ورزش در دوران پریودی، ضرر دارد؟

منبع: نی نی بان

122

1398/5/28

18:14


خیلی از زنان تصور می کنند ورزش کردن در دوران پریود باعث درد و خونریزی بیشتر می شود، اما پزشکان نظر دیگری دارند. به عقیده آنها ورزش کردن در این دوران کرختی و خستگی را از بین می برد و باعث کم شدن درد و البته افزایش ترشح هورمون شادی می شود.

آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی مفید است؟
اغلب زنان در دوران پریود التهاب، ورم و درد را تجربه می کنند. اما کارشناسان ورزشی معتقدند این درد و ورم و التهاب را با انجام حرکتهای ورزشی می توانند خیلی کمتر از قبل کنند. متخصصان معتقدند یکی از بهترین راه های درمان درد و خونریزی شدید دوران پریودی این است که به طور منظم ورزش کنید.پزشکان معتقدند ورزش انقباض عضلات رحم را شل می کند و باعث تسهیل در روند این دوره می شود.
از دیگر فواید ورزش کردن در دوران بارداری می توان به این موارد هم اشاره کرد:
افزایش اندورفین
ورزش کردن سطح هورمون اندورفین بدن را افزایش می دهد به همین دلیل حال بهتری پیدا می کنید. یکی از مهم ترین فواید ورزش در دوران پریود زیاد شدن سطح اندورفین در بدن است. اندورفین مسکن طبیعی است که در طول ورزش آزاد می شود .
احساس درد کمتر
ورزش کردن در این دوره سرعت گردش خون را بالا می‌برد. گرفتگی عضلات، سردرد و کمر درد دوره قاعدگی را کم می کند. ورزش کردن باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به ماهیچه ها می شود در نتیجه باعث کاهش درد می شود. خیلی از زنان در این دوره کشیدگی عضلات بیشتری تحمل می کنند اما ورزش کردن می تواند این کشیدگی را کمتر کند.
برطرف شدن نفخ معده
یکی از فواید مهم ورزش کردن در دوران قاعدگی درمان نفخ معده است. بسیاری از دردهای دوران قاعدگی به دلیل نفخ معده است که با ورزش‌کردن برطرف می شود.

ورزش کردن در دوران پریودی خونریزی را بیشتر می کند؟
سوال خیلی از زنان همین است. اینکه آیا ورزش در دوران قاعدگی باعث خونریزی بیشتری می‌شود؟ کارشناسان معتقدند شاید حرکت بیشتر باعث خونریزی بیشتر شود، اما میزان خونی که زنان در هر ماه از دست می‌دهند به یک اندازه است. یعنی وقتی حرکت و جنب و جوش زیاد می‌شود و ضربان قلب بالا می‌رود، گردش خون در رگ ها افزایش می‌یابد و این تصور به وجود می‌آید که خونریزی بیشتر از قبل است. اما به طور کل ورزش کردن روزانه شدت خونریزی را کمتر می‌کند. انجام ورزش منظم و با سطح متوسط می‌تواند خونریزی قاعدگی را به میزان قابل توجهی کمتر از قبل کند. پزشکان معتقدند زمانی که چربی بدن کم می شود، استروژن نیز کاهش پیدا می‌کند. در اصل این استروژن است که باعث تحریک رشد پوشش رحمی می‌شود، پس انجام ورزش منظم و پیروی از رژیم غذایی مناسب باعث کاهش میزان چربی بدن شده و در نتیجه کم‌ بودن میزان چربی باعث پایین آمدن سطح استروژن می‌شود؛ در نهایت، خونریزی در قاعدگی کمتر از قبل می‌شود.

بهترین ورزش ها در دوران پریود
اگر می خواهید با ورزش کردن دردهای دوران قاعدگی را کمتر کنید پیشنهاد کارشناسان انجام تمرینات هوازی است. بهتر است از یک هفته قبل از اینکه عادت ماهیانه شروع شود روی تمرینات هوازی تمرکز کنید . تحقیقات نشان داده که رابطه مستقیمی بین تمرینات هوازی مثل ایروبیک و علائم قاعدگی وجود دارد؛ یعنی هرچقدر که تمرینات هوازی دوران قاعدگی شدیدتر باشد، علائم این دوره به همان نسبت کمتر می شود. اما بهترین ورزشهایی که در دوران پریود می توانید انجام بدهید به شرح زیر است:
پیاده روی آرام یا ورزش های هوازی آرام
بهتر است در این دوران پیاده روی آرام، تمرین های کوتاه و ورزش های هوازی انجام بدهید. تحقیقات نشان داده است که ریه ها در اواخر دوره قاعدگی بهتر کار می کنند بنابراین بهتر است ورزش های شدت بالا را به اواخر دوره قاعدگی موکول کنید.
یوگا و پیلاتس
کارشناسان توصیه می کنند دو تا سه روز قبل از دوره قاعدگی بهترین زمان برای انجام ورزش هایی مثل یوگا و پیلاتس است که بدن را ریلکس می کند و گرفتگی، حساسیت سینه و خستگی عضلات را کاهش می دهد. یوگا ورزش فوق‎العاده‌ای برای ریلکس کردن عضلات و کاهش درد و گرفتگی عضلات است البته به شرطی که حرکات را درست انجام بدهید. پیلاتس هم مثل یوگا باعث کشش عضلات می‌شود و درد‌های این دوران را کاهش می‌دهد.
دویدن
دویدن هم جزو ورزشهای مفید در این دوران است البته دویدن آرام. دویدن، یک تمرین عالی برای افزایش گردش خون و افزایش سوخت و ساز بدن در این دوره است. همچنین، یک راه عالی برای افزایش سطح انرژی است. یکی از فواید دویدن در پریودی این است که بدنتان اندروفین طبیعی آزاد می کند که این هورمون باعث می شود حس بهتری داشته باشید. اندروفین به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند، بنابراین اگر این هورمون در زمان دویدن آزاد شود ممکن است از درد و علائم قاعدگی راحت شوید.البته یادتان باشد قبل از دویدن، مقدار زیادی آب بنوشید و قبل از اینکه بدوید باید بدنتان را گرم کنید. این موضوع به کاهش دل درد قاعدگی نیز کمک می کند. اگر قاعدگی و دل دردهای پریودی شدیدی را تجربه می کنید بهتر است که از دویدن در این دوران منصرف شوید.
ایروبیک
ایروبیک، یک ورزش عالی در دوران پریود است. انجام ایروبیک حتی برای نیم ساعت، تضمین سطح انرژی بدن را بالا می‌برد.
پلانک
پلانک، یک تمرین فوق العاده در طول دوره های پریود است چون باعث می شود که کل بدن یک تمرین شدید انجام بدهد. همه کاری که باید انجام دهید، این است که رو به شکم دراز بکشید، و سعی کنید فقط با تکیه دادن ساعد و انگشتان پاهایتان به زمین، بدنتان را بالا، و ثابت نگاه دارید. برای چندین لحظه در این وضعیت بمانید، سپس تمرین را تکرار کنید.
تمرینات شکم
تمرینات شکم در دوران پریود یک راه عالی برای شل کردن عضلات است. البته حواستان باشد تمرینات شکمی اصلا نباید با فشار زیاد همراه باشد.

ورزش هایی که نباید در دوره قاعدگی انجام بدهید
با اینکه ورزش کردن در دوران پریود مفید است و بیشتر پزشکان هم توصیه می‌کنند اما باید به زمان و نوع آن توجه کنید. ورزش بیشتر از ۶۰ دقیقه در این دوران مفید نیست و می‌تواند باعث خستگی و ضعف بدن شود. در این دوره باید فشار و حجم ورزش را کم کنید. اگر احساس خستگی می‌کنید باید ورزش های قلبی عروقی با شدت بالا یا ورزش های استقامتی را کاهش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو