تاثیر موسیقی بر سالمندان ؛ مفید یا مضر؟

منبع: آسان طب

96

1398/3/8

21:01


موسیقی موجب بالا رفتن اعتماد به نفس سالمندان شده و بر روحیه آن‌ها تاثیر مثبتی دارد. تاثیر مثبت موسیقی بر روی سالمندان از نظر روانشناسی تایید شده است. سالمندان با افزایش سن دچار مشکلاتی مانند کاهش قوای جسمانی، افسردگی و آلزایمر می‌شوند که از این میان افسردگی و آلزایمر بیشتر به چشم می‌خورد. گوش دادن به موسیقی برای درمان افسردگی و آلزایمر در دوره سالمندی موثر بوده و احساس خوبی در آن‌ها به وجود می‌آورد. آلزایمر بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیر می‌گذارد، اما آن‌ها موسیقی را به خوبی درک خواهند کرد. در این مقاله به تاثیر موسیقی بر سالمندان خواهیم پرداخت.

تاثیر موسیقی بر سالمندان

چگونکی تاثیر موسیقی بر سالمندان

با کهولت سن، انجام بسیاری از کارها از جمله مطالعه کردن برای افراد دشوار می‌شود و سالمندان بدین سبب بسیاری از سرگرمی‌های خود را از دست می‌دهند. گوش دادن به موسیقی در این شرایط ذهن را آرام کرده و تاثیر مثبتی بر روحیه آن‌ها خواهد داشت. به گزارش مجله پزشکی آسان طب نرمش به همراه ورزش کردن آرام، برای سالمندان مفید است، اما بسیاری افراد در این سن به علت ورم  و درد مفاصل نمی‌توانند این فعالیت را به خوبی انجام دهند که گوش دادن به موسیقی تا حد زیادی این روند را تسهیل می‌کند. سالمندان حتی اگر به موسیقی علاقه‌ای نداشته باشند هم بهتر است این کار را انجام دهند، زیرا موسیقی دقیقا به عنوان یک قرص عمل می‌کند، بنابراین حداقل یک بار در روز موسیقی گوش دهید. جالب است بدانید که موسیقی همراه با ورزش، محرک خوبی برای شروع تمرینات خواهد بود. تحقیقات انجام شده، بیانگر این است که مهم‌ترین غده در مغز انسان یعنی غده تالاموس، محرک‌های صوتی را به وسیله سیستم عصبی دریافت کرده و در کنار حافظه و تخیل به آن‌ها پاسخ می‌دهد. غده هیپوفیز که از غده تالاموس دستور می‌گیرد، به محرک‌های صوتی موزون پاسخ داده و منجر به بروز ترشحاتی می‌شود که نتیجه آن آزادسازی ماده آرامبخشی به نام آندروفین خواهد بود. مهم‌ترین اثر این ماده، خاصیت آرامبخشی، نشاط و تسکین درد در انسان است، از این رو با استناد به این گفته می‌توان بیان کرد که گوش دادن به موسیقی، عملا موجب آزادسازی ماده آندروفین می‌شود. در نظر داشته باشید که صدای موسیقی باید به حدی باشد که شما در معرض آسیب قرار نگیرید و احساس ناراحتی ننمایید.

کاربران عزیز، مطالعه مطلب آموزش بهترین نحوه رفتار با سالمندان برای شما مفید خواهد بود.

کاربرد مواردی از موسیقی درمانی بر روی انسان

تاثیر موسیقی بر سالمندان

موسیقی می‌تواند در بهبود بسیاری از مشکلات کمک کننده باشد. در اینجا به معرفی این موارد خواهیم پرداخت:

  • نارسایی‌های گفتاری
  • معلولیت‌های ارتوپدی
  • درمان سالمندان
  • آرامش بخشیدن

موسیقی درمانی یک روش ارزان و غیر تهاجمی بوده که می‌تواند به عنوان یک مداخله غیر دارویی، توسط پرستاران، داوطلبان و اعضای خانواده سالمند، جهت ارتقای سلامت روانشناختی بیماران مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که کاربرد دیگری از گوش دادن به موسیقی می‌شناسید، لطفا آن را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید. بر اساس نتایج برخی تحقیقات، گوش دادن به موسیقی موجب کاهش استرس و اضطراب شده و بر سیستم شناختی مغز نیز تاثیر مثبت و بسزایی خواهد داشت.

یک عدد پیشنهاد:

مطالعه مطلب عوامل مهم در درمان افسردگی سالمندان به شما پیشنهاد می‌شود.

تاثیر مثبت موسیقی بر روی روح و روان

تاثیر موسیقی بر سالمندان

موسیقی ضریب هوشی بزرگسالان را تا 7 درجه افزایش داده و روح و روان آن‌ها را جلا می‌دهد، البته انتخاب نوع موسیقی  مسئله مهمی می‌باشد که در این باره بهتر است خود فرد انتخاب کننده نوع آهنگ باشد. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که آهنگ می‌نوازند و با ابزار موسیقی کار می‌کنند، پس از مدتی شکل و قدرت مغز آن‌ها تغییر کرده و توانایی‌های ادراکی‌شان افزایش خواهد یافت. شواهد نشان می‌دهند که مغز موسیقی‌دان‌ها از لحاظ ساختار و عملکرد با افرادی که هیچگونه آشنایی درباره موسیقی ندارند، کاملا متفاوت است. موسیقی بر هر دو نمیکره مغز انسان تاثیر گذاشته و موجب تقویت هر دو بخش می‌شود، از این رو برای تقویت روحیه و روح و روان سالمندان بسیار موثر است. موسیقی تاثیر بسزایی بر روی انعطاف‌پذیری مغز دارد، از این رو برای کمک به بیماران ذهنی موثر است. موسیقی علاوه بر تقویت روح و روان، اعتماد به نفس سالمندان را به شدت بالا خواهد برد.

مطالعه مطلب آشنایی با عوامل موثر در افسردگی سالمندان برای شما مفید خواهد بود.

به طور کلی، گوش دادن به موسیقی در سالمندان احساس مثبت و سر زندگی ایجاد کرده و به آن‌ها روحیه می‌دهد. اگر در منزل خود فرد سالمندی دارید، برای آن‌ها موسیقی بگذارید یا اگر تمایل دارند بر روی گوش آن‌ها هدفون قرار دهید تا موسیقی گوش دهند. سعی کنید، ترجیحا موسیقی‌های مورد علاقه‌شان را پخش کنید تا آن‌ها احساس آرامش نمایند. در صورتی که سالمندان شما تمایلی به گوش دادن موسیقی ندارند، از آن‌ها بخواهید یک بار هم که شده این کار را انجام دهند، چون مطمئنا از آن لذت خواهند برد. توجه داشته باشید که آهنگ‌های مناسب نسل جوان برای سالمندان مناسب نیست، بنابراین از انتخاب این آهنگ‌ها برای سالمند خود بپرهیزید، همچنین سعی کنید صدای آهنگ را در حد ایده‌آل قرار داده و خیلی زیاد نکنید. انجام تمامی این کارها و نکات فوق می‌توانند موجب شوند که سالمند شما به تدریج از حالت افسردگی و آلزایمر خارج شده و روحیه بهتری داشته باشد. تقویت روح و روان در زندگی روزمره ما تاثیر بسزایی دارند، بنابراین باید همیشه آن را زنده نگه داشت. گوش دادن به موسیقی علاوه بر اثرات مثبت فوق، بر احساس تنهایی سالمندان نیز تاثیر گذاشته و به آن‌ها آرامش خواهد داد. کاربران گرامی، اگر شما هم این کار را برای سالمند خود انجام داده و نتیجه بخش بوده، لطفا نظریات و تجربیات خود را در زمینه تاثیر موسیقی بر سالمندان در قسمت دیدگاه که در انتهای مقاله قرار دارد، برای همراهان ما ارسال نمایید، تا آن‌ها هم از تجربیات شما بهره ببرند. برای انجام این کار، شما می‌توانید به انتهای مقاله رفته و اگر با موبایل و تبلت هستید، نظر، نام و ایمیل را یادداشت کرده و با زدن تیک I’m not a robot پیام خود را ارسال کنید و چنانچه با کامپیوتر و یا لپ تاپ هستید در قسمت دیدگاه (انتهای صفحه) نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو