شورش خواننده زن در سرزمین جکی چان/ عکس

منبع: ایران آرت

89

1398/5/28

17:26


پنج سال پیش او تصمیم گرفت بازار پرفروش و میلیونی چین را ترک کند و از آن موقع تبدیل به یکی از چهره‌های جنبش دمکراسی‌خواهی هنگ کنگ شد.

ایران آرت: ترانه‌های دنیس هو، خواننده موسیقی پاپ، تا پیش از طرفداری او از جنبش دمکراسی‌خواهی در هنگ کنگ خریداران زیادی در چین داشتند. اما حال دولت چین ترانه‌های او را ممنوع کرده است. به هر صورت او برای معترضان سوپراستار است.

در حاشیه تظاهرات وسیع در هنگ کنگ در روزهای اخیر می‌شد صحنه‌ای عجیب را مشاهده کرد. شرکت‌کنندگان در تظاهرات که لباس‌های مشکی بر تن داشتند دور زنی قدبلند و سیاه‌پوش را گرفته بودند و از او امضا می‌گرفتند. این زن سیاه‌پوش دنیس هو، یکی از مشهورترین خوانندگان موسیقی پاپ هنگ کنگ بود. پنج سال پیش او تصمیم گرفت بازار پرفروش و میلیونی چین را ترک کند و از آن موقع تبدیل به یکی از چهره‌های جنبش دمکراسی‌خواهی هنگ کنگ شد.

دنیس هو در سال ۱۹۷۷ در هنگ کنگ به دنیا آمد. پدر و مادرش هنگامی که ۱۱ سال داشت به کانادا مهاجرت کردند. این نخستین موج مهاجرت از هنگ کنگ بود که در پی بستن قرارداد میان بریتانیا و چین ایجاد شده بود. هنگ کنگ در آن موقع مستعمره بریتانیا بود. اما دو کشور با هم پیمان بسته بودند که این شهر در سال ۱۹۹۷ به چین بازگردانده شود. بسیاری از شهروندان هنگ کنگی می‌ترسیدند که آزادی و رفاهی را که داشتند از دست بدهند. خانواده دنیس هو به مونترال رفتند. دنیس که در آن هنگام نوجوان بود به موسیقی وطنش علاقمند شد. بخصوص اشعار "آنیتا موی" را که در آن موقع یکی از بزرگترین ستارگان صحنه موسیقی هنگ کنگ بود بسیار دوست داشت. او در این باره به دویچه وله می‌گوید: "این اشعار مرا به وطنم پیوند می‌دادند، اگرچه بسیار دور از خاک آن بودم."

دنیس هو در ۱۹ سالگی به هنگ کنگ بازگشت تا در مسابقه استعدادهای جوان در تلویزیون شرکت کند. او برنده مسابقه شد و در این شهر ماند و شروع به همکاری با سرمشق خود "آنیتا موی" کرد. به زودی خود او تبدیل به یک ستاره شد. اما شهر هنگ کنگ در حال تغییر بود. در چین صنعت سرگرمی قدرتمند شده بود. جمهوری خلق چین فرهنگ پاپ خودش را خلق کرده بود، فرهنگ پاپی که با معیارهای اخلاقی و تابوهای سیاسی حزب کمونیست سازگار بود. هنرپیشگان، فیلمسازان و موزیسین‌های هنگ ‌کنگی هم جذب بازار میلیاردی چین شدند. بدین ترتیب صحنه هنری خلاق شهر هنگ کنگ از هم پاشید. دنیس هو در باره نتیجه این روند می‌گوید: "وقتی مجبور شوی قوانین سانسور را رعایت کنی، خلاقیتت را از دست می‌دهی."

deniseho-oc

به گزارش دویچه‌وله، دنیس هو می‌گوید نمی‌تواند تصور کند که زندگی‌اش مدام با هول و هراس همراه باشد؛ هول و هراس درباره پیامدهای هر لایکی که بخواهد در شبکه‌های اجتماعی پای مطلبی بزند. در عین حال، دفاع او از جنبش دموکراسی‌خواهی در هنگ کنگ موجودیت او به عنوان یک هنرمند عرصه موسیقی را به خطر می‌اندازد. حامیان مالی آثار او دیگر از او حمایت نمی‌کنند و ناشر موسیقی آثار او به همکاریش با او خاتمه داده است. حال او مجبور است خودش آثارش را تولید و برای آن‌ها بازاریابی کند و نیز برنامه‌ریزی کنسرت‌هایش را بر عهده بگیرد.

دنیس هو به دویچه وله می‌گوید: "تازه یاد گرفتم که چقدر کار اداری پشت سر هر موفقیتی هست. در ابتدا خیلی سخت بود." دفتر کار، اتاق تمرین و استودیوی صدابرداری او در حال حاضر در یکی از طبقات کارخانه‌ای در هنگ کنگ هستند.

او با پنج همکارش سر میزی چوبی نشسته و برنامه کنسرت آینده‌اش را می‌ریزد. محل برگزاری کنسرت آینده‌اش بزرگ‌ترین سالن کنسرت در هنگ کنگ است. این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تا کنون است که او توانسته این مکان را برای اجرای کنسرتش اجاره کند. پنج بار پیش از این درخواست اجاره او رد شده بود. سالن کنسرت متعلق به شهرداری است و هیچ گاه دلیلی برای رد درخواست او ارائه نکردند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو