روش های درمان ناباروری، طب سوزنی کارآمد است؟

منبع: نی نی بان

132

1398/2/27

21:38


مطالعات نشان می دهد که شاید به روش طب سوزنی بتوان بی اختیاری ادرار را در خانم ها درمان کرد ولی درمان ناباروری با طب سوزنی قطعی نخواهد بود.
بی اختیاری ادرار هنگام عطسه، سرفه، خندیدن و یا حتی ورزش مشکلی است که درخانم ها بیشتر از آقایان رخ می دهد. ناباروری نیز مسئله ای است که بیشتر پزشکان از روشهای مختلفی جهت درمان آن استفاده کرده اند. حتی امتحان طب سوزنی که یک روش کار آمد در بسیاری از بیماری ها می باشد.

طب سوزنی چیست؟
طب سوزنی یکی از شاخه های طب سنتی چین است که از اواخر قرن بیستم به طور جدی و رسمی مورد استفاده پزشکان و درمان گران قرار گرفته است.
قرار دادن سوزن های ریز و مخصوص این کار بر روی نقاطی از بدن که به وسیله کارشناس این کار انجام می شود سبب می شود گذرگاه‌های انرژی که در اثر بیماری دچار گرفتگی شده اند، آزاد شوند.
در روش درمان به وسیله طب سوزنی بیشتر نتایج ذهنی مانند درد به دست می آید. در این شیوه باستانی پیچیدگی ارتباط بین ذهن و بدن آشکار می شود و شاید بتوان گفت که انسداد راههای ارتباطی بین ذهن و بدن از بین می رود.
مطالعات و تحقیقات بسیاری توسط این طب بر روی افراد بیمار صورت گرفته است. از جمله این مطالعات درمان مشکلات زنانه مانند بی اختیاری ادرار و درمان ناباروری به کمک طب سوزنی بوده است. نتایج آن نشان می دهد که طب سوزنی تا حدودی در درمان بی اختیاری ادرار موثر بوده است ولی درمان ناباروری با طب سوزنی تقریبا ناممکن است.

طب سوزنی و بی اختیاری ادرار
در تحقیقات توسط محققان به طور تصادفی ۵۰۴ زن مبتلا به بی اختیاری ادرار را مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش از روش « الکترواسکاپو » که همان طب سوزنی همراه با تحریکات الکتریکی می باشد استفاده کردند. زنان بیمار تحت یک جریان الکتریکی ضعیف به همراه طب سوزنی قرار گرفتند. این عمل سه مرتبه در هفته به مدت نزدیک به دو ماه انجام شد.
در پایان بیماران در حدود ۱۰ گرم کمتر از گذشته بی اختیاری ادرار داشتند. این درحالی است که افرادی که تنها تحت درمان طب سوزنی بودند در حدود ۲٫۶ گرم کمتر بی اختیاری ادرار داشتند.
یافته های به دست آمده محققین نشان می دهد که زنان مبتلا به بی اختیاری ادراری قبل از اینکه از روشهای درمانی سنگین مانند جراحی استفاده کنند می توانند به روش طب سوزنی احتمال بهبودی خود را آزمایش کنند.

درمان ناباروری با طب سوزنی
دانشمندان سعی بر این دارند که به کمک طب سوزنی راهی جهت درمان ناباروری نیز پیدا کنند. ممکن است اثرات فیزیولوژیکی نیز در درمان طب سوزنی رخ دهد که در درمان ناباروری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
به عنوان مثال پزشکان بر این باورند که انرژی های آسیب دیده در بدن سبب انقباض عضلات خواهد شد در صورتی که پزشکان بتوانند عضلات لگن را شبیه سازی کنند به تقویت عضلات رحم، مثانه و روده می توانند کمک کنند.
مطالعات بعدی محققان چین یدر مورد این است که آیا طب سوزنی می تواند به مشکلاتی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که علت رایج ناباروری است، کمکی کند یا خیر ؟ زنان مبتلا به (PCOS) به دلیل وجود کیست در تخمدان ها قادر به تخمک گذاری سالمی نیستند و این عامل مانع از باروری آنها می شود.
محققان به طور کاملا تصادفی بین زنانی که مبتلا به PCOS بودند آزمایشی انجام دادند که به این ترتیب بود.
یک گروه از داروی باروری کلومیفن به تنهایی استفاده کردندو گروه دیگر علاوه بر مصرف این دارو طب سوزنی را هم پیش گرفتند.
همان طور که انتظار می رفت زنانی که داروی کلومیفن را به تنهایی مصرف کردند ۲۹ درصد بیشتر از افرادی که طب سوزنی را هم پیش گرفتند احتمال باروری شان بالا رفت.
به این ترتیب می توان گفت طب سوزنی اگر در هر بیماری بتواند کمک کند در درمان ناباروری بی تاثیر است. به خصوص در صورتی که ناباروری مرتبط به تخمدان پلی کیستیک باشد. نباید این روش جایگزین مصرف کلومیفن در زنان بیمار شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو