نجم آبی ، بهبود فعالیت متابلویک و تقویت سلامت استخوان

منبع: آسان طب

157

1398/5/29

17:21


نجم آبی یک گیاه چند ساله و گلدار است که به خانواده مارچوبه سانان تعلق دارد. این سرده از گیاهان معمولا پیاز‌های قطور و زخیمی دارند و از همین رو می‌توانند در جلوگیری از حمله آفت‌ها نقش داشته باشند. بیشتر انواع نجم آبی ساقه‌های نازک همراه با پرز و کرک دارند. برگ های این گیاه نیز مستطیلی و نوک تیز هستند. این گونه از گیاهان بیشتر در مناطقی مانند آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی، اروپای مرکزی و آمریکای شمالی رشد می‌کنند. بیشتر گیاه شناسان اعتقاد دارند که این گل، بیش از 80 گونه مختلف دارد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را به صورت کامل با خواص این گیاه آشنا کنیم.

نجم آبی

خواص نجم آبی

نجم آبی از همان ابتدا به دلیل ظاهر زیبا و بوی دل‌انگیزش، مورد توجه مردم و پزشکان طب سنتی بوده است. همین موضوع باعث شده بود تا گیاه شناسان سنتی در مورد این گل تحقیقات زیادی را انجام بدهند. به عنوان مثال در کتب طب سنتی هندی آمده  که نجم آبی قادر است بر امراض داخلی نظیر دل درد و انتقه، غلبه کند. در سال 2011 نیز در دانشگاه پزشکی ملبورن استرالیا، تحقیقانی دو مرحله‌ای بر روی این گیاه صورت گرفته است که نتایج نشان می‌دهد. نجم آبی یکی از قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌ها و ضد میکروب‌ها است که می‌تواند باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها شود.

بهبود فعالیت های متابولیکی

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که مصرف دمنوش این گیاه بر روی بدن شما می‌گذارد، بهبود متابولیسم است. دکتر لارنس جانسون در طی تحقیقاتی در سال 1995، دریافت که در این گیاه مقادیر بالایی ویتامین B وجود دارد. امروزه دانشمندان دریافته‌اند که تمام اعضای خانواده ویتامین B بر روی فعالیت‌های متابولیسمی نقش دارند. آزمایشات تکمیلی که 10 سال بعد انجام شد، روشن کرد که این گیاه حاوی سطح قابل توجهی از 6 ویتامین B مختلف، به ویژه اسید فولیک است. در واقع شما با نوشیدن یک فنجان دمنوش نجم آبی می‌توانید 50 درصد از نیاز روزانه خود به اسید فولیک را دریافت کنید.

تاثیرات گوارشی

این گیاه می‌تواند به دو صورت بر روی گوارش شما تاثیر بگذارد. اول از همه اینکه، دمنوش‌های این گل قادر هستند با تاثیر آنتی باکتریال و ضد میکروبی خود از ابتلا به مسمویت‌های غذایی جلوگیری کنند. علاوه بر این، مصرف خام این گل نیز می‌تواند باعث بهبود هضم شود چرا که این ماده سرشاز از فیبر است. فیبرها مواد دیر هضمی هستند که می‌توانند بر روی باکتری‌های مفید روده تاثیر گذاشته و حرکات روده کوچک را بیشتر کنند. این موضوع باعث می‌شود احتمال ابتلا به مشکلاتی نظیر یبوست و نفخ نیز کاهش پیدا کند.

کاهش وزن

متاسفانه این روزها به دلیل گرایش مردم به استفاده از مواد غذایی ناسالم مانند خوردنی‌های فراوری شده و فست فود‌ها، چاقی در حال افزایش است. به عنوان مثال بر اساس آمار ارئه شده توسط موسسه بهداشت و سلامت آمریکا، بیش از 35 درصد آمریکایی‌ها به اضافه وزن دچار هستند. استفاده از دمونش‌های این گیاه می‌تواند یک راه عالی برای کاهش وزن باشد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، مواد موجود در این گل می‌تواند باعث بیشتر شدن افزایش متابولیسم شود. این موضوع، اصلی‌ترین فاکتور در چربی سوزی است. علاوه بر این، فیبر موجود در نجم آبی باعث می‌شود تا شما دیرتر احساس گرسنگی کنید.

نجم آبی

کاهش فشار خون و سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مزمنی که این سال‌ها در حال رایج شدن می‌باشد، افزایش فشار خون است. فشار خون بالا یکی از مهمترین علل مرگ و میر نیز محسوب می‌شود. از آنجایی که پر  فشاری خون هیچ نشانه‌ای ندارد، پزشکان به آن قاتل خاموش می‌گویند. یکی از مهم‌ترین عناصری که در این گیاه یافت می‌شود، پتاسیم است. سطوح متوسط پتاسیم به عنوان  وازودیلاتور عمل کرده و رگ های خونی را تسکین می‌دهد. این موضوع می‌تواند فشار بسیار کمتری را به قلب وارد کرده و در نتیجه از مشکلاتی مانند آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.

تقویت سلامت استخوان‌ها

طیف گسترده مواد معدنی موجود در این گیاه باعث می‌شود تا سلامت و استقامت استخوان‌های شما در پیری تضمین شود. یکی از این مواد معدنی مهم، کلسیم است. همان طور که می‌دانید این عنصر باعث افزایش تراکم استخوانی شده و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. از دیگر عنصرهای مفید در این گیاه که باعث تقویت سلامت استخوان می شوند، می توان به فسفر، روی، مس و منگنز اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو