینه ها گاهی تا چند ماه بایستی صبر کرد.انجام هر گونه روتوش یا دستکاری مجدد سینه ها یک سال بعد امکانپذیر است.

روش غیر جراحی برای بزرگ کردن اندازه سینه ها
بسیاری از خانم ها ترجیح میدهند برای بزرگ کردن اندازه سینه هایشان و یا کوچک کردن آنها از روشهای غیر جراحی استفاده کنند. از این قبیل روش ها میتوان به کرم ها، ژل ها و لباس های لرزاننده (سوتین جادویی) ای که تبلیغ میشود اشاره کرد.
مسلما هر روشی که نیاز به برش و بیهوشی نداشته باشد بهتر است ولی متاسفانه در این روش سوء استفاده زیادی انجام میشود و شرکت های متعددی ادعا می کنند که کرم یا وسیله ای اختراع کرده اند که قادر است بدون عمل جراحی، پستان را بزرگ تر یا کوچک تر کند اما هیچ کدام از این روش ها تاثیری ندارند و فقط به طور موقت پستان را متورم میکنند و پس از قطع مصرف، ورم پستان از بین میرود و حتی از قبل هم بدتر میشوند. در عین حال مشکلاتی مانند درد یا ترشح از پستان ایجاد میکند و تاثیرات دراز مدت آن بر سلامت پستان و ایجاد سرطان نامشخص می باشد.

جراحی پروتز سینه ؛ آری یا نه؟
پروتز سینه – امروزه استفاده از پروتز‌های سینه و عمل‌های جراحی زیباسازی یا اصلاح‌سازی طرفداران زیادی بخصوص در بین زنان دارد. این جراحی اغلب به خواست بیماران انجام می‌شود. متقاضیان همیشه درصدد بزرگ کردن سینه نیستند، بلکه گاه می خواهند ایرادهایی را که در سینه دارند اصلاح کنند. زیباسازی یا اصلاح یک جراحی محسوب می شود و ممکن است عوارضی را هم به دنبال داشته باشد.

پروتز سینه چیست و از چه موادی ساخته می شود؟
پروتز سینه چیست ؟ پروتز ها پوششی سیلیکونی دارند که قبلا داخل آن را با سرم نرماسالین پر می کردند. فایده این نوع سیلیکون آن بود که جراح می توانست پوشش سیلیکونی را لوله کرده (بدون آن که داخلش مایعی وجود داشته باشد) و از سوراخ کوچکی که روی پوست سینه ایجاد کرده بود به داخل سینه منتقل کند و بعد داخل محفظه سیلیکونی را از مایع پر کند، اما اشکال این نوع سیلیکون ها این بود که بیمار هنگام حرکت حس می کرد داخل سینه اش مشکی وجود دارد که از آب پر شده و تکان می خورد که احساس ناخوشایندی است. اشکال بعدی این بود که به مرور زمان ناحیه ای از پوشش سیلیکونی چروک خورده و از همان ناحیه پاره و سرم خالی می شد.

آیا خالی شدن سرم به بافت سینه صدمه ای هم می رساند؟
خیر، سرم نرماسالین بعد از خروج از محفظه بسرعت در بافت پخش شده و قابلیت جذب داشته و اثر بدی روی سینه نمی گذاشت.

پروتز های فعلی چه جنسی دارد؟
جنس پروتز سینه – پروتز هایی که امروزه در جراحی ها استفاده می کنیم پوشش سیلیکونی دارند، ولی داخل آن با ژل سیلیکون پر شده و براساس انتخاب بیمار، میزان پرشدگی شان متفاوت است و اندازه های خاص دارد. جنس روی پروتز ها نیز مختلف بوده و ممکن است صاف یا زبر باشد. البته شکل آنها هم فرق می کند؛ بعضی گرد است و بعضی نیز مانند یک قطره اشک بوده که قسمت فوقانی آن باریک تر و پایین آن پهن تر و بزرگ تر است. انتخاب آن نیز به عهده بیمار است.

آیا پروتز فقط در سینه کاربرد دارد؟
خیر، پروتز را می توان در فردی که مثلا در اثر تصادف قسمتی از استخوان جمجمه اش یا قسمتی از استخوان حفره چشمش از بین رفته، استفاده کرد. البته در زیباسازی گونه نیز به کار می رود. پروتز های صورت هم دو نوع است؛ سیلیکونی و مدپوری (ماده مصنوعی حفره داری است که بعد از قراردادن، بافت به داخلش نفوذ کرده و چون سلول های خونی که با میکروب ها مبارزه می کنند می توانند وارد شوند، احتمال عفونت در این نوع کمتر است).

پروتز سینه می تواند در آینده مشکلاتی برای فرد به وجود آورد؟
عوارض پروتز سینه – تا به حال مشکل خاصی گزارش نشده است، فقط کسانی که پروتز سینه دارند حتما باید برای سونوگرافی یا رادیوگرافی به رادیولوژیستی مراجعه کنند که در این باره تجربه دارد. ضمن این که وجود پروتز، ماموگرافی یا سونوگرافی را کمی با مشکل مواجه می کند.
شیردهی چطور؟
در شیردهی هیچ تاثیری ندارد، زیرا پروتز در دو نقطه جای داده می شود؛ زیر بافت پستان یا زیر بافت عضله. خونرسانی بافت پستان نیز تغییر نمی کند. خانمی که به طور ذاتی توانایی شیردهی دارد، با پروتز نیز می تواند این کار را انجام دهد.
دوام آن چقدر است؟
دوام پروتز سینه – به نظر من تا وقتی ضربه جدی به پروتز وارد نشده، مشکلی برای آن به وجود نمی آید.

آیا پروتزگذاری عوارضی هم دارد؟
بله، این عوارض به دو دسته کوتاه مدت و درازمدت تقسیم می شوند. از شایع ترین عوارض کوتاه مدت می توانیم به عفونت اشاره کنیم. به طور کلی ورود هر جسم خارجی در بدن می تواند احتمال عفونت را بالا ببرد. در درازمدت هم شایع ترین عارضه، کپسولار کانترکچر است. وقتی بافت خارجی درون بدن قرار می گیرد، بدن یک لایه هم بندی کیسه مانند را به دور آن تشکیل می دهد و بافت خارجی را درون کیسه ای حبس می کند.
این حالت ممکن است باعث شود بافت های کلاژنی اطراف دچار انقباض شده و پروتز را تحت فشار قرار دهد. شرایط به وجود آمده شکل پروتز را تغییر می دهد و به دنبال آن شکل سینه نیز تغییر می کند و بدشکل می شود. البته درد نیز ایجاد می شود. پس علامت اصلی در درازمدت، درد و ایجاد نامنظمی در شکل سینه است.

میزان شیوع این آسیب زیاد است؟
آمار های مختلفی ارائه می شود؛ بین ۳ تا ۳۰ درصد، ولی به نظر من ۳ درصد بیشتر به واقعیت نزدیک است.

اندازه پروتز را همیشه بیماران تعیین می کنند؟
اندازه پروتز سینه – اندازه پروتز با همفکری بین پزشک و بیمار تعیین می شود. البته ما استانداردهایی داریم که باید به آنها دقت کنیم؛ یعنی دور سینه با دور باسن باید تناسب داشته باشد. ولی در ایران شایع ترین شکایتی که بیمار بعد از عمل جراحی دارد، این است که ای کاش پروتز بزرگ تری انتخاب می کرد.
جراحی پروتز سینه عمل خطرناکی است. پیشنهاد میکنیم این کار را تا زمانی که واجب نیست انجام هید. چون همه اش ضرر است و ممکن است سلامتی شما را به خطر بزند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو