رقابت ۲۰ نویسنده برای مهمترین جایزه کتاب آلمان

منبع: ایران آرت

114

1398/5/29

22:36


نامزدهای دریافت جایزه کتاب آلمان در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند.

ایران آرت: هیأت داوران جایزه کتاب آلمان در پی انتخاب "رمان آلمانی‌زبان سال" است. ۱۰۵ انتشارات آلمانی‌زبان از آلمان، اتریش و سوئیس در مجموع ۱۷۳ رمان را برای شرکت در رقابت معرفی کرده‌اند. هیأت داوران هفت نفره ۲۰ رمان را از آن میان برگزیده که در نهایت در رقابت با یکدیگر قرار می‌گیرند. در آن میان کتاب‌های چند نویسنده مشهور مانند ساشا استانیشیچ‌، اولریش وولک یا مارلنه استرروویتس نیز به چشم می‌خورند.

رئیس هیأت داوران،‌ یورگ ماگنائو‌، گفت که مایه خوشحالی به خصوص این بود که در میان آثار ادبی که به دست این هیأت رسید، می‌شد کارهای نویسندگان جدیدی را کشف کرد که در آفرینش ادبی‌شان بسیار موفق هستند. ماگنائو افزود: "دلیلی وجود ندارد که نگران آینده خواندن و نوشتن باشیم."

به گزارش دویچه‌وله، رئیس هیأت داوران جایزه کتاب آلمان همچنین گفت که فهرست بلندبالای کتاب‌هایی که برای شرکت در این رقابت فرستاده شده بازتاب‌دهنده "تنوع موضوعی و غنای سبک نوشتاری در کتاب‌های تازه منتشر شده به زبان آلمانی است". ماگنائو ادامه داد: "تحلیل اجتماعی و تحقیق تاریخی‌، توهم و خیال، آرزو و شناخت جهان از کالیفرنیا تا روستاهای آلمان و تا قفقاز در این رمان‌ها جای دارند."

اعضای هیأت داوران که رمان آلمانی‌زبان سال را برمی‌گزینند هر سال تغییر می‌کنند تا هنگام انتخاب محبوب‌ترین کتاب استقلال گروه ژوری محفوظ بماند. هفت عضو هیأت داوران امسال عبارتند از پترا هارت‌لیب که نه تنها صاحب یک کتابفروشی در وین است بلکه چندین کتاب هم در باره این موضوع نوشته است، از جمله کتاب "Meine wunderbare Buchhandlung" (کتابفروشی بی‌نظیر من) را که تا کنون به هشت زبان ترجمه شده است.

دیگر اعضای هیات داوران عبارتند از هاوکه هوک‌اشتت،‌از سال ۲۰۱۰ مدیر خانه ادبیات در فرانکفورت، بیورن لاوئر،‌ رئیس بازاریابی کتابفروشی هوگن‌دوبل، یورگ ماگنائو، روزنامه‌نگار، منقد ادبی و رئیس امسال هیأت داوران‌، آلف منتسر، نویسنده و تهیه‌کننده در رادیو هسن، دانیلا استریگل، پژوهشگر علوم ادبی، و مارگارته فون شوارتس‌کوپف، ‌روزنامه‌نگار و نویسنده.

 

50091160_401


هیأت داوران سال ۲۰۱۹ (از چپ به راست): یورگ ماگنائو، دانیلا استریگل، آلف منتسر، مارگارته فون شوارتس‌کوپف، بیورن لاوئر، پترا هارت‌لیب و هاوکه هوک‌اشتت

حال اعضای هیأت داوران باید تصمیم بگیرد: آیا محبوب این هیأت رمان "Winterbienen" (زنبورهای زمستانی) اثر نوربرت شویر است که حکایت از دنیایی در معرض خطر نابودی و آرزوی برپایی جهانی صلح‌آمیز در آینده را دارد؟ یا "Cherubino" اثر آندرئا گریل که داستان خواننده‌‌ای بلندپرواز و خواهان شهرت و موفقیت است و از مردان آنچه نیاز دارد را می‌گیرد و طول می‌کشد تا واقعیت بارداری‌اش را بپذیرد؟ یا رمان "Herkunft" (خاستگاه) اثر ساشا استانیشیچ که خود بسیار دقیق درباره آن نوشته است: "این کتابی است درباره نخستین اتفاق زندگی‌نامه ما، یعنی در جایی به دنیا آمدن و آنچه سپس اتفاق می‌افتد. Herkunft کتابی است درباره وطن‌های من ‌در خاطره و در ساخته و پرداخته‌هایم."

اعلام برنده جایزه در پاییز

هیأت داوران جایزه کتاب آلمان نام برنده این جایزه را در روز ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ اعلام خواهد کرد که شب پیش از افتتاح نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد بود. مراسم اعطای جایزه در ساختمان تاریخی شهرداری در فرانکفورت برگزار می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ اینگر ماریا مالکه با رمان " Archipel" (مجمع‌الجزایر) خود برنده جایزه کتاب آلمان شد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو