خوردن عسل در بارداری، مشکل زا است؟

منبع: نی نی بان

107

1398/5/30

19:23


بسیاری از والدین از این واقعیت آگاه هستند که نوزادان زیر سن ۱ باید نباید عسل خام بخورند، زیرا خطر ابتلا به سم بوتولیسم در برخی باکتری ها را در آن ها افزایش می دهد. عسل حاوی نوع خاصی از باکتری است که می تواند سبب بوتولیسم در نوزادان شود. در سن ۱ سالگی، سیستم گوارش نوزادان به اندازه کافی برای کنترل و مبارزه با باکتری ها موجود توسعه پیدا نکرده است. بنابراین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) توصیه می کند که هیچ کودک زیر سن ۱ ساله نباید عسل مصرف کند.
با این حال، والدین ممکن است برایشان این سوال پیش بیاید که آیا این وضعیت برای جنین نیز صادق است؟ آیا خوردن عسل برای یک زن باردار می تواند خطراتی را متوجه جنین کند و به او آسیب برساند؟

چرا عسل خطرناک است؟
هنگامی که اسپورهای باکتری کلستردیوم بوتولونیوم (Clostridium botulinum) در بدن هستند، شروع به تولید سم یا نوروتوکسین بوتولینوم می‌کنند که برای انسان خطرناک است. این سم موجب فلج شدن بدن می شود.
فعالیت این سم در بزرگسالان و کودکان، با این حال، متفاوت از نوزادان است. محققان می‌گویند بعضی از نوزادان پس از مصرف اسپور بوتولونیوم بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند. از آنجایی که عسل حاوی اسپور این باکتری است، اسپور پس از از مصرف شدن توسط نوزاد به صورت مستقیم وارد دستگاه گوارش او می شود.

آیا زنان باردار عسل می خورند؟
اگر باردار هستید یا در آینده نزدیک قصد دارید باردار شوید، شانس این را دارید که درباره باید ها و نباید های دوره بارداری مطالبی را بخوانید.
متأسفانه، دوره بارداری دوره ای است که هر کسی از راه می رسد بر اساس تجربه خود برای مادر بارداری نسخه می پیچد. این اتفاق برای خصوصا کسانی که اولین بار است بارداری را تجربه می کنند بسیار پیش می‌آید. قواعد خاصی برای حاملگی وجود دارد و در خصوص مصرف عسل نیز خوشبختانه تحقیقات زیادی صورت گرفته است. خبر خوب این است که پاسخ ساده ای برای این سوال وجود دارد که آیا زنان باردار می‌توانند در طول مدت حاملگی خود عسل مصرف کنند یا نه؟
پاسخ ساده بله است. در حالی که شما حامله هستید، می توانید عسل بخورید.
دو دلیل اصلی وجود دارد که بخاطر آن، زنان را از مصرف عسل طی دوره بارداری منع نمی کند:
۱ . سیستم گوارش زن می‌تواند باکتری های موجود در عسل را مدیریت کند. روده بزرگ بزرگسال قادر به نگهداری هر گونه کلونیزاسیون اسپورهای کلستریدیوم در روده است. زیرا تشخیص میکروارگانیزم های مضر در روده شخص بالغ بسیار آسان است. باکتری های مفید روده یا فلور محافظ در روده بزرگسالان از فعالیت اسپور ها جلوگیری می کند و بنابراین از رشد بوتولیسم ممانعت می کند
۲ . بعید به نظر می رسد که سم بوتولیسم از طریق مادر به نوزاد منتقل شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ در کانادا انجام شد و نشان داد که وزن بوتولیسم به حدی زیاد است که قادر به گذر از بند ناف و جفت نیست. در نتیجه احتمال کمتری دارد که به نوزاد برسد. در مطالعات بر روی زنان باردار مسموم شده با بوتولیسم، هیچ علامتی مبنی برای ابتلا نوزاد به این سم یافت نشد.

یک یادداشت ایمنی
در حالی که عسل معمولا در دوران بارداری به عنوان غذای سالم شناخته می‌شود، زنان دارای مشکلات یا اختلالات گوارشی مثل کرون یا IBD ممکن است بخواهند در دوران بارداری خود احتیاط بیشتری نسبت به خوردن عسل داشته باشند. آنها بهتر است با پزشک خود در مورد آنچه که در رابطه با عسل توصیه می‌کنند، و هر گونه افزایش خطر ابتلا به عفونت صحبت کنند.
همچنین اگر بخش زیادی از رژیم غذایی شما را عسل تشکیل می دهد و همزمان آنتی بیوتیک مصرف می کنید حتما با پزشک صحبت کنید. زیرا آنتی بیوتیک ها تعادل و توازن باکتری های مفید و مضر روده را به هم می ریزند و احتمال فعالیت باکتری های مضر بیشتر می شود. در کل آنتی بیوتیک ها می توانند فلور طبیعی در روده را تحت تاثیر قرار دهند و باعث ایجاد حساسیت بیشتر به عفونت های مختلف می شوند.

بارداری و عسل
بهترین توصیه جهت مصرف عسل در دوران باردری این است که همواره سعی کنید که از عسل های پاستوریزی و بهداشتی مصرف کنید. و از مصرف عسل ناسالم و نامطمئن اجتناب کنید.

نکات پایانی
در حالی که آگاهی از رژیم غذایی خود را به عنوان یک زن باردار مهم است و اطمینان از تغذیه مناسب می تواند به شما کمک کندامنا دست کم نباید نگران مصرف عسل در دوره بارداری باشید. هیچ دلیلی برای متوقف کردن خوردن عسل در طول حاملگی شما وجود دارد. شما باید از خطر خوردن غذاهای خام در دوران بارداری آگاه باشید. زیرا می‌تواند باکتری های مضر برای شما و نوزاد شما داشته باشد، اما خوشبختانه عسل خام این خطرات را ندارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو