گریه نکردن نوزاد، هنگام تولد خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

110

1398/3/8

22:04


گریه نوزاد در بدو تولد یک مسئله طبیعی بوده و یک نوزاد سالم باید گریه کند. اگر نوزاد در بدو تولد گریه نکند، باید حتما این مسئله توسط پزشک پیگیری و بررسی شود، زیرا امری غیرطبیعی به شمار می‌رود. نوزاد سالم خوب گریه کرده و به راحتی شیر می‌خورد، همچنین خواب و بیداری منظمی دارد. گریه نکردن نوزاد در بدو تولد می‌تواند سلامتی کودک را در معرض خطر قرار دهد. گریه نکردن گاهی موجب ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و ضعف سیستم ایمنی شود، بنابراین باید این مسئله را جدی گرفت و به دنبال علت آن بود. در این مقاله به بررسی علل و ارائه اطلاعاتی کامل در رابطه با گریه نکردن نوزاد در بدو تولد خواهیم پرداخت.

علل گریه نکردن نوزاد در بدو تولد
دلایل مختلفی می‌تواند موجب گریه نکردن نوزاد در بدو تولد شود که در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:
-اختلالات هورمونی
-بیماری‌های عصبی
-بیماری‌های غددی
-مشکلات عصبی مرتبط با حنجره
-تحت فشار بودن ریه‌ها
-فلج مغزی cp
-مشکلات مرتبط با تیروئید
-مشکل خواب بیش از حد کودک
-بیماری لیپوپروتینوسیس
در صورتی که مادر متوجه هر گونه تغییر یا علائم غیرطبیعی شد، باید به پزشک مراجعه کرده و او را در جریان قرار دهد. این مسئله را به هیچ عنوان ساده نگیرید، زیرا گریه نکردن نوزاد در بدو تولد به طور معمول یک مسئله غیرطبیعی به شمار می‌رود. به گزارش مجله پزشکی آسان طب یکی از رایج‌ترین عواملی که می‌تواند موجب گریه نکردن نوزاد در بدو تولد شود، کم کاری تیروئید است، بدین منظور کودک باید از نظر تیروئید بررسی شده و مورد آزمایش قرار گیرد. زردی یا یرقان نیز یکی دیگر از علل ایجاد این شرایط است. زردی موجب بی‌حالی و گریه کم و یا حتی گریه نکردن نوزاد می‌شود. همانطور که گفته شد، لیپوپروتینوسیس نیز می‌تواند موجب گریه نکردن نوزاد در بدو تولد شود، اما این مورد به ندرت رخ خواهد داد. کاربران محترم، در صورتی که علل دیگری از گریه نکردن نوزاد در بدو تولد می‌شناسید، لطفا آن را از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

گریه نکردن نوزاد در بدو تولد
گریه کردن نوزاد در سلامتی او نقش بسزایی داشته و اگر نوزاد گریه نکند، ممکن است سلامتی او در معرض خطر قرار گیرد. بر اساس عقیده روانشناسان، گریه کردن نوزاد می‌تواند مانع از بروز افسردگی و اضطراب شود. بهتر است بدانید، نوزادانی که به صورت طبیعی به دنیا می‌آیند، به دلیل وجود فشار و استرس، بیشتر تمایل به گریه کردن دارند و این مسئله در نوزادانی که به صورت سزارین متولد می‌شوند، کمتر است. پزشک برای بررسی این مورد، عوامل زیر را مورد بررسی قرار خواهد داد:
بررسی بافت عضلانی
ضربان قلب
رنگ پوست
واکنش‌پذیری نوزاد
نفس کشیدن
پزشک با بررسی این عوامل تصمیم می‌گیرد که نوزاد به اکسیژن نیاز دارد یا خیر. هیچگاه از گریه کردن نوزاد در بدو تولد نترسید، زیرا این مسئله طبیعی است. بی‌حالی و کسلی کودک می‌تواند نشان دهنده یک نوع عفونت در بدن نوزاد باشد، از این رو زمانی که مادر متوجه بی‌حالی کودک خود شد، باید به پزشک مراجعه کند. به طور طبیعی کودک باید بعد از تولد کمی گریه کند. همیشه کودک خود را تحت نظر داشته و علائم او را بررسی نمایید. از علائم کودکتان به سادگی نگذرید، زیرا ممکن است برخی از علائم علت زمینه‌ای داشته باشند و نیاز به درمان باشد. در نظر داشته باشید که نوع ادرار و مدفوع کودک نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین به هنگام برخورد با هر عامل غیرطبیعی، پزشک را در جریان قرار دهید. در همه موارد، گریه نکردن نوزاد خطرناک نبوده و علت زمینه‌ای ندارد، گاهی ممکن است علت گریه نکردن نوزاد خواب بیش از حد باشد، اما به هر حال این مسئله باید حتما مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد. به گفته پزشکان، گریه نوزاد در بدو تولد شروع شده و به مرور بیشتر می‌شود و گریه نکردن نوزاد می‌تواند خطرناک باشد. پس به طور کلی، باید گریه نکردن نوزاد را به هنگام تولد مورد بررسی قرار داد تا علت آن مشخص شود. تشخیص به موقع و بررسی نوزاد به طور منظم توسط پزشک، به درمان این وضعیت کمک خواهد کرد.

علائم و نشانه‌های گرسنگی نوزاد
گریه کردن نوزاد آخرین راه حل او برای بیان نیازهایش است، زیرا او توان انجام کاری ندارد و برای خواسته‌هایی که نمی‌تواند به ما بفهماند، به گریه روی خواهد آورد. اگر نوزاد گرسنه باشد، پیش از آنکه گریه کند با روش‌های دیگری نیازش را بیان می‌کند. گریه روشی غریزی برای نشان دادن گرسنگی است، اما برای جلوگیری از گرسنگی کشیدن بیش از حد نوزاد، بهتر است به این علائم توجه نمایید:
نوزاد برای پیدا کردن سینه مادر، سرش را دائم می‌چرخاند تا شیر بخورد. اکثر نوزادان به طور غریزی به دنبال نوک پستان مادر برای خوردن شیر می‌گردند. مادر با مشاهده این رفتار متوجه می‌شود که فرزند او گرسنه است.
زمانی که نوزاد زیاد تکان می‌خورد، نشان دهنده این است که کودک مشکلی دارد. کودک در این شرایط شاید گرسنه نباشد، اما ممکن است نیاز به تعویض پوشک یا تخلیه گاز معده باشد.
راه دیگر برای فهمیدن اینکه نوزاد گرسنه است، شنیدن صدایی شبیه مکیدن از او می‌باشد. نوزاد با زبانش صدایی شبیه به مکیدن شیشه شیر یا پستان مادر در می‌آورد. این حرکت بدین معنی است که زمان تغذیه نوزاد فرا رسیده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو