اولین فیلمساز زن جهان که بود؟

منبع: برترین ها

67

1398/5/28

14:41


هنگامی که برادران لومیر نخستین آثارشان را خلق می‌کردند، او نیز در کنار آنها بود و به مرور اولین فیلم‌هایش را ساخت.

ایران آرت: آلیس گی، کارگردان فرانسوی، به عنوان نخستین فیلمساز زن شناخته شده است. گی برای مدت‌ها فراموش شده بود، از جمله چون تاریخ سینما را مردان نوشته‌اند. کشف دوباره آلیس گی از نتایج بحث درباره برابری جنسیتی و جنبش "#من هم همینطور" بوده است.

اولین فیلمساز زن جهان که بود؟

حال برای نمونه در بن، طی جشنواره فیلم‌های صامت، برخی از فیلم‌های این فیلمساز پیشاهنگ فرانسوی همراه با موسیقی زنده در برابر هزاران تماشاگر به نمایش درمی‌آید.

اشتفان دروسلر، مدیر موزه فیلم مونیخ، به دویچه وله می‌گوید: «اینکه حالا در بحث مرتبط با جنبش "#من هم همینطور" و با آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع‌ها به آلیس گی نیز بیشتر می‌پردازند باعث شده که تعداد بیشتری فیلم را اثر او بدانند، در حالی که در سال‌های اولیه تاریخ سینما برخی از همین فیلم‌ها را ساخته همکاران مرد او می‌دانستند.»

دروسلر مدیر جشنواره شناخته‌شده فیلم‌های صامت در بن نیز هست که در دانشگاه بن برگزار می‌شود. او در سال‌های گذشته هم آثاری از آلیس گی را در این جشنواره به نمایش گذاشته است.

حتی مدیر موزه فیلم مونیخ نیز نمی‌دانسته که آلیس گی (۱۹۶۸-۱۸۷۳) کارگردان برخی از فیلم‌هایی بوده که در دوره‌های پیشین فستیوال‌ به نمایش در می‌آمدند.

اشتفان دروسلر فیلم "La Fée aux Choux" (پری بهار) را مثال می‌آورد که سال گذشته در این جشنواره نمایش داده شد اما مسئولان جشنواره نمی‌دانستند که فیلم اثر آلیس گی است. حال این فیلم برای نمایش در جشنواره سال ۲۰۱۹ با کمک جدیدترین تکنیک دیجیتال ترمیم شده و با نام آلیس گی به تماشاگران عرضه می‌شود.

آلیس گی در سال ۱۸۷۳ در شرق پاریس به دنیا آمد. ۲۰ ساله بود که به عنوان منشی در کارخانه دوربین‌سازی مشغول به کار و در آنجا با فیلم به عنوان وسیله ارتباطی آشنا شد.

هنگامی که برادران لومیر، پیشکسوتان فیلمسازی، نخستین آثارشان را خلق می‌کردند، در کنار آنان حضور داشت و کارفرمای خود را عوض کرد که حال ال. گومون نام داشت و تهیه کننده فیلم بود. آلیس گی هم در آنجا اجازه یافت فیلم بسازد و در کارش هم موفق بود.

برخی از زنان تاریخدان حتی نوشته‌اند که او کارگردان نخستین فیلم سینمایی جهان بوده است. اما این موضوع مورد اختلاف است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو