خواص دانه های کاج ، سرکوب اشتها و کنترل دیابت

منبع: آسان طب

208

1398/5/29

21:18


احتمالا همه شما با درخت کاج و میوه های آن آشنایی دارید. شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که دانه های کاج می توانند تاثیر بسیار شگرفی بر روی سلامت شما بگذارند. بر خلاف باور عموم، میوه های کاج ارزش غذایی بالایی دارند و می توان از آنها به عنوان غذا استفاده کرد. چیزی در  حدود 250 گونه مختلف کاج وجود دارد که ایران میزبان 200 گونه از آنها می باشد. برای استفاده از خواص دانه های کاج کافی است تا چند عدد از میوه آن را گرفته و بر روی حرارت قرار دهید تا پوسته کاج باز شود. سپس به راحتی دانه ها را جدا کنید. برای آشنایی بیشتر با این دانه ها ما را همراهی کنید.

خواص دانه های کاج

سرکوب اشتها

از مهم ترین خواص دانه های کاج می توان به سرکوب اشتها اشاره کرد. این موضوع می تواند برای کسانی که قصد دارند وزن خود را کاهش بدهند خبر بسیار خوبی باشد. تحقیقات که در سال 2011 توسط محققان دانشگاه پزشکی لیسبون انجام شده است، نشان داد که اسید های چرب مشتق شده از دانه کاج منجر به انتشار مقدار زیادی کلستی سستوکینین (CCK)، هورمون سرکوب کننده اشتها می شود. در حال حاضر از عصاره دانه های کاج در ساخت مکمل های لاغری استفاده می شود. شما می توانید این مکمل ها را به راحتی از داروخانه ها تهیه کنید.

تقویت انرژی

استفاده از دانه های کاج به عنوان میان وعده برای کارمندان و خانم های خانه دار به شدت توصیه می شود چرا که این دانه های سرشاز از اسید های چرب مفید بوده که کالری زیادی را برای شما فراهم می کند. از جمله مهم ترین مواد مغذی که در این دانه ها وجود داشته و باعث افزایش انرژی می شود، می توان به اسید های چرب، پروتئین و آهن اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد که نصف فنجان دانه کاج می تواند بیش از 50 درصد نیاز روزانه شما به منیزیم را فراهم کند. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که 25 درصد مردم از کمبود منیزیم رنج می برند.

حفظ سلامت قلب

خواص دانه های کاج بر روی سلامت قلب نیز تاثیر دارند. یافته ها حاکی از این است که تریکبات موجود در این دانه ها، می توانند به صورت مستقیم و موثر به سلامت قلب کمک کنند. این ترکیبات مفید شامل، چربی های منحصربه فرد، منیزیم، ویتامین E، ویتامین K و منگنز می باشد. کارشناسان تغدیه بر این باورند که سطح بالای اسید پینولنیک موجود در دانه های کاج می تواند به کاهش کلسترول بد LDL کمک کند. این موضوع می تواند احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند حملات قلبی، تصلب شراین و سکته مغزی را پایین بیاورد.

خواص ضد پیری

شاید باورش کمی سخت باشد درخت های کاجی که هر روز از کنارشان بی تفاوت عبور می کردیم، بتوانند به شما در جوان ماندن کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که میوه های کاج حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی مانند ویتامین A، B، C، D، و E و لوتئین است. تمام این موارد از جمله فاکتور های اصلی در جلوگیری از پیری زودرس می باشند. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد، سلول های پوستی شما را از آسیب های استرس اکسیداتیو در امان نگه می دارند.

خواص دانه های کاج

خواص دانه های کاج و کنترل دیابت

دیابت که از آن به عنوان رایج ترین اختلال متابولیسمی یاد می شود، هر سال در حال گسترش پیدا کردن است. آمار ها حاکی از این است که در سال 2017 مبتلایان به این بیماری رشدی 15 درصدی داشته است. در این بیماری، بدن به انسولین، هورمون کنترل قند خون، مقاوم شده و در نتیجه سطح قند خون شما به شدت بالا می رود. در مطالعاتی که سال 2015 توسط دکتر ماریسا استراتس در مجله Herb Facts منتشر کرد، مشخص شد در دانه های کاج ترکیباتی وجود دارند که می توانند عملکرد انسولین را تقلید کنند. در نتیجه شما با مصرف دانه های کاج می توانید سطح قند خون خود را در حد نرمالی نگه دارید.

کمک به سلامت دیداری

دانه های کاج حاوی لوتئین، یک کاروتنوئید است که می تواند به شما در جلوگیری از بیماری های چشم مانند دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن کمک کند. ماکولا یک ناحیه کوچکی است که فقط دو میلی متر عرض داشته و در پشت چشم شما، در بخش متوسط شبکیه شما قرار دارد. بنا به دلایلی، رگ های خونی کوچک و شکننده که خون و مایع را از بین می برند، شروع به رشد در شبکیه شما می کنند، که موجب آسیب بیشتر می شود. مصرف کاروتنوئید ها می تواند از ایجاد شدن این شرایط جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو