زالو درمانی چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

منبع: اوما

190

1398/5/28

18:54


زالو درمانی چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

از زمان مصر باستان ، برای درمان ناهنجاری های سیستم عصبی ، مشکلات دندان، بیماری های پوستی و عفونت ها از زالودرمانی (medical leech) استفاده می شد. امروزه، زالودرمانی بیشتر در جراحی های پلاستیک و سایر میکروجراحی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به این دلیل است که زالو پپتیدها و پروتئینهایی را که برای جلوگیری از لخته شدن خون می باشند ترشح می کند. این ترشحات همچنین به عنوان ضد انعقاد استفاده می شود. این ضدانعقادها باعث می شوند خون زخم بهبود پیدا کند. در حال حاضر، به دلیل سادگی و قیمت مناسب از زالودرمانی استفاده می شود.


زالو درمانی چیست؟

زالوها دارای سه فک با ردیف های ریز دندان هستند. آنها پوست را با دندان های خود سوراخ کرده و ضد انعقاد را از طریق بزاق خود وارد می کنند. سپس زالوها خون را به مدت 20 تا 45 دقیقه می مکند. در این زمان مقدار 15 میلی لیتر خون به وسیله هر زالو مکیده می شود. منشا زالودرمانی مجارستان یا سوئد است.

زالودرمانی برای بیماری های مختلف استفاده می شود. افرادی که از زالودرمانی بهره مند می شوند شامل افرادی هستند که به خاطر دیابت دچار قطع عضو شده اند، افرادی که به بیماری قلبی مبتلا شده اند و افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار گرفته اند و در معرض خطر از دست دادن بافت های نرم قرار دارند. همچنین زالودرمانی برای درمان لخته های خون و واریس توصیه شده است.

چه کسانی نباید زالو درمانی کنند؟

  • بیماران گوارشی
  • سرد مزاج ها
  • افراد کم سن و سال زیر 18 سال
  • زنان باردار
  • بیماری های انعقادی
  • افراد کم خون

فواید زالو درمانی برای سلامت

در طی یک جلسه درمان، زالوهای زنده روی منطقه هدف قرار می گیرند و خون را می مکند. آنها پروتئین ها و پپتیدهایی را آزاد می کنند که خون را رقیق کرده و از لخته شدن جلوگیری می کنند. این عمل گردش خون را بهبود می بخشد و از مرگ بافت جلوگیری می کند. زالو زخم های کوچک و به شکل Y را پشت سر می گذارد که معمولاً بدون باقی ماندن جای زخم بهبود می یابد. زالو با افزایش گردش خون و تجزیه لخته های خون عمل می کند.

فواید زالو درمانی

بنابراین زالودرمانی برای درمان اختلالات گردش خون و بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. مواد شیمیایی ترشح شده از بزاق زالو در داروهایی استفاده می شود که می توانند بیماری های زیر را درمان کنند:

آرتروز

آزمایشات بالینی نشان می دهد که زالو درمانی درمانی برای بیماری آرتروز مفصلی مناسب است. خواص ضد التهابی و بی حس کننده در بزاق زالو باعث کاهش درد و حساسیت در محل اتصال مفصل می شود.

بیماری قلبی

مبتلایان به بیماری های قلبی برای بهبود التهاب و جریان خون از زالو درمانی استفاده می کنند. در چند سال گذشته ، زالو درمانی به عنوان یک درمان جایگزین قابل قبول برای مبتلایان به بیماری عروقی و اختلالات عروقی استفاده می شد.

سرطان

درمان سرطان با استفاده از زالو درمانی به دلیل مهارکننده های پلاکت و آنزیم های ویژه موجود در بزاق زالو مورد بررسی قرار می گیرد. در حالی که به افرادی که دارای سرطان خون هستند توصیه نمی شود از زالو درمانی استفاده کنند، اما نشان داده شده است که زالودرمانی روند سرطان ریه را کند می کند. آزمایش بر روی حیوانات نشان می دهد تزریق مستقیم بزاق زالو به موش ها به جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی کمک می کند.

آیا زالودرمانی می تواند به دیابت کمک کند؟

پیشرفت دیابت می تواند مشکلات بیشماری ایجاد کند. این مشکلات می تواند به بیماری عروق منجر شود که جریان خون را به دست، پا و انگشتان دست و پا محدود می کند. هنگامی که جریان خون به شدت محدود می شود، بافت آسیب دیده می میرد. این دلیل اصلی قطع عضو در بین مبتلایان به دیابت است. از دست دادن اندام به دلیل عوارض ناشی از دیابت ، نگرانی عمده میلیون ها نفر در سراسر جهان است.

موثرترین راه برای متوقف کردن این روند، افزایش گردش خون به بافتهای آسیب دیده بدون خطر لخته شدن خون است. تحقیقات نشان داده است که زالو درمانی می تواند موثر باشد. ماده هیرودین Hirudin در بزاق زالو خون را رقیق می کند و از لخته شدن آن جلوگیری می کند. از آنجا که مبتلایان به دیابت خون غلیظ تری دارند ، هیرودین می تواند با رقیق کردن خون، فشار بر قلب و سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد. محققان در مواردی تاثیر مثبت هیرودین را برای درمان دیابت مشاهده کرده اند.

مطالعات اخیر نشان داد داروی سنتی Unani ، که شامل زالو درمانی نیز می باشد، جان یک زن 60 ساله مبتلا به دیابت را نجات داد. اکنون فرم های مصنوعی بزاق زالو وجود دارد ، اما محققان دریافته اند که استفاده از حداقل چهار جلسه زالودرمانی می تواند به کاهش خطر قطع عضو کمک کند.

مکان هایی که به زالو درمانی جواب میدهد:

 

زالو درمانی

زالوها به دلیل حفظ بافت نرم و ترویج بهبودی بعد از جراحی ترمیمی صورت محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. در مطالعات قدیمی و جدید ، نشان داده شده است که زالو درمانی باعث افزایش نتایج مثبت در ترمیم موارد زیر می شود:

  • بینی
  • پیشانی
  • سینه
  • گونه
  •  انگشتان پا و انگشتان دست

تأثیر زالو درمانی در لخته شدن خون در طی و بعد از این جراحی ها به بدن کمک می کند تا طبیعی تر و کاملاً بهبود یابد. فواید زالو درمانی برای گردش خون باعث شده است که برخی از افراد از زالو درمانی برای درمان طاسی و ریزش مو در پوست سر استفاده کنند.

عوارض زالو درمانی چیست؟

زالو درمانی هم آسان است و هم عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روشهای درمانی دارد. با این حال ، در این روش نیز خطراتی وجود دارد. خطر عفونت باکتریایی وجود دارد که گاهی اوقات شامل باکتری های مقاوم به دارو است ، بنابراین حتما زالودرمانی را در محیط های مناسب انجام دهید. به همین دلیل ، افرادی که از بیماری خود ایمنی رنج می برند نباید از زالودرمانی استفاده کنند.

اگر پس از زالو درمانی مشکلی ایجاد شود، از ناحیه مورد معالجه خون خارج می شود و محل نیش زالو بسته نمی شود. بعضی اوقات زالو سعی می کند به ناحیه دیگری از بدن که در آن نیازی به درمان ندارید، منتقل شود و باعث خونریزی غیر ضروری می شود. در بعضی مواقع ، فرد در طی یا بعد از زالو درمانی متوجه می شود که به بزاق زالو حساسیت دارد. اگر عوارضی مانند این اتفاق بیفتد ، فوراً متوجه می شوید و دیگر نباید از این روش درمانی استفاده کنید.

Brian Krans and Kathryn Watson. What Is Leech Therapy? on April 21, 2017

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو