روز جهانی عکاسی

روز جهانی عکاسی


منبع: زیبامون

646

1398/5/30

13:39


زیبامون روز جهانی عکاسی را گرامی می دارد و در این پست به تاریخچه ی عکاسی و انواع شاخه های این رشته می پردازد، با زیبامون همراه باشید.

روز جهانی عکاسی

عکس ها سند ثبت شده ای برای یک لحظه هستند که با نگاه به آن می توان گذشته و تاریخ را زنده کرد. عکاسی توسط یک فرد کشف نشد و در گذر زمان با اکتشافات، نوع آوری ها و تلاش های افراد زیادی به تکامل رسید. به مناسبت گرامی داشت روز عکاس، به تاریخچه ی عکاسی و انواع شاخه های این رشته ی پرطرفدار می پردازیم. با زیبامون همراه باشید.

 

عکاسی

 

تاریخچه عکاسی

در سال 1826 نیسفور نیپس، اشراف زاده ی فرانسوی از چشم انداز پنجره ی اتاق اش عکسی گرفت که خودش آن را فرایند هلیوگرافی نامید. قدیمی ترین عکس ثبت شده در تاریخ همین عکس می باشد. در سال 1837 لوئی داگر به فناوری جدید تری دست پیدا کرد که با آن تصویری مستقیم و پایدار بر صفحه ی نقره اندود ثبت می شد. او این عمل را داگروتیپ نامید که در تاریخ عکاسی به عنوان نخستین شیوه ی عملی ثبت تصویر یاد می شود. در سال 1839 آکادمی علوم فرانسه داگروتیپ را به عنوان یک اختراع فنی به ثبت رساند. در 19 آگوست سال 1839 جزئیات داگروتیپ، مشخصات فنی و چگونگی عمکرد این فرانید در یک گردهمایی در کشور فرانسه، برای عموم شرح داده شد. بعد از برای نخستین بار پیشنهاد روز جهانی عکاسی توسط آمریکا اعلام شد ولی در سال 1991 در هند انجمن بین المللی عکاسی روز 19 آگوست را جشن گرفتند و ثبت ملی کردند. بعد از آن هر ساله کشور های بیشتری این روز را به رسمیت شناختند. عکاسی یکی از مهم ترین اختراعات قرن 19 به شمار می رود که تا امروز پیشرفت های چشم گیر داشته است.

 

تاریخچه ی عکاسی

 

شاخه های عکاسی

• عکاسی پرتره

عکاسی پرتره شاخه ای از عکاسی است که در آن چهره ی انسان عکسبرداری می شود. عکاسی پرتره نمایانگر اخلاقیات، افکار، خصوصیات فردی و احساسات شخص است که مورد سوژه ی عکاس واقع می شود. عکاسی پرتره انواع مختلفی دارد ولی در همه ی آن ها تمرکز اصلی بر روی صورت و چهره است.

 

عکاسی پرتره

 

• عکاسی اجسام بی جان

این شاخه از عکاسی به ثبت عکس از اشیای بی جان و غیر متحرک می پردازد و تمرکز اصلی بر روی ترکیب بندی و نورپردازی است.

 

عکاسی

 

• عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی از صحنه های ورزشی و ورزشکاران عکس می گیرد و وجود ابزار حرفه ای و تجهیزات کامل در این شاخه بسیار اهمیت دارد به دلیل این که اکثرا سوژه ها متحرک هستند و همچنین عکاس با فاصله از سوژه قرار دارد.

 

عکاسی ورزشی

 

• عکاسی معماری

این شاخه از عکاسی به آثار معماری و عکس برداری از ساختمان ها می پردازد که دو فاکتور مهم در این شاخه وجود دارد که آن توجه به زاویه دید و نوع لنز است. نوع لنز و زاویه ی لنز باید به گونه ای باشد که ساختمان های بزرگ در یک قاب ثبت شوند.

 

عکاسی معماری

 

• عکاسی صنعتی

این شاخه از عکاسی به سفارش یک سازمان صنعتی صورت می گیرد، و در آن ثبت فرایند های تولیدی، کارکنان، تجهیزات، محصولات انجام می گیرد. همچنین برای تبلیغات یک محصول یا برند از عکاسی صنعتی کمک گرفته می شود.

 

عکاسی صنعتی

 

• عکاسی حیات وحش و طبیعت

عکاسی از طبیعت به شاخه ای گفته می شود که عکاس از طبیعت نچرال و بدون تغییرات انسانی عکس می گیرد، و عکاسی حیات وحش به تصویر برداری از جانوران و حیوانات می پردازد. این شاخه از عکاسی به دانش و تجربه ی بالا در زمینه آشنایی با رفتار حیوانات نیاز دارد. همچنین عکاس باید توانایی اثبات طبیعی بودن تصاویر را هم داشته باشد.

 

عکاسی

 

• عکاسی نجومی

عکاسی در این رشته با تلسکوپ های حرفه ای انجام می شود و نیاز به تجهیزات دارد. همچنین زمان نوردهی از چند دقیقه تا چند ساعت متغییر است.

 

عکاسی نجومی

 

• عکاسی خبری

به عکس هایی گفته می شود که هدف اصلی آن خبر رسانی است. عکاسانی که در این شاخه از عکاسی مشغول فعالیت هستند به مانند نویسنده ی خبر و مقاله هستند که در عکسی که می گیرند اطلاعات را باز گو می کنند.

 

عکاسی خبری

 

• عکاسی ماکرو

در این شاخه، از سوژه های کوچک عکس برداری می کنند. سوژه های موجود در یک تصویر ماکرو عموما برزگ تر از اندازه ی واقعی سوژه در واقعیت است. به طوری کلی برای تصویر برداری بزرگ تر  و واضح تر از سوژه های کوچک در طبیعت است.

 

عکاسی ماکرو

 

• عکاسی در شب

به عکاسی در فضای آزاد و در ساعات شب و تاریکی می گویند. که با دیافراگم های بسته و نوردهی با تایم بیشتر انجام می شود.

 

عکاسی در شب

 

مطالب پیشنهادی:

نکات مهم ژست عکاسی

ژست عکاسی دو نفره + نکات کاربردی برای عکس گرفتن از زوج ها

ژست هایی که بی کلاستان می کند، ژست های درست برای عکاسی

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو