روزهای باروری زنان، کی قرعه به نامتان می افتد؟

منبع: نی نی بان

34

1398/5/30

20:23


همه ما می­دانیم که برای باردار شدن، اسپرم باید به تخمک رسیده و آن را بارور کند. زمان بندی در این مورد بسیار مهم است چرا که تخمک تنها در یک دوره­ی 24 – 12 ساعته در ماه قابل بارور شدن است و عموماً این دوره همزمان با تخمک­گذاری یا بلافاصله پس آن است. در این دوره بیشترین میزان باروری را دارید. یعنی روزهایی که در صورت برقراری رابطه جنسی بدون محافظت، احتمال باردار شدنتان بسیار زیاد است. هنگامی که بتوانید روز تخمک ­گذاری خود را محاسبه کنید، می­توانید درک بهتری نسبت به باروری و زمان اوج آن داشته باشید. اگر تمایلی به باردار شدن ندارید (و می­خواهید از روزهای باروری خود به عنوان روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید)، باید در این دوره بسیار مراقب باشید.
با گذشت زمان و مقداری تمرین می­توانید روز باروری خود را محاسبه کنید. هنگامی که بتوانید روز باروری را تخمین بزنید، به سادگی می­توانید زمان اوج باروری خود را شناسایی کنید.

نکاتی که باید درمورد روز باروری خود بدانید
این روزها که با نام دوره باروری نیز شناخته می­شوند، حدوداً هفت روز در چرخه قاعدگی هستند که احتمال باردار شدن در آنها بسیار زیاد است. این روزها به عنوان بیشترین شانس زمان باروری شناخته می­شوند. در واقع، باروری در پنج روز پیش از تخمک گذاری و خود روز تخمک گذاری (و شاید یک روز پس از آن هم) به بالاترین حد خود می­رسد که این مسئله به زمان تخمک گذاری بستگی دارد.
شش روز در چرخه قاعدگی وجود دارد که به عنوان روزهای اوج باروری به حساب می­ آیند؛ چرا که اسپرم تا 5 روز در واژن می­تواند زنده بماند اما هنگامی که تخمک آزاد می­ شود، تنها 24 ساعت می­تواند زنده بماند. اگر قصد بارداری دارید، با یادگیری روش محاسبه زمان تخمک گذاری، می­توانید به سادگی روز باروری خود را پیش بینی کنید.

چگونه می توان روز باروری را شناسایی کرد؟
در حالت کلی اکثر زنان دو هفته پیش از شروع عادت ماهیانه تخمک گذاری خواهند داشت. راهکارهای طبیعی زیادی برای شناسایی زمان تخمک­ گذاری وجود دارند. اگر از این روش­ها استفاده نمی­ کنید، می­توانید روز اول عادت ماهیانه بعدیتان را در نظر گرفته و 14 روز از آن کم کنید (دو هفته). با این کار روز باروریتان مشخص خواهد شد. در یک چرخه سالم 28 روزه، پس از کم کردن تعداد روزها، می­توانید روز چهاردهم را به عنوان روز باروری خود در نظر بگیرید. اما این کار تنها در صورتی دقیق است که چرخه قاعدگی 28 روزه باشد.

میزان اهمیت پیش بینی درست تخمک­ گذاری
شناسایی زمان تخمک گذاری از این لحاظ اهمیت دارد که می­توانید با توجه به آن، روز باروری را پیش بینی کنید. بنابراین نخستین قدم در درک زمان باروری، شناسایی روز تخمک­ گذاری است. پیش بینی روز تخمک گذاری با آگاهی از دوره باروری و شناختن نشانه ­هایی ممکن است که، هر ماه در خود مشاهده می­کنید. در این می توان به نشانه هایی همچون خونریزی تخمک گذاری اشاره کرد.

چرا ممکن است تعیین این روز دشوار باشد؟
پیش­ بینی زمان تخمک­ گذاری به این دلیل می­تواند دشوار باشد که ممکن است هر ماه در یک زمان معین اتفاق نیافتد همچنین طول چرخه قاعدگی نیز ممکن است به صورت ماهانه تغییر کند. بنابراین برای شروع، باید تاریخ عادت ماهیانه 3 الی 6 ماه اخیر خود را به دقت ثبت کنید تا بتوانید زمان باروری را دقیق ­تر مشخص کنید. برای پیش بینی روز باروری، حتی اگر چرخه قاعدگی چند ماه اخیر خود را ثبت کرده اید، ممکن است زودتر یا دیرتر از آنچه که فکر می­کنید، تخمک ­گذاری اتفاق بیفتد. علت آن این است که زمان تخمک­ گذاری با وجود عوامل مختلف، تغییر می­کند. برای مثال:
- بیماری ­های خاص مانند دیابت یا اختلال تیروئید
- استرس
- به هم خوردن تعادل هورمونی یا چرخه قاعدگی
- مصرف داروهای خاص (مانند مسکن­ های خاص، آنتی بیوتیک، یا داروهای ضدافسردگی)
- اختلال در روند معمول زندگی
- مصرف الکل و سیگار
- افزایش یا کاهش 10 الی 15 درصدی چربی بدن

پس از شناسایی روز باروری چه باید کرد؟
از آنجایی که پس از تخم­ک گذاری امکان باردار شدنتان وجود دارد، بهتر است در این دوره رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشید. بنابراین هنگامی که تاریخ روز باروری خود را بدانید، نباید از پنج روز پیش از این تاریخ، خود روز تخمک ­گذاری و یک روز (24 ساعت) پس از آن، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید.
چرا 5+1 روز؟ اسپرم تا 5 روز می تواند در واژن،زنده بماند. بنابراین اگر فرض کنیم خانمی در روز 12 چرخه قاعدگی خود تخمک گذاری کند، و در روز 7، 8، 9، 10 یا 11 رابطه جنسی داشته باشد، اسپرم در بدنش وجود خواهد داشت. بنابراین هنگامی که در روز 12 تخمک آزاد می­شود، تعداد زیادی اسپرم وجود دارند که می­توانند آن را بارور کنند.
همین اتفاق در روز 13 (یک روز پس از تخمک­ گذاری) نیز ممکن است رخ دهد چرا که تخمک پس از آزاد شدن تا 24 ساعت قابلیت بارور شدن دارد (و سپس از بین می­ رود). اگر تخمک گذاری این خانم در بعدازظهر یا غروب روز دوازدهم اتفاق بیافتد، تخمک در 24 ساعت آینده قابلیت بارور شدن دارد. بنابراین اگر بعدازظهر یا غروب روز بعد رابطه جنسی داشته باشد، همچنان امکان بارور شدن تخمک وجود دارد.بنابراین بهتر است یک روز کامل پس از تخمک ­گذاری، رابطه جنسی محافظت نشده برقرار نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو