علل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان

منبع: بیتوته

147

1398/5/30

13:29


علل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان



بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان,علل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان

بالا آوردن شیر پنیری نوزاد

 

درصورتی که مادر هستید، احتمالا با بالاآوردن شیر پنیری برخورد داشته اید. تقریبا نیمی از نوزادان بطور منظم شیر پنیری بالا می آورند. این مسأله در برخی از نوزادان بیش تر از دیگران رخ ميدهد . این امر در نوزادان بسیار رایج است، ولی همیشه طبيعي نیست. بالا آوردن شیر پنیری به معنی بالا آوردن پرتابی شیر، بزاق و یا مواد غذایی است.

پنیرک نوزاد یا شیر پنیری نوزاد چیست؟
استفراغ اندازه کمی از شیر خورده شده که بصورت دلمه های سفیدی در گوشه لب نوزاد ظاهر شده و اغلب آن را با عنوان پنیرک نوزاد می خوانند.

آیا ریفلاکس نوزادی یا پنیرک نوزاد میتواند در رشد فرزند اختلال ایجاد کند؟
ریفلاکس نوزادی بطور طبیعی اختلالی را در روند رشد فرزند به وجود نمی آورد . مادامی که فرزند شما حس خوبی داشته باشد و بطور مناسبی وزن اضافه کند، علتی براي نگرانی وجود ندارد. درصورتی که فرزند شما اضافه وزن مناسبی داشته باشد این نکته نشان ميدهد کالری از دست رفته ناشی از شیر خارج شده به صورت پنیرک، ضرری به او نرسانده است. بخاطر داشته باشید که توجه به اندازه و میزان محتويات خارج شده از دهان نوزاد هنگام پنیرک زدن نوزاد، نمی تواند معیار مناسبی براي نگران شدن باشد. همچنين باید توجه داشت این طور ریفلاکس ها تا قبل از 12 ماهگی از بین میرود .

دلایل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان:
1- معده کوچک:
معده نوزاد شما خيلي کوچک است و نمی تواند به خوبی هضم انجام دهد. در موقع تولد، معده نوزاد شما به میزان یک تیله کوچک است. سه روز بعد، معده شما به میزان یک توپ پینگ پونگ ميشود ، ولی نمی تواند اندازه زيادي مواد غذایی در خود نگه دارد. زمانی که نوزاد حدود چهار ماه است، شکم وی میتواند اندازه کمی از شیر را نگه دارد. بدین ترتیب، تغذیه یا بلعیدن بیش تر میتواند غذا را از دریچه عبور دهد و سبب بالا آوردن شیر ميشود . با این حال، با رشد فرزند شما، دریچه رشد ميکند و غذا به لوله غذایی جابجا نمی شود.

2- آروغ زدن:
نوزاد معمولاً در موقع آروغ زدن، شیر بالا می آورد.

3- فروبردن هوا:
گاهی اوقات نوزاد هوا را همراه با شیر قورت ميدهد. زمانی که هوا به دام می افتد و می خواهد راه خروج پیدا کند، همراه با مایع بیرون می آید.

 

بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان,علل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان

علل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان

 
نحوه جلوگيري یا کاهش بالا آوردن شیر پنیری:
آروغ گیری مناسب. بعد از شیر دادن به نوزاد، او را براي یک دقیقه به وضعیت ایستاده نگه دارید و بعد آروغ نوزاد را بگیرید. درصورتی که شما بلافاصله بعد از این که سینه یا بطری شیر را از نوزاد گرفتید، آروغ وی را بگیرید احتمال زيادي موجود است که کودک شیر جدید خورده شده را بالا بیاورد. ولی ایستاده نگه داشتن نوزاد براي یک مدت زمان کوتاه این مهلت را ایجاد ميکند که گازهای داخل معده بالا بیایند و بچه یک آروغ خشک تر داشته باشد.

از شیر دادن بیش از حد بپرهیزید. اگرچه زمان تغذیه نوزاد از شیر مادر بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه متغیر است، عوض کردن سینه میتواند یک گزینه خوب باشد.

بین شیر دادن آروغ نوزاد خود را بگیرید و سینه را عوض کنید. ولی اگر کودک شما آرام، خواب‌الود است، سینه را شل می گیرد و دستان نوزاد شما ديگر وضعیت مشت شده ندارد، شما میتوانید شیر دادن را متوقف کنید. درصورتی که به تغذیه با شیر مادر ادامه دهید، امکان دارد نوزاد شما بیش تر از نیازش استفاده کند و پس از آن شما شستشوی زيادي خواهید داشت.

شرایط ها و پوزیشن های مناسب شیر دادن نوزاد خود را در پوزیشن مناسب تغذیه کنید، پوزیشن مناسب کمک ميکند که گازها بالا بیایند. به این شیوه همچنين بچه شما طبيعي تر آروغ ميزند.

رژیم غذایی مادر در تغذیه با شیر مادر، شما همچنين باید از خوردن نوشیدنی های گازدار، غذاهای تند و چرب خودداری کنید. این غذاها سبب میشوند که شما آروغ بزنید و شکم شما پر از گاز باشد و مطمئنا با دلبند کوچک شما هم همین کار را ميکند.

 

بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان,علل بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان

استفراغ پنیری نوزادان


چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟
برخی از علامت های بالا آوردن نشانه بیماري جدّي است. درصورتی که کودک شما علایم زیر را دارد، به پزشک مراجعه کنید:
- نوزاد وزن کافی به دست نمی آورد
- نوزاد به سختي بالا می آورد
- خون یا هر ماده ای را که مانند قهوه است، در محتويات شیر موجود است
- مایع قهوه ای یا سبز است
- بالا آوردن همراه با سرفه است
- نوزاد میلی به غذا ندارد
- بالا آوردن در شش ماه یا پس از آن آغاز ميشود
- تعداد پوشک مرطوب نسبت به حالت طبيعي کم تر است
- خون در مدفوع وجود دارد
- دشواری در تنفس


دکتر شما ممکن است درمان را باتوجه به مشکل و علل آن عرضه دهد.

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو