https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/616378

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

امین حیایی که این روزها با برنامه « عصر جدید » در تلویزیون حضور فعالی دارد و اخیراً فیلم « دارکوب » از او در سینما اکران شده، بازیگر فیلم است. اگر فیلمهای « چار چنگولی » و « نامزد آمریکایی من » را به خاطر داشته باشید، مژگان بیات که بازیگر فیلم هست را نیز خواهید شناخت. بیژن بنفشه خواه سریالهای طنز هم در فیلم حضور دارد و چنگیز وثوقی را هم می توانید در فیلم بیابید!

داستان فیلم درباره چیست ؟

جانان ( مژگان بیات ) دختر جوانی است که یک امانتی دریافت می کند اما کنجکاوی اش کل گرده و آن را باز می کند و نامه ای عاشقانه در آن پیدا می کند. اتفاق بعدی این است که صاحب نامه پیدا می شود، صاحبی که یک گل پسر مجرد ( امین حیایی ) هم دارد و...

کارگردان کیست ؟

کامران قدکچیان که کارگردان و تدوین گر با سابقه ایران محسوب می شود. قدکچیان فعالیت خود را به عنوان کارگردان از قبل از انقلاب با ساخت آثاری نظیر « میهمان » آغاز کرد و آخرین ساخته سینمایی اش فیلم « کوچه پس کوچه های شمرون » در سال 1391 با بازی شاهرخ استخری و صدف طاهریان بود.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/616379

نکات مثبت فیلم ؟

هیچ چیز نیافتیم!

نکات منفی فیلم ؟

فیلمنامه « جانان » یک ویرانه تمام عیار است! فیلمنامه ای که مشخص نیست چطور در سال 1397 نوشته شده است و بی اعتنا به فلسفه روز سینما بوده است!

فیلم که آغاز می شود ما جزئیاتی را از زبان راوی ماجرا می شنویم. جزئیاتی که اصولاً می بایست در خدمت داستان باشد تا درباره آن صحبت شود اما این جزئیات از ازدواج خواهر با یک مرد سوئدی گرفته تا وضعیت عجیب و غریب پدر، هیچ نقشی در فیلم ندارند! در واقع نمی دانیم که چرا باید موضوع ازدواج خواهر با یک مرد سوئدی مطرح شود وقتی قرار نیست به قصه ارتباطی داشته باشد! از این دست اشارات در « جانان » فراوان است.

دوربین فیلم در اغلب موارد گیج هست و نمی داند که باید در جایگاه صحیح قرار بگیرد. گاهی کادر بی جهت بسته است و گاهی بی جهت باز!

بازیهای فیلم نیز یکی از ناامید کننده ترین بخش های فیلم را تشکیل می دهد. مژگان بیات به عنوان بازیگر نقش اصلی، بدترین بازیگر فیلم است!

فیلم قرار هست هرکسی که در فیلم مجرد هست را به ازدواج یکی دیگر درآورد اما ناتوان از ساختن یک کشش اولیه بین شخصیت هاست. شخصیت ها در دقیقه عاشق می شوند و در دقیقه زندگی را رویایی می بیینند! همه چیز در « جانان » در دقیقه رخ می دهد!

به نظر می رسد که سازندگان حتی از کارکرد برخی ویژگی های سینمایی نیز اطلاعی نداشته اند. فیلم در لحظاتی کاملاً بی ربط، ناگهان از تصویر آهسته یا همان « اسولوموشن » استفاده می کند. بی آنکه نه کارکرد دراماتیکی داشته باشد یا بخواهد مفهومی را به مخاطب انتقال دهد. ظاهراً از این دست افکت ها دم دست بوده و سازندگان هم گفته اند که جالب است که بتوان از آنها استفاده کرد!  

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/616380

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

پیدا کردید به ما هم اطلاع دهید!

حرف آخر ؟

تماشای « جانان » برای تماشاگر امروز سینما قطعاً تجربه عجیب و منحصر به فردی است. فیلم مانند ماشین زمانی است که تماشاگر را به اوایل دهه هشتاد در ایران می برد و او را به یاد کمدی – عاشقانه های عجیب و غریبی می برد که در آن همه قرار بود به وصال هم برسند و نقطه اشتراک اغلب شان هم این بود که شخصیت هایشان عقل درست و حسابی نداشتند!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : جانان

جانان

کارگردان : کامران قدکچیان

نویسنده : فرهاد توحیدی

تهیه کننده : محمد نجیبی

بازیگران :

مژگان بیات

امین حیایی

پروانه معصومی

بیژن بنفشه خواه

 و...